English

استاندار خوزستان عنوان کرد:

استعفای من شایعه بود/ با هر نوع انتقال آب مخالفیم

استاندار خوزستان با تشریح اقدامات دولت در یک سال گذشته و همچنین برنامه های آتی برای حل مشکلات استان، گفت: پروژه آب غدیر ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستایی خوزستان را پوشش می دهد و این پروژه با اجرای یک طرح اضطراری در تابستان امسال به بهره می رسد و کیفیت آب استان دو برابر خواهد شد.

استعفای من شایعه بود/ با هر نوع انتقال آب مخالفیم

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، صادق خلیلیان در نشست خبری که امروز ۲۴ فروردین ماه با حضور جمع کثیری از خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ها، روزنامه ها و سایت های خبری برگزار شد، به تشریح آخرین اقدامات دولت سیزدهم برای حل مشکلات خوزستان پرداخت.

 وی گفت: در یکی از روزهای پس از تشکیل دولت با من راجب استان خوزستان صحبت شد و گفته شد تا مسولیت را بپذیرم. ابتدا پذیرش این مسوولیت سخت بود اما سپس پذیرفتم و به جلسه دولت دعوت شدم و به سوالات هیات دولت پاسخ دادم و در نهایت استاندار خوزستان شدم.

استاندار خوزستان افزود: من خودم و همسرم متولد اهواز و خوزستانی هستیم و مجددا به سرزمین آبا اجدادی خودمان بازگشتیم. برنامه ارائه شده من نیز براساس مشکلات استان بود و راه حل هایی برای آن ها مطرح کردیم.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: چرا در خوزستان که ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی دولت را تامین می کند باید نرخ بیکاری آن از متوسط کشوری بالاتر باشد؟ باید اقدامات در این زمینه سازماندهی شود و در قالب یک برنامه دو ساله تدوین شود.

وی افزود: از روزهای شروع به کار، این برنامه دو ساله را برای تصویب به دولت فرستادیم تا مشکلات استان حل شود. همچنین بحث حق آبه خوزستان باید محفوظ باشد و رئیس جمهور نیز در سفر اول به خوزستان این مساله را مطرح کرده بود. وقتی منابع نفت و گاز خوزستان صرف آبادی کشور می کنند در این زمینه باید حق آبه استان خوزستان محفوظ باشد. ضمن این که مصوبات دولت نیازمند ساز و کار هستند و چندین هفته طول می کشد.

خلیلیان گفت: جز اولین کارها این بود که مصوبات سفر اول رییس جمهور را در چارچوب این برنامه دو ساله تنظیم کردیم و به تصویب رساندیم. این مصوبات اکنون به تصویب رسیده و ابلاغ شده اند. ۳۶ هزار میلیارد تومان به عنوان مصوبات سفر رییس جمهور به خوزستان، موفق شدیم از هیات دولت مصوبه بگیریم.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه گذاری در این چارچوب در خوزستان داریم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی برای پشتیبانی از تولید و ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ازدواج جوانان مشخص شده است.

استاندار خوزستان درباره بحث مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز گفت: طی شش هفت سال گذشته مسایلی در این کشت و صنعت رخ داده بود و در نهایت با اقدامات انجام شده، خلع ید از بخش خصوصی انجام شد. با مکاتباتی که با رییس جمهور در این خصوص انجام شد، در جلسه ای با حضور معاون اول و دادستان کل کشور و همچنین وزاری مربوطه، پیشنهادی از سوی استان برای حل مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ارائه شد.

خلیلیان ادامه داد: پیشنهاد ارائه شده این بود که این شرکت به شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی واگذار شود که این کار به تصویب رسید و در نهایت کارخانه دریک مسیر درست قرار گرفت

وی درباره زلزله اندیکا نیز عنوان کرد: بلافاصه پس از حضور در این منطقه، توجه رسانه ای به این منطقه جلب شد و یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان مصوبه برای این منطقه به تصویب دولت رسید و کار بازسازی انجام ش. خوشبختانه تاکنون ۴۶۰ واحد در روستاهای مختلف اندیکا به مراحل نهایی رسیده اند که با یک وام تکمیلی توسط کمیته امداد این واگذاری ها ببه انجام خواهد رسید و در برنامه است تا پایان خرداد ماه کار بازسازی اندیکا به اتمام برسد.

استاندار خوزستان با بیان این یکی از مشکلات خوزستان بحث شبکه دفع آب های طزحی و فاضلاب است که به طور مشخص در شهر اهواز مشکلات عدیده ای در این زمینه داشتیم‌، افزود: از اوایل مهرماه کار بازسازی شبکه فاصلاب آغاز شد. این مهم در یک طرح اضطراری انجام شد که حدود ۸۰ درصد از مشکلات را پاسخگو بود. این طرح که در حال انجام است از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون است و تا دو سه ماه آینده ۱۹ نقطه مسدود خواهد شد و با تکمیل این طرح، ورودی ها به رودخانه کارون مسدود خواهند شد.

وی بیان کرد: ارکان حاکمیتی  کشور به عنوان نطام حکمرانی در هم تنیده هستند و همه با هم و در کنار هم به رشد و توسعه کشور و استان کمک می کنند.

خلیلیان با اشاره به بحث آب شرب آشامیدنی استان نیز گفت: پروژه آب غدیر ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستایی خوزستان را پوشش می دهد. این پروژه با اجرای یک طرح اضطراری در تابستان امسال به بهره می رسد و ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش می یابد و کیفیت آب دو برابر خواهد شد و آب از دز وارد این طرح می شود. با اجرای طرح اضطراری غدیر در تابستان تلاش خواهیم کرد، حجم مطلوبی از آب به شهرها و روستاهای خوزستان برسد.

وی ادامه داد: در سال گذشته  هزار و ۴۰۱ روستا تامین آب شدند که برخی از این روستا ها آب جدید دریافت کردند و برخی از روستاها دارای آب پایدار شدند. برخی از کارهایی که در خوزستان می توان انجام داد، نیاز به اعتبارات هنگفت یا زمان زیاد نیست و می توان با اقدامات مدیریتی صحیح نسبت به حل و اجرای آن ها اقدام کرد.

استاندار خاطر نشان کرد: خوزستان در بین استان های کشور یک استان برجسته است اما زیرساخت های استان بنا به دلایلی به ویژه غفلت های چند سال اخیر دچار مشکل است. اما باید گفت که مشکلات استان قابل حل است و باید کمک شود تا مشکلات خوزستان حل شوند. نباید شرایط به شکلی باشد که کسی اسم خوزستان را می شنود حالت ترحم به استان بگیرد.

وی تاکید کرد: توسعه خوزستان از توسعه کشور جدا نیست و در هم تنیده شده است. خوزستان به استان های مرکزی کشور متصل است و این مساله از نظر گردشگری و تجارت برای استان مهم است.

خلیلیان در خصوص موضع اش در بحث انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون نیز گفت: بحث حق آبه استان در جلسه هیات دولت مطرح شده است تا حق آبه استان محفوظ بماند و رییس حمهور نیز این قول را به ما داده است. یکسری طرح ها از دولت های قبل و قدیم مطرح و اجرایی شده است. استان چهارمحال و بختیاری مثل یک کاسه آب است که از سرشاخه های آن در دولت های مختلف انتقال آب از این سرشاخه ها انجام شده است اما یکسری طرح ها نیمه کاره مانده است.


وی افزود: با هر نوع انتقال آب که مخالف بحث های زیست محیطی است و حق آبه استان خوزستان را کاهش می دهد مخالف هستیم.

استاندار خوزستان در خصوص موضوع تعطیلی در بحث گرد و غبار، گفت: باید توازنی میان شرایط طبیعی استان و چرخش فعالیت ها داشته باشیم و نباید در این خصوص افراط و تفریط کنیم. برای حل مشکل نیز راه حل وجود دارد و برای گرد و غبار هم باید راه حل پیدا کنیم. اگر شرایط نیاز به تعطیلی باشد باید تعطیل کنیم اما اگر شرایط برای برخی از افراد خطرناک است باید برخی از مقاطع را تعطیل کنیم.

وی در خصوص شایعه استعفای خود، عنوان کرد: استعفای من صحت ندارد و هیچ استعفایی در کار نبوده است. در تهران برای جلسه ای رفته بودیم و دکتر احتمال ابتلای کرونای بنده را داد و در قرنطینه بودم که شایعه ای پخش شد که استاندار قهر کرده است.

خلیلیان در خصوص تغییرات مدیران استان نیز عنوان کرد: در بحث فرمانداران ۲ تا ۴ فرماندار نیاز به تغییر نداشتند و حدود ۱۷ فرماندار تغییر داده شد و ۲ تا ۳ فرماندار نیز در حال تغییر هستند. برای تغییرات در ادارات کل نیز وزیران باید حکم دهند و ما پیشنهادات خودمان را ارایه کرده ایم و علت کندی این تغییرات، کندی در وزارت خانه ها است و این مساله را به دفتر ریاست جمهوریهم اطلاع داده ایم که در روند تغییرات در ادارات کل باید تسریع از سوی وزارت خانه ها انجام شود.

وی همچنین با بیان این که بحث بازگشایی مدارس یک تصمیم ملی است و در ستاد ملی کرونا تصمیم برای بازگشایی مدارس اتخاذ شده است، افزود: باید پروتکل ها در مدارس رعایت شوند و در این زمینه در خوزستان با سرعت دادن به آموزش ها باید طول زمان تحصیل در استان کاهش داده شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان محروم نیست اما دارای مناطق محروم و حاشیه ای است. یکسری زیرساخت ها داریم که دچار مشکلات هستند و باید اصلاح شوند.

وی با بیان این که در بحث مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و موسساتی هستند که باید به وظایف خود به بهترین شکل عمل‌کنند، گفت: استفاده از نیروهای بومی یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. سیاست گذاری شده تا شرکت ها و کارخانه های بزرگ حساب های خود را به استان منتقل کنند که این یک کار بسیار خوب است. همچنین مالیات های این شرکت های بزرگ نیز باید در استان داده شود تا بتوانیم از این ظرفیت ها برای توسعه استان استفاده کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه