English

فعالیت ۴۲ شرکت فناور، سرمایه ای بزرگ برای جزیره قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از حضور 42 شرکت فناور در جزیره قشم خبر داد و گفت: باید از تمام امکانات و دانش خود برای توسعه صنایع و تولیدات دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف علمی استفاده کنیم.

فعالیت ۴۲ شرکت فناور، سرمایه ای بزرگ برای جزیره قشم

به گزارش خبرگزاری موج از هرمزگان، افشار فتح الهی در نشست هم‌اندیشی با مدیران شرکت‌های فناور نوپا و دانش‌بنیان مستقر در منطقه آزاد قشم که با حضور امام‌جمعه شهرستان و جمعی از معاونان و مدیران سازمان برگزار شد، ضمن ابراز مسرت از حضور 42 شرکت فناور در جزیره بیان داشت: باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال، امسال وظیفه ما و شما که در این حوزه صاحب‌تجربه هستید بسیار سنگین بوده و باید از تمام امکانات و دانش خود برای توسعه صنایع و تولیدات دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف علمی که به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند، استفاده کنیم.
وی نیروهای متخصص و توانمندی که در حوزه‌های مختلف فعال هستند را از سرمایه‌ها و داشته‌های کشور خواند و گفت:  متأسفانه ما نتوانستیم این سرمایه‌های ارزشمند را به چرخه اقتصادی کشور اضافه کنیم.
فتح الهی با اشاره به عناوین بیانیه گام دوم انقلاب افزود: تقویت خودباوری بین جوانان مستعد و متخصصان کشور می‌تواند به ما در گذشتن از مرزهای دانش و فناوری کمک کند مانند آنچه در سالیان گذشته در حوزه صنایع نظامی، دفاعی و هسته‌ای رخ داده است.
این مقام عالی در ادامه گفت: این موفقیت‌ها بیانگر توانمندی نیروهای دانشگاهی و استعدادهای درخشان کشور است و وظیفه ماست بسترهای لازم برای فعالیت‌های دانش‌بنیان و به‌کارگیری مغزهای متفکر و استعدادهای درخشان کشور را فراهم کنیم.

*تعمیم دانش و علوم تخصصی لازمه توسعه متوازن و انتفاع مردم جزیره

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، توجه به اقتصاد دریامحور را از موضوعات مهم مورداشاره رهبر خواند و یادآور شد: فعالیت‌های شیلاتی مبتنی بر دانش می‌تواند ضمن کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی سهم بیشتری از تولید، اشتغال و درنتیجه افزایش درآمد برای مردم منطقه به همراه داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما آماده‌ایم از همه امکانات و ابزارها در راستای تحقق شعار سال استفاده کنیم تا در پایان سال به اثرات و نتایج ارزشمند موردنظر مقام معظم رهبری و سربلندی ایران اسلامی دست‌یابیم.
فتح الهی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید با تعمیم دانش به سایر فعالان اقتصادی و مردم جزیره، به‌ویژه در حوزه اقتصاد دریامحور و تشکیل شرکت‌ها و تعاونی‌ها، در کارآفرینی و انتفاع جامعه محلی نقشی ارزنده ایفا کنند.
به گفته وی، قشم جوانان مستعد، توانمند و علاقه‌مند به کار بسیاری دارد  که با کمک شرکت‌های پیشرویی مانند شما، می‌توانند به‌گونه‌ای تجاری‌سازی کنند که همه جزیره از این توانایی منتفع شود.
فتح الهی همچنین خواستار تشکیل کمیته اقتصادی با حضور مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان باهدف احصا مشوق‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف شد و گفت: معرفی دستاوردها و محصولات شرکت‌های فعال قشم، تأمین مواد موردنیاز پروژه‌های مختلف از تولیدات این شرکت‌ها، ایجاد بسترهای انگیزشی برای ورود و تأسیس شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در جزیره باید از اهداف این کمیته باشد.
سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به نوروز پر گردشگر قشم تأکید کرد: استقبال استثنایی گردشگران در نوروز نشان داد که قطعاً صنعت گردشگری ظرفیت بالایی برای تولید ثروت برای مردم منطقه دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بخش اپلیکیشن های مختلف برای کمک به حوزه گردشگری، حرفی برای گفتن داشته باشند.
فتح الهی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با همکاری و تعامل از فرصت نام‌گذاری امسال نهایت بهره‌وری را داشته باشیم تا در حوزه تولیدات دانش‌بنیان و کارآفرینی کشور، نقشی پویا ارائه کنیم.

*تولید بر پایه علم واجب اصلی است

امام‌جمعه شهرستان قشم نیز در این جلسه یادآور شد: در جهاد فرهنگی که در قرآن هم به‌عنوان یکی از وجوه جهاد کبیر از آن یادشده، ناامیدی معنا ندارد.
وی افزود:  قوانین قابلیت تصحیح شدن و کارآمدتر شدن دارند، سال گذشته، سال شناسایی موانع و پشتیبانی برای رفع آن‌ها بود و امسال، سال تولید بر پایه دانش است.
حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری، واجب اصلی، علمی بودن تولید در سال جدید و اشتغال آفرینی است.
وی همچنین بر نیاز جزیره به داشتن سند جامع توسعه تأکید کرد و گفت:  قشم ظرفیت‌های بسیاری دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به توانایی در احداث مراکز پژوهشکده جامع علوم و فنون دریایی، دانشکده‌های مختلف نظامی، شیلاتی و فعالیت‌های نوترکیبی درزمینه علوم دریایی اشاره کرد.

*فعالیت 42 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در قشم

در این جلسه مدیر مرکز بین‌المللی رشد قشم نیز یکی از اهداف اصلی و مأموریت‌های سازمانی منطقه آزاد قشم را انتقال دانش و ایجاد زمینه‌های مساعد برای تشکیل شرکت‌های دانش‌محور خواند و گفت: در حال حاضر ۲۰ شرکت فناور در مرکز بین‌المللی رشد قشم و ۲۲ شرکت و ۷ هسته فناور در پارک زیست‌فناوری خلیج‌فارس قشم مشغول به فعالیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی رشد قشم 17 سال پیش با مشاوره شرکت‌های بین‌المللی موفق، بنیان گذاشته شد تا توسعه‌دهنده دانش و فنون به داخل کشور باشد.
کمال بیرامیان حوزه‌های فعالیتی این شرکت‌ها را در پنج محور، دریا، هایتک، مالی، صنایع بومی- محلی و آموزش و کارآفرینی به دانش آموزان و دانشجویان معرفی کرد و افزود: این مرکز درراستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و کمک به تحقق شعر سال، برای بهبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ارتقا سطوح همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی در حال برنامه‌ریزی و جلب حمایت است.
گفتنی است در ادامه این جلسه، تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان به ایراد انتقادات و پیشنهادات خود در حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم و امام‌جمعه شهرستان قشم پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه