English

علی‌اکبر حدادمشهدریزه:

تحقق شعار سال به تدریج در طول ۳ دهه متوالی فراهم شده است

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، علی‌رغم آنکه در ظاهر تداعی کننده ۳ واژه جداگانه می‌باشد، لکن یک مفهوم کلی یعنی به تولید و اشتغال بر اساس دانش تاکید دارد.

تحقق شعار سال به تدریج در طول ۳ دهه متوالی فراهم شده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالهای گذشته تاکید زیادی بر مباحث اقتصادی و از جمله تولید داشته اند و در استمرار این نامگذاری ها که ۲ سال گذشته را با عنوان جهش تولید و همچنین تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامیده بودند، امسال را به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری کردند.

در شرایط تشدید تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور ما، توجه به تولید داخلی در رونق اقتصادی ضروری است و مقام معظم رهبری با محور قرار دادن مقوله تولید در شعار سالها، خواستار هم افزایی و انسجام عمومی همه بخشها در این زمینه شدند.

رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بر توجه بخشهای تحقیقاتی به تولید و یا تولید مبتنی بر نگاه علمی تاکید دارند.

شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکای به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

این شرکتها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری که رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته نیز در دیدار با نخبگان و فعالان این بخش بر اهمیت نقش این شرکتها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کرده اند.

در این شرایط پای صحبت یکی از مدیران این مجموعه های فناور حضور پیدا کردیم، علی‌اکبر حدادمشهدریزه عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر عامل مرکز شتابدهی خیام در این باره به ما گفت: تولید ؛ دانش‌بنیان ، اشتغال‌آفرین ، علی‌رغم آنکه در ظاهر تداعی کننده ۳ واژه جداگانه می‌باشد، لکن یک مفهوم کلی یعنی به تولید و اشتغال بر اساس دانش تاکید دارد، که تحقق آن نیازمند ملزوماتی زیرساختی از بعد نرم و سخت است.

حداد ادامه داد: در این راستا، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز اشتباهی راهبردی قلمداد می‌شود، و راهکار تحقق این موضوع را بایستی در ساماندهی و بهره‌وری از زیرساخت‌هایی جستجو نمود که در طول ۳ دهه متوالی حسب منویات مقام معظم رهبری در قالب تصویب اسناد راهبردی و بالادستی و یا با نام‌گذاری سال‌های مختلف در کشور ایجاد شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: رمزگشایی از نام سال‌های متوالی در طول ۳ دهه گذشته تعاملی هوشمندانه، تدریجی و زیربنایی در ارتباط با اقتدار ملی به معنویات و امور فرهنگی از یک سو و اشتغال و اقتصاد از سوی دیگر را تداعی می‌کند.

وی اضافه کرد: توامان شدن آن بر اساس دانش در این دهه عزتی هست که در کلام امیر مومنان علی (ع) تحت عنوان " العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه " با راهبری مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب و در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی مبتنی  بر جنبش نرم‌افزاری همه جانبه و کار جهادی و آتش به اختیار آشکار خواهد شد.

حداد در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین به زبان ساده می‌توان بیان نمود که تمامی ‌زیرساخت‌های مورد نیاز مسیر تحقق شعار سال به تدریج در طول 3 دهه متوالی فراهم شده است، و اکنون زمان آغاز بهره‌برداری از آن با قوه نیروی عظیم متخصص دانش‌آموخته دانشگاهی بر اساس آمایش سرزمینی با مدیریت جهادی افراد مسلط و خبره به موضوع به منظور بهره‌گیری از زیرساخت‌ها، به کارگیری افراد در جایگاه مرتبط، فراهم‌سازی تسهیلات و تسهیل امور وابسته و توجه به بازارهای غیر داخلی با نگاه عمیق به جوانی جمعیت در طول دهه پنجم انقلاب با عنوان جورچین گام دوم انقلاب می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه