English

آغاز کشت بهاره در قم با تولید محصولات راهبردی

معاون جهاد کشاورزی قم از آغاز کشت بهاره در قم با تولید محصولات راهبردی خبر داد.

آغاز کشت بهاره در قم با تولید محصولات راهبردی

به گزارش خبرگزاری موج قم، محمد علی سلامی بیان کرد: حجم قابل توجهی از کشت های بهاره سال جدید در قم از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و اگر بارش ها خوب و مناسب باشد،  وضعیت مزارع عالی می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه قم از جمله استان های موفق کشور در زمینه تولید بذر غلات است، افزود: امسال با برنامه ریزی انجام شده از نظر تامین و توزیع کود مورد نیاز کشاورزان نیز مشکلی نداریم. 
وی ادامه داد: همچنین غله کاران استان از مهارت بالایی در تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو برخوردار هستند و با وجود محدودیت در منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی قم، هر سال محصول با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند.
سلامی گفت: علاوه بر تولید گندم، کشت جو نیز در قم رونق خوبی دارد چرا که دامپروری در این استان از جایگاه ویژه برخوردار است و تولید جو برای تامین خوراک دام در استان با تلاش کشاورزان دنبال می‌شود. 
وی بیان کرد: از طرف دیگر کشت جو با شرایط آب و هوایی قم سازگارتر است و تولید این محصول به نسبت گندم به آب کمتری نیاز دارد، به همین دلیل کشت آن با استقبال بیشتری از جانب کشاورزان استان مواجه است.
وی با اشاره به این‌که بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم، جو هستند، تاکید کرد: حمایت از کشاورزان در خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم به‌خصوص در بخش تولید محصول راهبردی مساله ای مهم است. 
به طور میانگین سالانه بیش از ۲۲ هزار هکتار از سطح مزارع قم به زیر کشت جو می‌رود و حدود صد هزار تن از این محصول برداشت می‌شود.
۶هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان نیز زیر کشت گندم آبی و دیم است و در مجموع حدود ۲۵هزار تن گندم در قم برداشت شود که این میزان با وجود محدودیت‌های محیطی استان، رقم قابل‌توجهی است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه