English

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد:

تولید بیش از ۶۷ میلیون عدد انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تولید بیش از 67 میلیون عدد انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان خبر داد.

تولید بیش از 67 میلیون عدد انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، محمدرضا عباسی گفت: امروز شاهد تولید بیش از 67 میلیون عدد انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان و حدود 250میلیون قطعه در کشور می‌باشیم، روند حرکت این صنعت در ایران رو به رشد و صعودی بوده است.

وی بیان داشت: استان اصفهان به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در ایران محسوب می‌گردد که این امر نشان دهنده قدمت این فعالیت در استان که به حدود یکصد سال می‌رسد، می‌باشد.

وی گفت: وجود اشخاص علاقمند به این رشته در استان، و استفاده از الگوهای مدرن تکثیر و پرورش این گونه آبزیان زیبا و رنگارنگ و دسترسی به منابع مختلف و متعدد راه را برای توسعه و پیشرفت این رشته در استان مهیا نموده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان گفت: پراکنش تولید در استان طی سال 1400 به این شکل است که شهرستانه‌های کاشان 40میلیون قطعه، نجف آباد 11میلیون قطعه، اصفهان 5/5 میلیون قطعه، آران و بیدگل 2/2میلیون قطعه، نطنز 2/3 میلیون قطعه و سایر مناطق 4/6 میلیون قطعه تولید داشتند. تنوع گونه‌های تولیدی زنده زا شامل انواع گوپی، مولی، پلاتی و سوارتیل که در حدود 10تا 15 میلیون قطعه در استان تولید می‌شود.

وی افزود: گونه گلد فبش و کوی در حدود 15تا 20میلیون قطعه و سایر گونه‌های تخمگذار اعم از سیکلیدها و تتراها که نسبتا فراوانی زیادتری نسبت به سایر گونه‌ها دارند در حدود 30 تا 35 میلیون قطعه از تولید استان را دربرمی‌گیرند.

 وی در ادامه در خصوص علل رشد صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در ایران گفت: به طور کلی علت روند رشد ماهیان زینتی در ایران مخصوصاً بعد از سال 79 به دو دلیل عمده می باشد، اول به دلیل اقبال تولیدکنندگان قدیمی به گرفتن پروانه بهره‌برداری و دوم به دلیل استقبال تولیدکنندگان جدید از رشد بازار و اقبال به سرمایه‌گذاری و تولید ماهیان زینتی و بدنبال آن صادرات و ارزآوری برای کشور.

محمدرضا عباسی درباره اهمیت پرورش ماهیان زینتی و آکواریومی گفت: کشور ما دارای پتانسیل فراوان و ظرفیت‌های بالا در امر تولید و صادرات این گونه آبزیان می‌باشد. توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی با هدف استفاده بهینه از منابع آب و امکانات موجود تولید اشتغال و در آمد را به دنبال دارد. ماهیان زینتی از معدود آبزیانی هستند که به راحتی در زندگی شهری و آپارتمان نشینی با کمترین هزینه قابل نگهداری است.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با اشاره به نکاتی در مورد ماهی قرمز شب عید بیان کرد: خرید ماهی قرمز از دیر باز بعنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده سفره هفت سین ایرانیان می‌باشد، این ماهی از خانواده سیپرنیده (کپور ماهیان) می‌باشد، دامنه تحمل آبهای سرد و گرم را از صفر تا 30 درجه را دارد در زمان خرید و پس از آن رعایت نکات زیر مهم می‌باشد. 1- شاداب بودن ماهی بدنبال غذا خوردن و باله‌های باز و شعاع‌های باله سالم و بدون خوردگی فلس‌های سالم و بدون خوردگی و قارچ و همچنین تحرک بالا از نشانه‌های مهم سالم بودن ماهی می‌باشد. 2- نگهداری ماهی با سایز بزرگ در تنگ و ظرف کوچک ممنوع؛ اندازه ظرف 5 برابر سایز ماهی قابل قبول می‌باشد در غیر اینصورت ماهی از شرایط نگهداری خود گله‌مند می‌باشد. 3- در صورت عدم شرایط مناسب برای نگهداری این ماهی واقعا از خرید آن امتناع کنید چون ماهی در این شرایط عمر کوتاهی خواهد داشت. 4- در صورت دارا بودن شرایط فوق پس از خرید و عدم تمایل برای نگهداری ماهی از رهاسازی در سدها ،آب بندان‌های طبیعی و مصنوعی به لحاظ حفظ شرایط اکوسیستم طبیعی دریاچه خودداری گردد. 5- علاوه بر ماهی قرمز و گلدفیش گونه‌های دیگر نیز از جمله انواع زبرا ،گلو فیش‌های (ماهی رنگی)، فایتر و غیره می‌تواند در سفره هفت سین و ایام عید مورد توجه قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه