English

سید علی اکبر کلانتر اظهار داشت:

بار بیکاری سایر استان ها بر دوش یزد/اشتغال اعلام شده در استان یزد واقعی نیست

رییس خانه صنعت، معدن، تجارت یزد گفت: استان یزد اشتغال سرریز بیکاری ۵ استان همجوار را به دوش می کشد و فقط بیش از ۱۲ هزار نفر از مهاجرین استان کرمان در بخش صنعت استان یزد مشغول هستند و پس از کرمان استان های فارس، خوزستان و تهران در رده های بعدی قرار دارند.

بار بیکاری سایر استان ها بر دوش یزد/اشتغال اعلام شده در استان یزد واقعی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، سید علی اکبر کلانتر رییس خانه صنعت، معدن، تجارت یزد از سال ۱۳۴۰ تاکنون بیش از ۴۹۴۷ پروانه بهره برداری در استان یزد صادر شده است، با توجه به آمار پروانه های ابطال شده و واحدهای غیرفعال مطالعات ما بیانگر این است که در اثر تعطیلی صنایع بیش از ۸۵ هزار اشتغال از دست رفته است و اگر بخواهیم این صنایع را مجددا بسازیم نیاز به ۵۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ریالی و چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی می باشد؛ بنابراین بهتر است مسئولین برای حفظ واحدهای موجود و جلوگیری از تعطیلی آنها و فعال کردن واحدهای نیمه فعال تدبیری بیاندیشند و با برطرف کردن موانع موجود مانع تعطیلی و غیر فعال شدن واحدهایی که هنوز پتانسیل رقابتی و فناوری و توجیه اقتصادی دارند، شوند.

استان یزد اشتغال سرریز بیکاری ۵ استان همجوار را به دوش می کشد و فقط بیش از ۱۲ هزار نفر از مهاجرین استان کرمان در بخش صنعت استان یزد مشغول هستند و پس از کرمان استان های فارس، خوزستان و تهران در رده های بعدی قرار دارند. اغلب این افراد کارگران ساده ای هستند که از خدمات بهداشتی، رفاهی و اشتغال استان استفاده می کنند، اجاره مسکن در یزد را بالا برده اند، مالیاتی به آنها تعلق نمی گیرد و تمام یا بخشی از درآمدشان را به استان خود انتقال می دهند که می بایست برای این مهم تدبیری اندیشه شود.

میزان اشتغال واقعی صنعت استان ۶۸ درصد آمار اعلامی است و اشتغال بخش صنعت استان درحالی بیش از ۱۰۰ هزار نفر عنوان شده که در واقعیت اشتغال استان حدود ۶۸ هزار نفر می باشد که در این بین بیشترین سهم اشتغال، ۳۷ درصد و مربوط به بخش کاشی و سرامیک است. 

بیشترین درصد اشتغال واقعی استان مربوط به شهرستان یزد با حدود ۳۸ درصد و در رتبه های بعدی، میبد با ۱۸درصد، اشکذر با ۱۴درصد، اردکان با ۱۱ درصد و مهریز با ۶ درصد قرار دارند.

متوسط سهم اشتغال صنعتی کشور ۳۲ درصد است درحالی که سهم اشتغال استان یزد به طور متوسط ۴۶ درصد ارزیابی می شود، متاسفانه اخیرا هجمه هایی علیه صنعت استان از سوی برخی به وجود آمده که باعث دلخوری صنعتگران شده است؛ زیرا این فعالین اقتصادی در اوج تحریم ها نگذاشتند تولید و اشتغال کاهش یابد و با تمام مشکلات به فعالیت خود ادامه داده اند. شایسته است مدیریت استان با این هجمه های غیرمنصفانه برخورد و راه را برای توسعه درست و برنامه ریزی شده صنعت هموار کند.

گفتنی است: این تحلیل و بررسی کارکردهای بخش صنعت استان در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد ارائه شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه