English

نیره عابدین‌زاده:

واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در خراسان رضوی

معاون دادستان مشهد بیان کرد: دادستانی در واقع بر اساس سند تحول قوه قضائیه، فرایند واگذاری را تسهیل نموده اما قطعا فرایند نظارت بر نگهداری توسط بهزیستی بسیار دقیق‌تر خواهد بود.

واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد، در خصوص طرح دادستانی مشهد و بهزیستی خراسان رضوی برای واگذاری موقت فرزندان بدسرپرست و نخستین بار در کشور اعلام کرد:  این طرح در راستای تسهیل فرایند فرزندخواندگی و تعیین تکلیف فرزندان بدسرپرست و به پیشنهاد بهزیستی و با ابتکار دستگاه قضایی خراسان رضوی به اجرا درآمده است.

عابدین‌زاده افزود: مبانی و اصول قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین موازین اخلاقی و مذهبی ما بر این پایه استوار است که کودکان تا حد ممکن از نهاد خانواده جدا نشوند؛ مگر اینکه در وضعیت مخاطره‌آمیز یا خطرات شدید و قریب‌الوقوع قرار گیرند.

وی همچنین ادامه داد: بر اساس قانون حتی در مورد وضعیت‌های مخاطره‌آمیز نیز باید تلاش شود امکان بازگشت کودک به نهاد خانواده فراهم شود و سلب صلاحیت از والدینی که به دلایل قانونی صلاحیت حضانت فرزندان را ندارند، ناچارا ما را به سمت نگهداری فرزند در مراکز بهزیستی می‌برد و ماندگاری طولانی‌مدت کودکان در مراکز بهزیستی ممکن است سبب بروز آسیب‌هایی برای کودک شود که در آینده قابل جبران نباشد.

عابدین‌زاده تصریح کرد: در حالی که این مراکز تجمعی و گروهی هستند و هر چند بهزیستی تلاش زیادی دارد که وضعیت مراکز به معنای واقعی خانه نزدیک شود ولی باز هم این امکان به حد واقعی خود نخواهد رسید.

رییس دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد افزود: به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای تسهیل شرایط واگذاری این گونه فرزندان بر اساس سند تحول قوه قضائیه امکان واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی با روند سهل‌تر فراهم شود تا هم کودک در نهاد خانواده بهتر نگهداری شود و هم کانون خانواده به حضور کودکی گرم شود.

معاون دادستان مشهد متذکر شد: در اجرای این تصمیم طرح واگذاری کودک به ضم امین موقت کودکان با همکاری بهزیستی در دستور کار قرار گرفت تا خانواده‌های متقاضی اینگونه فرزندان فرایند احراز صلاحیت را توسط بهزیستی طی کنند و تاییدیه به دادسرای ناحیه پنج مشهد که در مجتمع شوق زندگی واقع شده اعلام شود.

عابدین زاده تاکید کرد: پس از تایید مراحل قانونی حکم امین موقت از سوی دستگاه قضایی صادر شده و در راستای اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان کودک تحویل خانواده می‌شود و البته فرایند نگهداری کودکان توسط بهزیستی مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: دادستانی در واقع بر اساس سند تحول قوه قضائیه، فرایند واگذاری را تسهیل نموده اما قطعا فرایند نظارت بر نگهداری توسط بهزیستی بسیار دقیق‌تر خواهد بود و لازم است از تلاش‌های بهزیستی خراسان رضوی در اجرای این امر بسیار مهم و با ارزش و نیز خانواده‌های فرزندپذیر در این طرح قدردانی کنم.

معاون دادستان مشهد یادآور شد: از ابتدای امسال ۲۵۰ حکم فرزندخواندگی در دستگاه قضایی استان صادر شده، گفت: در طرح «امین‌نامه» یا واگذاری فرزندان بدسرپرست با ضم امین نیز تا کنون ۵۰ حکم واگذاری صادر شده و فرایند همچنان با سرعت و قوت در حال استمرار است.

عابدین زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: از همکاران دادسرای ناحیه پنج مشهد که در یک اقدام جهادی به صورت تمام وقت تلاش کردند تا مسیر قانونی طرح به جهت حمایت از این کودکان عزیز با سرعت بیشتر طی شود نیز تشکر ویژه داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه