English

محسن شادمان:

کشور با کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق مواجه است

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: دولت تنها خریدار برقی است که توسط نیروگاه ایجاد شده توسط بخش خصوصی تولید می شود، و حال آنکه از یک سو بخش خصوصی مطالبات زیادی از دولت دارد که هنوز پرداخت نشده است.

کشور با کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق مواجه است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محسن شادمان رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: شرایط کنونی صنعت برق به نحوی است که جذابیتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه ایجاد نمی‌کند.

شادمان در ادامه گفت: دولت تنها خریدار برقی است که توسط نیروگاه ایجاد شده توسط بخش خصوصی تولید می شود، و حال آنکه از یک سو بخش خصوصی مطالبات زیادی از دولت دارد که هنوز پرداخت نشده است و از سوی دیگر بازگشت سرمایه در ساخت نیروگاه مناسب نیست و موانع در مسیر سرمایه گذاری بسیار است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کشور با کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق مواجه است که برای تامین این نیاز باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای آن در قالب ساخت نیروگاه هزینه شود، تامین چنین سرمایه ای به تنهایی نه توسط بخش دولتی و نه توسط بخش خصوصی امکانپذیر نیست، شاید بخش بانکی بتواند با دادن برخی تسهیلات مناسب، بخشی از این سرمایه را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به تولید برق تصریح کرد:  اقتصاد صنعت برق باید تقویت شود و اقتصادی که نرخ فروش برق آن به ازای هر کیلووات کمتر از ۱۰۰ تومان، متوسط خرید قیمت هر کیلووات برق از نیروگاه های تولید پراکنده به طور متوسط ۴۸۰ تومان و از نیروگاه خورشیدی هزار و ۲۰۰ تومان است، نمی تواند یک اقتصاد سالم و رو به رشد باشد و تا این اقتصاد پویا نباشد، جذابیتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ندارد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: از جمله موانع موجود برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه نیروگاهی را بازگشت طولانی مدت سرمایه، موانعی که شرکتهای دولتی از جمله شرکت توزیع نیروی برق برای نیروگاه های خصوصی ایجاد می کنند، عدم تسهیل گری بانکها در پرداخت تسهیلات و چالش هایی برشمرد که صنعت برق با آن مواجه است.

شادمان در خاتمه تاکید کرد: تامین ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه قابل انجام است اما تسهیل گری دولت و همراهی بانکها می تواند بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه