English

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق:

اولویت اصلی دولت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مثل عراق است

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق از آغاز به کار مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اولویت اصلی دولت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است.

اولویت اصلی دولت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مثل عراق است

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق در نشست با فعالین اقتصادی استان کرمانشاه، با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه تجارت خارجی، اظهار کرد: عراق دومین شریک تجاری و مقصد صادراتی ایران بعد از چین است، اما به تعبیری نخستین شریک تجاری کیفی ما محسوب می‌شود.

مهدی شوشتری از آغاز به کار مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با احتساب انرژی سالیانه حدود 12 تا 13 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم که این میزان با وجود تنگناهای ناشی از تحریم ها حاصل شده و رقم قابل توجهی است.

 وی با تأکید بر اینکه صرف وجود کالای ترکی در بازار عراق به معنا سهم بالای ترکیه از این بازار نیست، ادامه داد: ایران در حال حاضر رغیب ترکیه در بازار عراق است و بعد از ترکیه، چین رقیب بعدی ما در این کشور حساب می‌شود که طی سال‌های اخیر فعالیت بیشتری داشته است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه تصریح کرد: طی دو سال اخیر و با توجه به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا در حوزه حمل و نقل و تردد ایجاد کرده، بسیاری از کسانی که در گذشته با چین معاملات تجاری داشتند، اکنون علاقمند هستند با طرف ایرانی کار کنند.

شوشتری با اشاره به فعال بودن 12 مرز بین ایران و عراق، تاکید کرد: از این تعداد نیمی از مرزها مربوط به اقلیم کردستا عراق است که سه مورد از این مرزها نیز در استان کرمانشاه قرار دارد.

این مقام بلندپایه در روابط تجاری با عراق صادرات به عراق و خصوصا اقلیم کردستان و افزایش تعاملات تجاری با این بخش را نیازمند توجه به موارد متعددی دانست و گفت: اکنون در سه، چهار رسته از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، مواد غذایی و سوخت فعالیت خوبی داریم، افزایش سهم در بازار عراق را  نیازمند تنوع بخشی به محصولات صادراتی دانست.

شوشتری تجهیزات پزشکی، دارو، ماشین آلات کشاورزی، مبلمان، البسه و ... را از مهمترین کالاهایی دانست که باید از این پس بر صادرات آنها به اقلیم عراق بیشتر تمرکز کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه