English

تاثیر مثبت برگزاری نمایشگاه‌‌ها بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال/ سیاسی کاری مسولان استان، در برگزاری نمایشگاه ها

امروزه برگزاری نمایشگاه‌‌ها یکی از متداول ترین شیوه‌های کسب درآمد در اقصی نقاط دنیا است که به علت مزایای بسیار از جمله ارایه خدمات جدید برای جذب مشتریان، افزایش فروش تولیدات و یا خدمات، رونق اقتصادی، آشنایی با فناوری‌های جدید، اشتغالزایی موثر و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاثیر مثبت برگزاری نمایشگاه‌‌ها بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال/ سیاسی کاری مسولان استان، در برگزاری نمایشگاه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، بررسی‌های آماری نشان داده که درتمامی استان‌ها از جمله تهران، همدان، کرمانشاه و.... هر ساله نمایشگاه های بسیاری در زمینه‌های متعدد همچون صنعت ساختمان، صنایع خودرو، صنایع مبلمان سازی، الکامپ راه اندازی می‌شود که بی‌شک تاثیر بسیاری بر رونق اقتصادی و افزایش اشتغالزایی در آن منطقه به دنبال دارند.

از این رو دراستان ایلام نیز سالهاست شرایط لازم جهت راه‌اندازی سایت و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها صورت گرفته است که به گفته اقتصاددانان می‌تواند تاثیر بسزایی بر رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و همچنین توسعه استان ایلام که یکی از استا‌ن‌های محروم کشور است داشته باشد.

 اما با این وجود به گفته فعالان در این عرصه تنها نمایشگاه تخصصی که طی سنوات گذشته در استان ایلام برگزار شده نمایشگاه مبلمان بوده که آن هم فقط افراد غیربومی اجازه داشته‌اند به عنوان مجری در این نمایشگاه‌‌ها فعالیت کنند.

 

جلوگیری از فعالیت نیروهای بومی در برگزاری نمایشگاه‌

یونس عزیزی‌زاده مدیر شرکت نمایشگاهی کهن دیاران ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی اصناف، امرار معاش برای عموم مردم از جمله فعالان در این عرصه به ویژه خود من که علاوه بر سرپرستی خانوار درگیر بیماری پر هزینه نیز هستم، بسیار دشوار شد.

وی با بیان اینکه مقرر شد در ایام کرونا هیچ‌گونه نمایشگاهی برگزار نشود، افزود: علارغم این گفته در همین ایام چندین نمایشگاه مبلمان برگزار شد که متاسفانه فقط به نیروهای بومی که با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم میکردند مجوز فعالیت داده نشد و افراد غیر بومی بدون هیچ ممانعتی به کسب و کار خود در استان ما ادامه دادند.

 

بهانه تراشی مسئولان

محمد باقر رشیدی مدیر شرکت یاد یاران نیز به خبرنگار موج گفت: طبق بررسی‌های که در این زمینه انجام دادیم به گفته مسئولان یکی از دلایل اینکه از نیروهای بومی در برگزاری نمایشگاه مبلمان استفاده نمی‌شود، این است که نیروهای بومی از قواعد مندرج در شیوه نامه برخوردار نیستند و تجربه لازم را در این زمینه ندارند.

وی افزود: خود من با چندین سال سابقه تمام شرایط مندرج در شیوه نامه را از جمله برخورداری از مکان، نیروی کار، بیمه کردن افراد و...را دارا می‌باشم و تا کنون نیز بارها با سندو مدارک پیشنهاد همکاری داده‌ام اما قبول نکرده‌اند.

رشیدی تصریح کرد: من فقط از مسئولان مربوطه یک سوال دارم، چرا در زمینه‌ای مثل مبلمان که ما نیروی متخصص بومی داریم به سراغ غیر بومی‌ها می‌روند و در زمینه‌های دیگر همچون صنعت ساختمان و صنعت خودرو که الزامیست از تجربه‌ نیروهای متخصص غیر بومی استفاده کرد تا این نمایشگاه‌ها در استان ایلام نیز دائر شوند، تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

 

قوانین برگزاری نمایشگاه در ایلام

سعید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار موج اظهار داشت: تمام عناوین نمایشگاهی همراه با تاریخ برگزاریشان در تقویم نمایشگاهی که در کارگروه توسعه و تجارت مصوب می‌شود، وجود دارند و بر این مبنا نیز هر ساله با توجه به نیازهای مردم تمام نمایشگاه‌ها نه فقط مبلمان در استان ایلام برگزار می‌شود.

معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن استان ایلام با بیان اینکه جهت تشکیل نمایشگاه، سازمان صمت موظف است از ستاد کرونای استان ایلام استعلام بگیریم و در صورت موافقت اقدام به برگزاری نمایشگاه کند افزود: در دوسال اخیر ستاد ملی کرونا جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجازه‌ برگزاری هیچگونه نمایشگاهی در هیچ زمینه‌ای را به ما نداده است.

وی با اشاره به اینکه مکاتباتی با سایت نمایشگاهی جهت به‌کارگیری نیروهای بومی انجام گرفته تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه‌ها اولویت با نیروهای بومی است به شرط اینکه شرایط احراز را داشته و از قواعد مندرج در شیوه نامه برخوردار باشند.

شریفی اضافه کرد: حتی در صورت برگزاری نمایشگاه توسط مجریان غیر بومی بایستی تخفیفاتی برای غرفه داران بومی در نظر گرفته شود.

 

اجرای قوانین نمایشگاهی تنها برای بومی‌ها

ناصری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دیدار زاگرس در این راستا به خبرنگار موج گفت: من بیش از ۲۰ سال است در این زمینه فعالیت میکنم اما در هیچ جای ایران این شرایط را ندیده‌ام، بهتر بگویم بررسی‌های که من داشته‌ام نشان داده این قواعد و مقررات نیز تنها برای نیروهای بومی استان ایلام است و غیر بومی‌ها از این قواعد مستثنی هستند.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت سالها پیش این شیوه نامه را برای سایت‌ها فرستاده که آن هم فقط برای مدیران سایت‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی قابل اجراست، افزود: به فرض وجود این شیوه نامه نیز افراد بسیاری در استان هستند که تمام شرایط لحاظ شده در شیوه نامه را دارا میباشند اما با این وجود باز هم اجازه فعالیت در غرفه نمایشگا‌های ایلام به آنها داد نشده است.

 

برخورد با متخلفان

مهدی اصلانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج اظهار داشت: بر اساس چهارجوب‌‌ها و قواعدی که معاونت توسعه و تجارت سازمان صمت جهت برگزاری نمایشگاه‌ها اتخاذ کرده است، میبایست شرایط رقابتی برابر برای برگزاری نمایشگاه‌ها بین نیروهای بومی و غیربومی کاملا وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بازررسی استان ایلام با اشاره به اینکه گاهی دستگاه‌ها از چهارچوب و قواعدشان فراتر می‌روند افزود: سازمان بازرسی بنا به وظایف خود چهارچوب‌ها و مقررارت را بررسی میکند و اگر دستگاه مربوطه تخلفی انجام داده، سازمان بازرسی برای رسیدگی به این مهم ورود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها نیز اگر اجازه شرکت به کسی داده نشده و یا فردی معتقد است از فرایند رقابتی حذف شده است میتواند درخواست خود را بنویسد و تا فورا توسط همکاران ما پیگیری شود.

از آنجایی که برای برگزاری این سایت نمایشگاهی از منافع ملی استان ایلام که متعلق به عموم مردم است استفاده گریده، الزامیست اولویت مجری گری غرفه‌های نمایشگاهی نیز با نیروهای بومی باشد که همواره در سنوات اخیر به علت شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌اند، در این راستا نیز از استاندار و مسئولان قضایی تقاضا داریم برای رسیدگی به این مهم اقدامات لازم را انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه