English

امام جمعه تبریز:

اشتراکات تاریخی و فرهنگی زمینه ساز توسعه روابط ایران و ترکیه است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و ترکیه را زمینه ساز توسعه روابط دو جانبه دانست.

اشتراکات تاریخی و فرهنگی زمینه ساز توسعه روابط ایران و ترکیه است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در دیدار سرکنسول جدید ترکیه در تبریزاشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و ترکیه را زمینه ساز توسعه روابط دو جانبه دانست و اظهار داشت: این اشتراکات بسیار زیاد و ارزشمند است و می تواند برای توسعه روابط تجاری ،آموزشی و فرهنگی زمینه ساز خوبی باشد.

وی خطاب به سرکنسول ترکیه افزود: تبریز و ترکیه همیشه ارتباطات خوبی داشته اند و سرکنسولهای شما در غم و شادی مردم ما شریک بوده اند و از شما انتظار داریم به دور از سیاسی کاری در افزایش سطح روابط دو ملت مسلمان ایران و ترکیه نقش تاثیر گذاری داشته باشید.

امام جمعه تبریز به وحدت بین دو کشور مسلمان اشاره و خاطرنشان کرد: وجود علمای دینی در ترکیه و ایران و وحدت بین براران شیعه و سنی بسیار قابل تحسین است و باید این وحدت روز به روز توسعه پیدا کند .

وی اظهار داشت : رفت آمد تجار و اتباع دو کشور باید بدون مشکل و آسان باشد و دانشجویان ایرانی که در ترکیه هستند و دانشجویان و طلبه های ترک که در ایران تحصیل می کنند باید مورد حمایت وزارتخانه های ما قرار گیرند ‌ و مشکلات آنها رفع شود.

وی اضافه کرد: ایران و ترکیه در موضوع سیاست خارجی نیز اشتراکاتی دارند که حمایت از مظلومان جهان و مردم مظلوم فلسطین در صدر آنهاست و امیدواریم با اتحاد ملت ها مردم رنج دیده به آزادی برسند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به اسرائیل و آمریکا اجازه بدهیم روابط برادرانه ما را تحت تاثیر قرار دهند ، افزود: آمریکا و اسرائیل همیشه سعی داشته اند روابط ما را به سردی بکشانند که خوشبختانه همیشه ناامید شده اند ‌چرا که بین دو کشور برادری دیرینه حاکم است .

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه با افزایش تحریم های آمریکا و شیوع کرونا ترانزیت کالا و حمل و نقل مسافر در مرزهای ایران و ترکیه کاهش داشته است ، تصریح کرد: انتظار داریم سرمایه گذاران و کارآفرینان ترکیه برای سرمایه گذاری در منطقه شمال غرب مشارکت فعال داشته باشند که از نظر رشد و شکوفایی اقتصادی برای هر دو کشور خیر بسیاری خواهد داشت.

چِتین تانر، سرکنسول جدید ترکیه در تبریز نیز گفت: بین مردم دو کشور پیوندهای مختلفی وجود دارد و ما ترکها ایرانیان را برادر خود می دانیم .

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند مانع برادری دو کشور شود افزود: ایران و ترکیه در منطقه قدیمی ترین و قدرتمند ترین کشور هستند و ظرفیت های زیادی برای گسترش مناسبات دو جانبه وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه