English

رحمت الله خرمالی:

استفاده از بخش معدن تاجیکستان، فرصتی برای صنایع ایران است

رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: تهاتر بخشی از اولویت‌های برنامه‌های توسعه دولت و وزارت صمت است.

استفاده از بخش معدن تاجیکستان، فرصتی برای صنایع ایران است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، رحمت الله خرمالی رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران در سخنانی عنوان کرد: هدف‌گذاری شده که تا سال ۱۴۰۴ حجم صادرات ایران از ۵۵ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند و این مهم قابل دستیابی است.

خرمالی این سخنان را در همایش تقویت همکاری ایران و تاجیکستان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد بیان کرد و ادامه داد: امید است با تلاش سفرای ۲ کشور ایران و تاجیکستان و با هدف‌گذاری دولت سیزدهم که در شهریور ماه سال جاری در شهر دوشنبه صورت گرفته است، حجم مبادلات ایران در افق ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش پیدا کند.

رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران همچنین اظهار کرد: در گذشته از سهم سه میلیارد دلاری بازار تاجیکستان حدود هفت درصد متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. البته در چند سال اخیر بروز برخی مشکلات در حوزه مرز ایران و ترکمنستان و همچنین مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل باعث ایجاد چالش‌هایی شده است.

وی در ادامه متذکر شد: ایران در گذشته نیز حضور بسیار خوبی در بازار تاجیکستان به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ است و مدل رفتار مصرفی بازار تاجیکستان عمدتا مربوط به محصولاتی چون پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات مرتبط با صنعت ساختمان و همچنین در حوزه‌های مربوط به رنگ، ماشین‌آلات و... است.

خرمالی همچنین تاکید کرد: همچنین اخیرا با حضور دستگاه‌های مختلف در تهران و با مشارکت استانداری خراسان رضوی نقشه راه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری با جمهوری تاجیکستان ترسیم شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده‌ایم.

رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برنامه‌های توسعه روابط با تاجیکستان وجود دارد و با توجه به اولویت‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از برنامه‌های توسعه شامل تهاتر است و ما می‌توانیم با هدف‌گذاری صادارت ۲۰۰ و واردات ۵۰ میلیون دلاری در چند سال آینده حداقل تا میزان ۵۰ میلیون دلار از مکانیزم تهاتر را پیش بگیریم.

وی در ادامه یادآور شد: فرصت‌های استفاده از بخش معدن تاجیکستان یکی از این برنامه ها می باشد و در ۳۰ سال گذشته همواره بازار تاجیکستان تشنه حضور کالاهای ایرانی بود اما از طرفی باید نگاه برد برد یعنی مبادله‌ای را در بازار داشته باشیم.

خرمالی در خاتمه خاطرنشان کرد: کشور تاجیکستان حدود ۴۰ نوع ماده معدنی وجود دارد که می‌تواند برای بخش صنایع معدنی ایران مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر کارخانه‌های سرب و روی در استان قزوین در حوزه تامین خاک روی مشکلاتی دارد که این خاک می‌تواند از کشور تاجیکستان تامین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه