English

کارفرهنگی و اقناع سازی، مؤثرترین راه مقابله با بدپوششی

با یک نگاه کاملاً منطقی در می یابیم که برخورد با پدیده بدپوششی از طریق اقدامات پلیسی صرف، امکان پذیر نیست و اساساً حجاب و عفاف موضوعی اعتقادی است و با کار پلیسی نمی توان کسی را به این امر معتقد کرد و کار فرهنگی و تذکر لسانی از طریق اقناع سازی مناسب بهترین و مؤثرترین راه مقابله با بدپوششی است.

کارفرهنگی و اقناع سازی، مؤثرترین راه مقابله با بدپوششی

سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا میرحیدری-خبرگزاری موج اصفهان، در مورد راه هاى برخورد و مقابله بدپوششی و یا پدیده کشف حجاب دو راهکار وجود دارد، یک راهکار اقدام فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفان است که البته این برخورد باید حساب شده و قانونی صورت گیرد و انجام آن نیز در انحصار نیروهای مسئول و انتظامی قرار دارد. یک راهکار هم استفاده از روش تذکر لسانی و اقناع افراد بدپوشش با کارهای فرهنگى است.

با یک نگاه کاملاً منطقی در می یابیم که برخورد با پدیده بدپوششی از طریق اقدامات پلیسی صرف، امکان پذیر نیست و اساساً حجاب و عفاف موضوعی اعتقادی است و با کار پلیسی نمی توان کسی را به این امر معتقد کرد. مسلماً اگر ما بخواهیم بدون استدلال و منطق و صرفاً از طریق زور وارد شویم و نتوانیم حقانیت و لزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى را در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد ثابت کنیم، نه تنها معضل بدپوششی برطرف نشده بلکه با موجی از نافرمانی و مقاومت از سوی افراد بدپوشش مواجه خواهیم شد.

کار فرهنگی بهترین و مؤثرترین راه مقابله با بدپوششی

تجربه ثابت کرده که اگر کودک، نوجوان یا جوانی را از چیزی نهی کردیم در مقابل آن جبهه گرفته و به انحای مختلف سعی کرده تا از انجام فرمان تمرد کند. در خصوص حفظ حجاب و پوشش هم همین گونه است و حقیقتاً نمی توان کسی که از ابتدای کودکی در درون خانواده با فرهنگ حجاب آشنا نبوده و اصلاً خانواده او اعتقادی به حجاب و رعایت احکام و حدود شرعی نداشته را با زور وادار به حفظ حجاب کرد.

حال که دریافتیم کار فرهنگی بهترین و مؤثرترین شیوه مقابله با بدپوششی در جامعه است باید با روش های مؤثر و مفید تذکر به افراد بدپوشش و نحوه اقناع آنان برای پذیرش حجاب نیز آشنا شویم چرا که تذکر لسانی به افراد بدپوشش اگر با رفتارهای پرخاشگرانه همراه باشد این روش نیز نه تنها اثری در فرد ایجاد نمی کند بلکه باعث بروز تنش در جامعه و حمایت از فرد متخلف می شود و قطعاً این کار جامعه اسلامی را متضرر خواهد کرد.

نظر رهبر معظم انقلاب در شیوه های تذکر به افراد بدپوشش

رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 اردیبهشت سال 82 در جلسه با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی خطاب به دانشجویی که پرسیده بود، مشکل بدحجابی و مقابله با فرهنگ های غلط در دانشگاه ها دغدغه بسیج این دانشگاه ها است، نظر حضرت عالی چیست؟ فرمودند: «گفتن و تذکّر دادن، خوب است، با اخلاق خوب تذکّر دهید،؛ با رفق و مدارا امر و نهی کنید. امر و نهی، یعنی دستور دادن غیر از تمنا کردن است؛ اما همین را با رفق، مدارا و محبّت، نه با خشونت انجام دهید. به نظرم این طوری باید عمل شود... اما برخورد فیزیکی و جسمانی، این که درست نیست و ما اصلا این را توصیه نمی کنیم »

مردم چگونه قانون را می پذیرند

هرگاه انسان بداند که احکام و دستورات الهی منافاتی با نیازهای طبیعی و فطری او ندارد زودتر در مقابل احکام سر تسلیم فرود می آورد. از طرفی تشریع باید به همراه بیان فلسفه احکام باشد زیرا انسان هنگامی که دلیل و فلسفه عمل به قانونی را بداند و قانونگذار منافع عمل به قانونی را برای او روشن کند و از خطرات و مضراتی که سرباز زدن از قانون می تواند برای او به وجود آورد آگاه شود، با رغبت بیشتری قانون را پذیرفته و به آن ملتزم می شود.

دلایل خداوند برای الزامی شدن حجاب زنان

خداوند در قرآن کریم در مسئله تشریع احکام مربوط به پوشش زنان و عفت ورزی و پاکدامنی ایشان، دلایلی را بر می شمرد:

الف- پوشش و حجاب زنان مایه حفظ طهارت و پاکی درونی خود و مردان است

ب- پوشش و حجاب زنان مایه حفظ امنیت زنان و مصونیت از تعرض بیگانگان به شمار می آید.

بیشتر بدپوشش ها از فلسفه حجاب بی اطلاعند

باید قبول کنیم که بیشتر بدپوشی ها و بی حجابی ها به خاطر نوع تربیتی است که افراد بدپوشش دارند و یا اینکه فلسفه حجاب برای آنها روشن نشده و مطمئناً با یک صحبت منطقی متقاعد می شوند. باید توجه داشته باشیم که انسان ها در برخورد با حق، سه دسته اند. دسته اول انسان های حق گرا هستند. چنین افرادی در صورتی که اشتباه خود را دریابند، نه تنها ناراحت نمی شوند، بلکه بسیار خرسند و شادمان می شوند.

دسته دوم انسان هایی هستند که در مقابل حقیقت بی تفاوتند. چنین افرادی از این که کسی روی اشتباهاتشان انگشت بگذارد، استقبال نمی کنند. دسته سوم اما انسان های حق ستیزند. این افراد مسلماً در برابر حرف حق، واکنش منفی نشان می دهند. البته این گروه اندکند و غالب افراد جزو گروه اول و دوم هستند.

در اینجا یک نکته اساسی وجود دارد و آن هم نحوه امر به معروف و نهی از منکر افراد است. مسلما اگر، با درک درستی از طرف مقابل اقدام شود عکس العمل مثبت طرف مقابل، بسیار بالا خواهد بود.

روش های اثر گذار در تذکر به افراد بدپوشش

1-به اعتقادات شخصی افراد نباید بی احترامی کرد و بهترین اقدام استدلال منطقی و ایجاد انگیزش و بینش در افراد است.

2-یادتان نرود براى تغییر در رفتار فرد بدپوشش اولاً؛ بایستى بسیار با مدارا و نرمى برخورد کنید ثانیاً؛ انتظار تغییر سریع نداشته باشید و ثالثاً؛ با بیان فلسفه حجاب و نتایج دنیوى و اخروى او را نسبت به این موضوع متقاعد کنید.

3-اگر فردی نمی‌تواند به اعصاب خود مسلط باشد نباید امر به معروف و نهی از منکر کند و با افراد بدپوشش درگیر شده و ممکن است مرتکب فعل حرام شود.

4-برای اینکه افراد به حجاب علاقه‌مند شوند باید سعی کنیم آنان را مورد تشویق کلامی و مادی قرار دهید.

5-به افراد پوشش کتاب های مناسب در مورد دلایل حفظ عفاف و حجاب هدیه دهید.

6-- برای اینکه تذکر ما تأثیرگذار باشد باید با ادب و احترام افراد بد پوشش را به خود جلب کنیم، در صورت علاقه‌مندی، آنها به تقلید از کارهای شما خواهند پرداخت.

7- از تحقیر و سرزنش کردن و منت گذاشتن خودداری کنید.

8-یکى از چیزهایى که باعث مى شود انسان در رعایت حجاب کوتاهی کند و یا دید مناسبی نسبت به آن نداشته باشد، این است که فلسفه حجاب برایش جا نیفتاده است، لذا از چنین افرادی بخواهید با مطالعه کتاب هایى که در این زمینه نوشته شده است، آگاهى و شناخت خود را درباره فلسفه حجاب افزایش دهند.

9- به آنها بگویید که حجاب به خانم ها کمک می کند که به طور ناخواسته و خارج از چارچوب ها وسیله لذت انگاری مردان نامحرم و هوس باز قرار نگیرند و احترام آنان در جامعه خدشه دار نشود.

10- به این نکته مهم یادآور شوید که اگر چه حجاب از یک سو برای خانم ها محدودیت است و موجب خستگی و زحمت یا گرما در تابستان می باشد اما از سوی دیگر اوج احساسات را سالم نگه می دارد و عاطفه ها و محبت ها را در کانون گرم خانواده متمرکز می سازد و زن و مرد را از بی تفاوتی نسبت به همدیگر در نظام خانواده نجات می دهد.

روش پاسخ به شبه افکنی افراد بدپوشش

برخی می گویند همچنانکه بی‌حجابی نباید اجباری باشد ما نیز نباید به کسانی که حجاب ندارند خرده بگیریم. یا عده ای می گویند موی خودم است و به کسی ربطی ندارد دلم می خواهد آن را به نمایش بگذارم! در پاسخ به این عده می توانیم مثَل معروف سوراخ کردن کشتی که فردی می‌گفته من جایی را که مخصوص نشستن خودم است را سوراخ می‌کنم و کار به بقیه ندارم را مثال بزنیم و بگوییم حال اگر قبول کنیم چنانکه او بر سوراخ نکردن کشتی از طرف دیگران اشکال نمی‌گیرد دیگران نیز نباید به او اشکال بگیرند.

مسلم است که همه ما سوار بر یک کشتی هستیم که اگر یک نفر به اشتباه یا به عمد آن را سوراخ کند بقیه را هم با خود غرق خواهد کرد. ما هم برای حفظ نظام کلی زندگی اجتماعی به حجاب نیازمندیم و دلایل لزوم آن همه انسانها را به رعایت آن مجبور می‌کند و سخن بر سر افراد مختلف نیست. ما نیز قبول داریم که هیچ کسی نباید دیگری را بر هیچ امری مجبور کند اما در اینجا اگر مذهب را حاکم می‌دانید خداوند است که حکم می‌کند و اگر عقل بشری را حاکم می‌دانید نظام احسن اجتماعی است که حکم می‌کند باید فرد حجاب و عفاف را در جامعه رعایت کند.

نتیجه گیری

در پایان این یادداشت متذکر می شوم که اگر بانوان جامعه ما بدانند که بی حجابی هیچ ریشه‌ای در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارد طبیعتا آن را کنار می‌گذارند. برای رفع معضل حجاب همگی باید با یک همت بلند وارد کار شوند. برای فرهنگ سازی تمام دستگاه‌های اجرایی و افراد جامعه باید وارد عمل شوند. اگر ما آموزش‌های لازم را به افراد جامعه دادیم و پس از آن الگوی مناسب را نیز در اختیار آن‌ها قرار دادیم اگر یک سری از افراد به آن‌ها عمل نکردند آن زمان باید با تذکر و ارشاد عمل کرد و مقوله برخورد در عرصه حجاب آخرین مرحله است.

تردیدی نیست که اگر بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را با زبان نرم و روش مناسب در جامعه ترویج دهیم، اگر الگوسازی مناسبی در جامعه ایجاد کنیم و اگر اقدامات تربیتی و فرهنگی را از پایه و از کودکی آغاز کنیم می توانیم شاهد گرایش افراد زیادی از بدپوشش ها به سمت حجاب اسلامی باشیم.

با توجه به بمباران شبهاتی که در فضای مجازی وجود دارد، بسیاری از افراد جامعه در زمینه لزوم رعایت حجاب و عفاف توجیه نیستند و باید بتوانیم اقشار جامعه به ویژه بانوان را نسبت به آسیب های بدحجابی آگاه نماییم. با روش های تحقیقی و پژوهشی، کرسی های آزاداندیشی، مصاحبه تلویزیونی و ساخت کلیپ افراد بد پوشش را اقناع کنیم که حجاب به نفع آن هاست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه