English

پردیس نوآوری و فناوری هوایی یزد اولین پردیس هوایی در پارک های علم و فناوری کشور

پارک علم و فناوری یزد با رویکرد حمایت از استارت آپ ها و فناوریهای "های تِک" از اواخر سال 99 اقدام به راه اندازی پردیس جدید نوآوری و فناوری هوایی نمود.

پردیس نوآوری و فناوری هوایی یزد اولین پردیس هوایی در پارک های علم و فناوری کشور

محمدرضا میرجلیلی، دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری یزد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد، گفت: پردیس نوآوری و فناوری هوایی یزد پردیس از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۹ طی تفاهم نامه چهار جانبه پارک علم و فناوری یزد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد حمل و نقل پیشرفته و پردیس علم و فناوری یزد راه اندازی شد.

جذب فارغ التحصیلان هوافضا در یزد

میرجلیلی با تاکید بر نیاز کشور به گسترش صنایع هوافضا و با بیان اینکه پردیس نوآوری و فناوری هوایی یزد اولین پردیس هوایی است که در پارک های علم و فناوری کشور ایجاد شده است، گفت: برای جذب فارغ التحصیلان هوافضا در داخل استان یزد و توسعه و گسترش صنعت هوافضا در استان از سوی پارک علم و فناوری یزد، برای اولین بار در کشور پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری افتتاح شد.

وی درباره دیگر اهداف ایجاد این پردیس در یزد توضیح داد: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان زیادی در رشته هوافضا و در مقاطع مختلف تحصیلی، بومی یزد هستند که در دانشگاههای بزرگ کشور فارغ التحصیل شدند ولی تعداد زیادی از آنها خارج از استان مشغول به کار می شوند و یا به کارهای غیر مرتبط با تخصص خود مشغولند، لذا این یک انگیزه برای راه اندازی پردیس هوایی یزد و به کار گیری جوانان متخصص بومی بود.

وی در ادامه بیان کرد: یزد با موقعیت جغرافیایی و گردشگری خاص خود، در بخش هوانوردی می تواند موفق باشد.

میرجلیلی عنوان کرد: یکی از اهداف مهم ایجاد این پردیس، اشتغال نیروهای بومی استان بود و علاوه بر آن آشنایی مردم استان یزد با صنعت هوافضا برای ما دارای اهمیت زیادی است و به دنبال ترویج این رشته در یزد هستیم.

فعالیت 9 شرکت فناور در  پردیس هوایی

میرجلیلی با بیان اینکه تاکنون ۹ شرکت فناور در پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری یزد پذیرش و مستقر شدند، بیان کرد: ۹ شرکت فناور مستقر و تعدادی در حال پذیرش برای استقرار در این پردیس هستند.

وی با اشاره به اینکه پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری یزد از تیرماه سال ۱۴۰۰ در ساختمان این پردیس مستقر شد، افزود: طی چند ماه ابتدایی، اقدامات خوبی مانند پذیرش و استقرار شرکت ها، همچنین ایجاد فرودگاه اختصاصی پردیس با کمک پردیس علم و فناوری یزد انجام شده که هم اکنون ساختمان تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرجلیلی گفت: فضای استقرار پردیس توسط موسسه فرهنگی، تحقیقاتی و خیریه اخوان دستمالچی در اختیار پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری یزد قرار گرفت که طی یک باز سازی، آماده استقرار شرکت های دانش بنیان صنعت هوافضا شد.

میرجلیلی دیگر اقدامات انجام شده در این پردیس در شش ماه گذشته را برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و شرکت‌های هوافضای کشور و برگزاری چندین دوره آموزشی صنعت هوافضا برای شرکت های مستقر در این پردیس، دانشجویان و دانش آموزان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شرکت های پذیرش شده در این پردیس ابتدا در مرحله پیش رشد هستند، بیان کرد: آموزش هایی را برای آنها در مرحله پیش رشد برگزار کردیم همچنین کمک‌های مالی پارک علم و فناوری به شرکت‌های پیش رشد جهت تهیه برخی از تجهیزات مورد نیاز ابتدایی انجام شده و هم اکنون در مرحله ای هستند که تغییر وضعیت تعدادی از آنها تا پایان سال انجام می‌شود و از مرحله پیش رشد به رشد ارتقا پیدا می کنند.

میرجلیلی به چشم انداز پردیس اشاره کرد و ترویج رشته هوافضا در استان یزد را از دستور کارهای مهم این پردیس عنوان کرد.

وی توضیح داد: سعی داریم تا ۴ سال آینده هنرستان هوافضا را در استان یزد تاسیس کنیم همچنین تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت های مستقر را به ۴۰ شرکت افزایش دهیم.

وی درباره اقدامات حمایتی پردیس برای شرکت‌های مستقر در آن، گفت: برای حمایت شرکت‌ها سعی می‌کنیم با صنایع بزرگ هوافضا قراردادهای دو سویه منعقد کرده تا شرکت های نوپا از تجارب صنایع استفاده کنند و صنایع نیز از دستاوردهای آنها بهره ببرند.

وی گفت: شرکت‌های مستقر در پردیس می توانند در حوزه های هوایی و غیرنظامی و ساخت پهپاد های عملیاتی و غیر نظامی، شبیه سازی پرواز، ساخت موتورهای هوایی و زمینی و سایر ایده های نو مرتبط با صنعت هوافضا فعالیت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه