English

مدیرکل گردشگری مازندران:

رویداد بین‌المللی ۲۰۲۲ ساری رونمایی از قدرت بخش خصوصی است/ هنوز طرح جامع گردشگری مازندران تعیین نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه رویداد بین‌المللی 2022 ساری رونمایی از قدرت بخش خصوصی است، گفت: گردشگری مازندران هنوز دیده نشده و هنوز طرح جامع گردشگری مازندران با توجه به سند آمایش سرزمینی و بالادستی، تعیین نشده است.

رویداد بین‌المللی 2022 ساری رونمایی از قدرت بخش خصوصی است/ هنوز طرح جامع گردشگری مازندران تعیین نشده است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، سیف‌اله فرزانه در مراسم عقد تفاهم‌نامه با مجموعه «سَنگا» نخستین و بزرگ‌ترین مرجع تخصصی گردشگری در شمال کشور، اظهار داشت: سرای نوآوری باید پیوست رویداد بین‌المللی 2022 ساری باشد و این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه 12 مهر 98 رویداد بین‌المللی 2022 ساری ثبت شرکت شد و ثبت آن راحت نبود، ادامه داد: زیرا استان‌های زیادی مانند فارس، یزد، اصفهان، همدان، خراسان رضوی، تهران و امثالهم هم در صف این موضوع بودند و این یک فرصت طلایی برای استفاده از این رویداد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: باید برای سفر رئیس‌جمهور به استان مازندران، پروژه‌های گردشگری که سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسند، پیوست کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید به بازار هدف برسیم و تعامل فرهنگی داشته باشیم و بِرَندسازی کنیم، افزود: استان مازندران با وجود سه فرودگاه، سه بندر و پنج جاده اصلی چالوس، هراز، سوادکوه، کیاسر – سمنان، کناره و راه آهن باید خروجی مناسبی برای گردشگری استان داشته باشد و بنابراین باید راه و شهرسازی و دستگاه‌هایی که با رویداد بین‌المللی ساری 2022 ارتباط دارند در این زمینه ورود کنند و امکانات و ایمنی راه‌ها را افزایش داده و نیز مسیری گردشگر پسند ایجاد شود.

فرزانه با اشاره به اینکه ما در مازندران پروازهای خارجی نداریم اما ادعای برگزاری رویداد بین‌المللی داریم، گفت: حتی الان محصولات صنایع دستی ما به صورت چمدانی حمل می‌شود و این بزرگ‌ترین ضربه در این زمینه است و هنوز راه‌های ما اصلاح و بازنگری نشده است و برای رویداد بین المللی ساری 2022 آماده نشده است.

وی ابراز داشت: در بنادر استان مازندران هنوز کشتی‌های تجاری تردد می‌کنند در حالی که باید کشتی توریستی و تفریحی تردد کنند و این درخواست رویداد بین المللی 2022 است و همچنین از طرفی راه آهن مازندران در مرکز و شرق استان فعال است اما فعالیت گردشگری ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه دو تار استاد اسحاقی نوازنده مازندرانی به عنوان یک ظرفیت جهانی مظلوم واقع شده است، عنوان داشت: جنگل‌های هیرکانی ما از غرب تا شرق مازندران گسترانیده شده است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده گردشگری کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی مازندران دچار ترافیک می‌شود و یا زباله‌های آن را می‌بینند، گردشگری را زیر سؤال می‌برند ولی این سرای می‌تواند یک ایده پردازی نو انجام دهد تا به واقعیت‌های گردشگری برسیم.

این مسئول با بیان اینکه واژه گردشگری صرفاً تبدیل به واژه سخنرانی شد اما در بحث بودجه توجهی به آن نمی‌شود، اذعان داشت: گردشگری مازندران هنوز دیده نشده است و هنوز طرح جامع گردشگری مازندران با توجه به سند آمایش سرزمینی و بالادستی، تعیین نشده است.

وی بیان داشت: حتماً شنیدید که بسیاری از طرح‌ها به انحراف می‌رود، یا خلاف می‌کنند و یا اینکه تبدیل، تخریب و تفکیک می‌کنند و همه این اتفاقات به دلیل نداشتن طرح جامع است در حالی که اگر طرح جامع گردشگری داشته باشیم و عرصه گردشگری مشخص و نوع کاربری آن معلوم باشد کسی نمی‌تواند کاری کند.

فرزانه با اشاره به اینکه در مازندران بیش از 200 پروژه گردشگری داریم که 30 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار داشت: مگر یک سرمایه‌گذار می‌تواند با نرخ سود 18 درصد کار کند و معلوم است که با این شرایط، طرح به انحراف می‌رود و وقتی برای سرمایه‌گذار توجیه نداشته باشد یا دست از کار می‌کشد و می‌رود و یا اینکه تفکیک و تخریب می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اداره‌کل گردشگری یک دستگاه فرابخشی است، افزود: گردشگری مازندران بدون همکاری دیگر دستگاه‌ها کار خاصی را نمی‌تواند پیش ببرد و بنابراین همه دستگاه‌های مرتبط با بازی گردشگری باید در کنار ما باشند تا به اهداف خود دست پیدا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی و جلگه‌ای مازندران به ویژه در غرب مازندران بلاتکلیف است، گفت: آنهایی که خلاف ساختند که ساختند، اما آنهایی که به دنبال مجوز و قانونی کار کردن بودند، گیر افتادند.

وی تأکید کرد: باید حواس ما جمع باشد تا این فرصت طلایی را از دست ندهیم و در سالی که می‌گذرد و سفر رئیس جمهور به مازندران را در پیش داریم، ستاد خدمات سفر و رویداد بین‌المللی 2022 ساری باید بیش از پیش فعال شود.

فرزانه ادامه داد: کشور امارات با جمعیت یک میلیون نفر، نمایشگاه بزرگ اکسپو 2020 را راه‌اندازی کرد و از 198 کشور در این نمایشگاه شرکت کردند و یک المپیاد فرهنگ، اقتصادی و فناوری ایجاد می‌کند اما اینجا برای معرفی، جا انداختن و بسترسازی رویداد بین‌المللی 2022 برنامه مدونی نداریم.

وی ابراز داشت: گردشگری مازندران باید دیده شود و به باور برسیم و رویداد بین‌المللی 2022 نباید فقط یک رفع تکلیف باشد بلکه باید از این طریق به بازارهای جهانی مانند ترکیه و امثالهم برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه رویداد بین‌المللی 2022 ساری رونمایی از قدرت بخش خصوصی است، عنوان داشت: زیرساخت این رویداد با دولت است و روساخت با بخش خصوصی است و این سرای نوآوری گردشگری در چالوس کار بخش خصوصی است که دانشگاه آزاد آن را هدایت می‌کند و ما باید اینها را بیاوریم زیرا می‌تواند تولید ثروت کند و این باید به یک باور در ما ریشه کند.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان مازندران 860 قطعه آب‌بندان داریم، افزود: تأکید ما این است که اولویت اول در این زمینه کشاورزی است، اولویت دوم پرورش ماهی و پرندگان، اولویت سوم زراعت چوب و اولویت چهارم گردشگری است و از این تعداد آب‌بندان در مازندران، 109 قطعه آن‌ درخواست فعالیت در حوزه گردشگری را نیز دارند ولی اختلافات بین آب منطقه‌‌ای و جهاد کشاورزی نمی‌گذارد بخش گردشگری این آب‌بندان‌ها فعال شود در  حالی که باید به جوامع محلی احترام گذاشت و نباید ادعای مالکیت آن را داشته باشیم چون این آب‌بندان‌ها مال مردم است.

فرزانه با بیان اینکه برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر را در پیش داریم و تیم فوتبال 32 کشور در این جام جهانی حضور دارند، تصریح کرد: باید سرریز اِکسپو دوبی و جام جهانی قطر را در گردشگری مازندران  جذب کنیم و در این حوزه پرواز کیش به رامسر و نوشهر در حال انجام است و همین را به فال نیک می‌گیریم ولی باید انشالله پرواز مستقیم داشته باشیم تا مازندران از این جام جهانی بهره‌مند شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه