English

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی:

انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیازهای جامعه، یک ضرورت است

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و ایجاد ارتباط دوسویه میان سازمان‌ها، انجمن‌ها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی جامعه با این آستان مقدس ضرورت دارد.

انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیازهای جامعه، یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی عنوان کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیازهای جامعه یک ضرورت است و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مراکز علمی آستان قدس باید در جامعه ظهور و بروز داشته باشند.

حجت‌الاسلام مروی این سخنان را در گردهمایی هفته پژوهش و فناوری و بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد و در ادامه گفت: جامعه شیعی باید نماد علم، دانش، معرفت و ادب باشد، از خدمات تولیت فقید این آستان مقدس قدردانی نموده و  قدرشناسی از زحمات گذشتگان وظیفه مبتنی بر اخلاق، انسانیت و ادب اسلامی است، لذا لازم می‌دانم از خدمات آیت‌الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی در حوزه‌های علمی و فرهنگی تقدیر کنم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه افزود: این عالم جلیل‌القدر در مدت مسئولیت از یک‌سو با توسعه صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر به بیش از یک میلیون مترمربع و از سوی دیگر با تأسیس مراکز دانشگاهی، علمی، فرهنگی و ایجاد کتابخانه‌های اقماری و گسترش و نوسازی کتابخانه مرکزی آستان قدس خدمات فراوانی به آستان حضرت امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) ارائه کرد.

وی همچنین تصریح کرد: به لزوم عمل‌گرایی مدیران و تحقق شعارها در میدان عمل تأکید می شود و ضروری است ادبیات "باید و نباید" از دایره لغات مدیران آستان قدس حذف شود، هنگامی‌که مسئولیتی بر دوش مدیری است آنگاه دیگر "باید و نباید" در سخنان او معنایی ندارد، هنگامی‌که خودمان صاحبان کار هستیم به‌جای عبارت "باید این کار بشود"، گزارش عملکرد ارائه دهیم و بگوییم چه ‌کارهایی انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام مروی با تقدیر از فعالیت‌ها و تلاش‌های مجدانه پژوهشگران مراکز علمی آستان قدس برای خلق آثار ارزشمند و مفید اظهار کرد: در مجموعه آستان قدس بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی با برخورداری از نشریات گوناگون وجود دارند، اما نشریات این مراکز باید از طریق یک اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز فعال هدایت و رهبری شوند، جایگاهی که مسائل را رصد، تقسیم‌کار و هرکدام از نشریات را به عرصه‌ای هدایت کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: تعدد نشریات و مجلات موجب افتخار نیست، یک مجله با ارائه مطالبی مفید که بتواند خلائی را پر کند اهمیت بیشتری دارد؛ صرف نگاه کمیت گرا در حوزه‌های معرفتی، فرهنگی و علمی یک آسیب است؛ در این حوزه‌ها کیفیت نسبت به کمیت ارجحیت دارد و نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

وی ادامه داد: مجلات و نشریات باید بتوانند هم‌افزایی و هم‌پوشانی داشته باشند، خروجی و محصول علمی و فرهنگی آستان قدس باید متناسب با مقام و عظمت حضرت رضا (ع) باشد و اگر غیرازاین بود، برای احترام به جایگاه عالم آل محمد (ص) باید تعطیل شوند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و ایجاد ارتباط دوسویه میان سازمان‌ها، انجمن‌ها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی جامعه با این آستان مقدس ضرورت دارد و تحقق مرجعیت علمی به‌ صرف نصب بنر و بسنده کردن به شعار و لفظ محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند اقدامات علمی است.

تولیت آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام مروی بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیازهای جامعه تأکید و ابراز کرد: فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مراکز علمی آستان قدس باید در جامعه ظهور و بروز داشته باشند و اولویت‌بندی در برنامه‌های پژوهشی و توجه به نیازهای فکری و علمی بخش‌های مختلف آستان قدس ضروری است و هدف پژوهش‌های مراکز تحقیقاتی آستان قدس در ابتدا نیازهای مجموعه، سپس نیازهای جامعه و در مرتبه سوم نیازهای جهان اسلام و جامعه انسانی باید باشد.

وی با اشاره به روایت « فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا، مردم اگر زیبایی‌های سخن ما را بدانند، بی‌گمان از ما پیروی می‌کنند»، رسالت بزرگ آستان قدس رضوی را تحقق این مهم دانست و بیان کرد: تبیین، تفسیر و تحقق این سخن امام معصوم باید موضوع پایان‌نامه دانشجویان و فعالیت علمی پژوهشگران مراکز علمی آستان قدس باشد.

حجت‌الاسلام مروی به اهمیت مساله شناسی اجتماعی در فعالیت‌های پژوهشی اشاره و ابراز کرد: کارآمدی و کاربردی بودن پژوهش‌ها در گروی مسئله شناسی صحیح است. علمای بزرگ ما از مسائل مردم فارغ نبودند و در فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به این مهم توجه داشتند که مصداق روشن و کامل آن در دوران معاصر، مرحوم علامه شهید مطهری است.

تولیت آستان قدس رضوی اخلاص و موضع شناسی را عامل ماندگاری شهید مطهری دانست و عنوان کرد: شهید مطهری هیچ‌گاه در حجاب عناوین قرار نگرفت. زمانی که کتاب «داستان راستان» را نوشت، عده‌ای معترض شدند که شما یک فقیه و فیلسوف هستید، این کتاب در شأن شما نیست، به نام فرد دیگری منتشرش کنید؛ اما ایشان نپذیرفت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری یک فرد نبود بلکه یک بنیاد و مؤسسه بود، تصریح کرد: شهید مطهری همواره تهدیدهای پیش روی اسلام را رصد می‌کرد و هرگاه احساس می‌کرد از نقطه‎ای به اسلام ضربه وارد می‌شود، بدون مصلحت‌اندیشی وارد میدان دفاع از اسلام می‌شد.

تولیت آستان قدس رضوی به حضور اقشار مختلف با نگاه‌های متفاوت در حرم امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: حرم مطهر رضوی ظرفیت بسیار عظیمی است که قابل وصف و بیان نیست، اعتماد و اطمینان خاطری که مردم به مرقد شریف و نورانی رضوی دارند باید نسبت به حوزه‌های علمی و انتشاراتی این آستان مقدس نیز ایجاد شود.

حجت‌الاسلام مروی در خاتمه خاطرنشان کرد: باید اعتمادی که به این مضجع شریف وجود دارد در حوزه‌های انتشاراتی و علمی نیز استمرار یابد که اگر این‌چنین شود، می‌توانیم مکتب امام رضا(ع) را در جامعه استمرار و تداوم بخشیم؛ انتشارات و فعالیت‌های علمی راهکار حفظ ارتباط زائران پس از زیارت و بازگشت به شهر و دیار خود با مضجع منور رضوی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه