English

کردستان در تولید ۱۲ محصول کشاورزی رتبه یک تا ۷ کشوری دارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان کردستان گفت: کردستان با دارابودن 1.1 دهم درصد از سهم آب حوزه کشاورزی، در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه یک تا 7 کشوری دارد.

کردستان در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه یک تا 7 کشوری دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، ناصح قادری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان پیش از ظهر امروز دوشنبه در همایش روز خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که از توسعه پایدار صحبت می‌کنیم نخستین موضوع که از ذهن عبور می‌کند یک برنامه‌ریزی آگاهانه است.

وی با عنوان اینکه ما در توسعه پایدار دنبال یک پایداری در منابع موجود هستیم، افزود: ما باید برای توسعه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به مرور زمان دانش ما و شرایط اقتصادی و اجتماعی و سرمایه ما بتواند با کمترین چالش این توسعه را پایدار نگهدارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان کردستان خاطرنشان کرد: باید به نحوی عمل کنیم که منابع ما پایایی لازم را برای تولید محصولات سالم داشته باشد.

وی افزود: ایران در تولید 22 محصول کشاورزی رتبه یک تا هفتم جهان را به خود اختصاص داده که این رقم بسیار ارزشمند است اما سهم در این 22 محصول در تجارت جهانی پایین است و علت آن بهروری پایین از منابع در اختیار است.

قادری خاطرنشان کرد: تولید به تنهایی کافی نیست بازار از اهمیت خاصی در این حوزه برخوردار است که باید در این راستا با آموزش و برنامه‌ریزی مناسب اقدامات اساسی صورت بگیرد.

سهم کردستان در مصرف آب کشاورزی 1.1 دهم درصد است

وی عنوان کرد: کردستان با دارابودن 1.1 دهم درصد از سهم آب حوزه کشاورزی، در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه یک تا 7 کشوری دارد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان تصریح کرد: 1.9 دهم درصد از کل ارزش‌افزوده کشور مربوط به بخش کشاورزی کردستان است و در این زمینه رتبه 23 کشوری داریم.

وی همچنین عنوان کرد: کردستان با 113 هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی رتبه 15 کشوری در این زمینه به خود اختصاص داده است.

قادری اضافه کرد: استان کردستان سوای مزیت‌ها و ارزش‌هایی که دارد به دلیل اینکه ذخیره‌گاه آب سبز است باید از اهمیت و اولویت و استراتژیک بودن بیشتری برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه‌ای در کردستان است اما درآمد سرانه این استان حدود 50 درصد متوسط کشوری است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان ادامه داد: کردستان رتبه چهارم در اراضی زراعی و رتبه 20 ارزش‌افزوده کشاورزی در کشور دارد.

وی افزود: کردستان کمتر مجال و فرصت مدیریت و بهره‌مندی از منابع آبی پیدا کرده است، مناطقی که با ما هم تیپ اقلیمی هستند در تلفیق امکانات آبی و خاکی و آبی کردن اراضی کشاورزی نسبت به ما وضعیت به مراتب بهتری دارند.

قادری تصریح کرد: در حالی که کردستان در تولید محصولات کشاورزی جز استان‌های رتبه‌دار کشور است، اما استان خام‌فروشی هستیم و سرمایه‌گذاری‌های ضعیفی در دو بخش دولتی و خصوصی در خصوص منابع استان صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه