English

جهش تولید و ارتقا زیرساخت‌ها در شیلات هرمزگان

مدیرکل شیلات استان هرمزگان به تشریح اقدامات در حوزه‌ی جهش تولید و ارتقا زیرساخت‌های این حوزه در استان پرداخت.

جهش تولید و ارتقا زیرساخت‌ها در شیلات هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «عبدالرسول دریایی» مدیرکل شیلات استان هرمزگان با بیان اینکه در حوزه تولید ماهیان دریایی توانستیم با تولید شش هزار و ۲۰۰ تن رتبه اول تولید ماهیان دریایی را داشته باشیم که بی‌شک توسعه و تداوم روند رشد در تولید ماهیان دریایی نیازمند اختصاص ارز دولتی جهت تأمین بچه ماهی است، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ‌ بر ۸۰ درصد تجهیزات قفس در داخل کشور تأمین می‌شود و با حمایت‌های شیلات استان توانستیم ۱۴ قفس کاملاً بومی و داخلی با وجود همه محدودیت و تحریم‌ها بسازیم.
وی با اشاره به رهاسازی سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون قطعه بچه میگو در جهت بازسازی ذخایر میگو در دریا گفت: استان هرمزگان رتبه اول رهاسازی بچه میگو در دریا را دارد که در صورت تأمین مالی و حمایت این میزان به بالای ۳۰۰ میلیون رهاسازی در سال خواهد رسید که می‌تواند نقش مؤثری در احیای ذخایر میگو هرمزگان داشته باشد.
دریایی با بیان اینکه در استان هرمزگان حدود ۳۵ هزار نفر صیاد در قالب ۷۵ تعاونی در 46 بندر صیادی و موج‌شکن مردمی و همچنین 38 مرکز تخلیه صید فعالیت دارند که توانسته‌اند با صید حدود ۳۱۵ هزار تن رتبه اول صید را با حدود چهار هزار و 500 شناور صیادی به خود اختصاص دهند گفت: در حال حاضر صید غیرمجاز و غیراصولی به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل صید و صیادی پیش روی استان هرمزگان است.
مدیرکل شیلات استان کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجایی در شاخص‌های عمومی و اختصاصی با حدود ۷۰ درصد کمبود نیرو و پرسنل توسط اداره کل شیلات هرمزگان را گامی بزرگ در خدمت‌رسانی به مردم خواند و گفت: کسب یازده عنوان نمونه ملی بخش کشاورزی در سال 1399 و 1400، تشکیل گروه کاری شیلات در استانداری هرمزگان، تقویت اتحادیه‌ها و تشکل‌های صیادی و آبزی پروی، ایجاد اشتغال برای هزار و ۶۰۰ نفر از طریق اعطای ۴۲۰ مجوز صید (شامل جزایر و شهرستان‌های جاسک و سیریک)، ساماندهی، بهسازی و تجهیز بنادر صیادی استان با تخصیص ۳۶۱ میلیارد ریال اعتبار، برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو با اعتباری بالغ‌بر ۲۴۹ میلیارد ریال، اجرای طرح موفقیت‌آمیز مقابله با صید غیرمجاز توسط یگان حفاظت منابع شیلات استان را بخشی از فعالیت‌های شیلات استان در دو سال گذشته خواند.
دریایی همچنین تهیه نقش جانمایی و GIs فعالیت‌های شیلاتی استان هرمزگان، تهیه اطلس کامل شیلات هرمزگان (فاز اول: تکثیر و پرورش میگو استان)، تهیه و تدوین طرح ساماندهی فعالیت‌های صید و صیادی استان هرمزگان جهت ایجاد ردیف درآمدی و ارتقای خدمات‌دهی به جامعه صیادی در کنار بازسازی ذخایر آبزیان، افتتاح و به بهره‌برداری رساندن مجتمع پرورش میگوی هزار هکتاری حسینه (بزرگ‌ترین مجتمع پرورش میگو کشور) پس از دو دهه رکود، احیای مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس - کلاهی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و ... را بخشی دیگری از فعالیت‌های شیلات استان در دو سال گذشته خواند.
این مقام مسئول در ادامه اختصاص مجوز صید برای استان هرمزگان را با توجه به گستردگی سواحل و همچنین تعداد زیاد متقاضیان (چندین برابر نسبت به مجوزهای اعطا شده) را یکی از درخواست‌های استان هرمزگان خواند و گفت: همچنین استان هرمزگان نیازمند ایجاد حداقل سه مرکز بازسازی ذخایر دیگر (در شرق، غرب و مرکز استان) است.
وی تصریح کرد: یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان طبق نیاز و چارت سازمانی باید ۲۷۰ نیرو داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر تنها با 30 نفر نیرو در حال انجام‌وظیفه است که بدون شک نمی‌تواند پوشش دهنده نیازهای صید و صیادی و وظایف سازمانی خود باشد، هرچند نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان در حال حاضر با وجود فرسودگی و کمبود تجهیزات، عدم تأمین اعتبار جهت عملیات، کمبود شدید نیروی انسانی و ...به بهترین شکل در حال خدمت‌رسانی هستند.
وی توسعه برق‌رسانی به سایت پرورش میگو در سطح استان با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال طی ۵ سال را یکی از نیازهای پیش روی توسعه پرورش میگو استان خواند و گفت: افزایش چشمگیر در صادرات میگوی پرورشی با ارزآوری بیش از 230 میلیون دلار، افزایش تولید 2 برابری میگوی پرورشی از 24 هزار تن به 51 هزار تن، ایجاد اشتغال جدید به میزان 4000 نفر، ایجاد امنیت مرزها و پدافند غیرعامل، کاهش آسیب‌های اجتماعی و شغل‌های کاذب و ... از اهم اهداف و دست آورده‌ای این مهم است.
دریایی تصریح کرد: صدور مجوز 66 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت عملیاتی تولید 14 هزار و 750 میلیون قطعه یکی از ظرفیت های خوب شیلاتی هرمزگان خواند و گفت: از این میزان 19 مرکز در حال بهره‌برداری با ظرفیت عملیاتی تولید 3450 میلیون قطعه، 24 مرکز در حال احداث با ظرفیت عملیاتی تولید 6100 میلیون قطعه و 29 مرکز پیگیری صدور مجوز با ظرفیت عملیاتی تولید 6400 میلیون قطعه است.
مدیرکل شیلات استان هرمزگان با پیشنهاد طرح پرورش تیلاپیا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، سیستم‌های مداربسته و کنترل شده برای هرمزگان گفت: افزایش درآمد روستائیان از طریق تولید ماهی و افزایش محصولات کشاورزی، جلوگیری از خروج ارز، قابلیت پرورش و تولید در استخرهای خاکی، بتنی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید برای کشاورزان، استفاده از تکنولوژی بسیار کم‌هزینه و ارزان در تولید این ماهی (در حال حاضر کمترین هزینه تولید در جهان بین موجودات پرورشی مربوط به ماهی تیلاپیا است)، جایگزین مناسبی برای جبران بخشی از مصرف گوشت قرمز و سفید (مرغ) و ایجاد امنیت غذایی، کمک به تثبیت جمعیت روستا و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، توسعه پرورش آبزیان در شهرستان‌های غیر ساحلی و افزایش اشتغال‌زایی و ... از اهم دستاوردهای این طرح است.
وی با پیشنهاد بسته حمایتی از طرح توسعه پرورش ماهی در قفس (تخصیص ارز دولتی به میزان 15 میلیون دلار برای واردات بچه ماهی تا زمان بومی‌سازی و راه‌اندازی مراکز تکثیر در داخل کشور) گفت: با تصویب این طرح و اجرایی شدن آن شاهد تولید 18 هزار تن ماهی پرورشی برای تأمین بخشی از نیازهای پروتئین دریایی کشور، رونق و توسعه صنایع جانبی پرورش ماهی در قفس، 45 میلیون دلار ارزآوری (در صورت صادرات 50 درصد از محصولات تولیدی)، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از هزار نفر، کاهش فشار بر ذخایر آبزیان و کمک به حفظ اشتغال جامعه صیادی، ایجاد امنیت غذایی با پروتئین باکیفیت و پدافند غیرعامل و ... را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل شیلات هرمزگان عدم تخصیص ارز دولتی برای خرید قفس و تجهیزات و شناورهای پشتیبان و همچنین بچه ماهیان موردنیاز، عدم تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای راه‌اندازی طرح‌های تکثیر ماهیان دریایی، عدم پشتیبانی مراکز بیمه به‌طور معقول و البته تعرفه‌های بالای اظهارشده جهت بیمه محصول و قفس، طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و عدم پذیرش طرح به‌عنوان بخشی از ضمانت تسهیلات بانکی و ... را ازجمله مشکلات پیش روی توسعه پرورش ماهیان دریایی در قفس خواند.
وی افزایش صید غیرمجاز و صید گونه‌های آبزیان نابالغ و کوچک به‌وسیله ابزار و ادوات صید غیراستاندارد و روش‌های صید ممنوعه و مخرب و صید در فصول تخم‌ریزی آبزیان، ساخت شناورهای صیادی بدون موافقت اصولی شیلات توسط کارگاه شناورسازی و وجود کارگاه‌های شناورسازی غیرمجاز، عدم وجود زیرساخت لازم به‌منظور برق‌رسانی به سایت‌های پرورش میگو در حال احداث، عدم تأمین ارز دولتی موردنیاز مراکز تکثیر جهت واردات غذای لاروی و مولد (با عنایت به عدم تولید در داخل کشور)، عدم تکمیل زیرساخت مجتمع‌های پرورش میگو مردمی (راه دسترسی-افزایش دیماند برق-آب شیرین) و... را بخشی از مشکلات پیش روی توسعه فعالیت‌های شیلات استان خواند.
وی اخذ مجوز جذب نیروی انسانی جدید جهت ارائه خدمات در طرح جامع توسعه شیلات هرمزگان (۲۷۰ نفر) را یک ضرورت خواند و تشریح کرد: با توجه به افزایش شناورهای صیادی در طرح ساماندهی و توسعه مزارع پرورش میگو، ماهی در قفس، همچنین وجود 46 بندر صیادی و موج‌شکن مردمی، 9 پایگاه حفاظت از منابع آبزیان، 38 مرکز تخلیه صید و 10 اداره شهرستان در طول 2200 کیلومتر مرز آبی استان هرمزگان و همچنین با توجه به فقر نیروی انسانی (برخورداری از تنها 26% چارت تشکیلاتی) نیاز به نیروی انسانی در یگان حفاظت از منابع آبزی و کادر اداری و کارشناسی، جهت ارائه خدمات ضروری خواهد بود.
دریایی با اشاره به تهیه و تدوین طرح ساماندهی فعالیت‌های صید و صیادی استان هرمزگان جهت ایجاد ردیف درآمدی و تصویب ایجاد ردیف درآمد هزینه اختصاصی استانی جهت تحقق اهداف و پشتیبانی طرح ساماندهی صید و صیادی هرمزگان گفت: ایجاد ۳۶ هزار شغل مستقیم، رهاسازی بیش از 315 میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در سال جهت تقویت ذخایر، ساخت و احداث زیستگاه مصنوعی آبزیان در آب‌های ساحلی استان، کاهش آسیب‌های اجتماعی با ایجاد اشتغال پیش‌بینی‌شده در طرح، تثبیت اشتغال برای بیش از 70 هزار نفر صیاد با غنی‌سازی دریا از طریق ساخت مراکز بازسازی از ذخایر، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان و رهاسازی بیش از 315 میلیون قطعه بچه ماهی و میگو، توانمندسازی و تقویت یگان حفاظت از منابع آبزیان برای حفظ ذخایر موجود و ذخایر رهاسازی شده، تجهیز بنادر صیادی استان به سیستم‌های اطفاء حریق پیشرفته در جهت بالا بردن ایمنی در بنادر صیادی برای حفاظت از سرمایه صیادان در مواقع خطر آتش‌سوزی و ... تنها بخشی از دستاوردهای این طرح در صورت اجرایی است.
وی در پایان صادرات آبزیان در استان هرمزگان یک توانمندی بزرگ برای استان و کشور خواند و گفت: تنها در سال ۹۹، ۷۳۰۰۰ تن انواع آبزیان که عمده آن‌ها مصرف داخلی نداشته‌اند با ارزآوری ۱۳۵ میلیون دلار از استان هرمزگان صادر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه