English

امیر طالبی طرقبه:

احداث واحدهای جدید در نیروگاه مشهد، باعث کاهش ۹۰ درصدی آب می شود

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد بیان کرد: بحث نوسازی نیروگاه مشهد و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و افزایش راندمان واحدها از ابتداء دهه ۹۰ و مطرح بوده و در طی سال‌های اخیر این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گرفته است.

احداث واحدهای جدید در نیروگاه مشهد، باعث کاهش ۹۰ درصدی آب می شود

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، امیر طالبی طرقبه مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد در خبری عنوان کرد: با توجه به فرسودگی واحدها و نوع برج‌های خنک کننده نیروگاه مشهدو میزان بالای مصرف آب نیروگاه مشهد، با احداث واحدهای جدید در زمین نیروگاه، مصرف آب به میزان ۱۰ درصد مصرف کنونی کاهش خواهد یافت و با احداث واحدهای جدید در نیروگاه مشهد مصرف آب ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

طالبی طرقبه در ادامه این سخنان و با اشاره به احداث واحدهای جدید در نیروگاه مشهد افزود: نیروگاه مشهد در زمینی به وسعت ۴۳.۸ هکتار، در شرق مشهد مقدس و در فاصله ۳ کیلومتری از بارگاه منور علی بن موسی الرضا (ع) قرار دارد و این نیروگاه قدیمی ترین نیروگاه خراسان و دومین نیروگاه کشور پس از نیروگاه طرشت است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد همچنین ادامه داد: هم اکنون این نیروگاه با هفت واحد حرارتی شامل یک واحد بخاری الین، دو واحد بخاری اشکودا، دو واحد گازی بی‌بی‌سی و دو واحد گازی آلستوم در حال بهره‌برداری است. ظرفیت اسمی نیروگاه ۳۲۸مگاوات با راندمان ۲۷ درصد است.

وی اظهار کرد: سهم نیروگاه مشهد از مجموع تولید نیروی شبکه برق خراسان بزرگ در سال گذشته حدود ۶ درصد بوده است. این نیروگاه با تولید برق بر روی خط ۶۳ کیلو ولت شهری، تامین کننده اصلی برق شهر مشهد است.

طالبی‌طرقبه متذکر شد: در صورت احداث واحدهای جدید در این نیروگاه، ظرفیت اسمی نیروگاه به ۳۶۰ مگاوات بدون احتساب ۳۲۸ مگاوات توان نامی کنونی با راندمان ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت به عبارتی با احداث واحدهای جدید واحدهای قدیمی از مدار تولید خارج می‌شوند. هزینه احداث واحدهای جدید حدود ۱۹۰ میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد تصریح کرد: فرسودگی واحدهای نیروگاه علاوه بر کاهش راندمان و افزایش ریسک تولید و بهره‌برداری در سال گذشته منجر به کاهش ضریب‌بار تا ۶۵ درصد و ضریب آمادگی تا ۸۰ درصد شده است.

نوسازی نیروگاه مشهد

وی تاکید کرد: بحث نوسازی نیروگاه مشهد و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و افزایش راندمان واحدها از ابتداء دهه ۹۰ و پیش از خصوصی سازی نیروگاه مطرح بوده و در طی سال‌های اخیر با فرسودگی بیشتر واحدها این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از سال گذشته با همت مدیران ارشد برق خراسان و مدیران مالک نیروگاه این موضوع به طور جدی در دستور کار شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ، شرکت برق منطقه‌ای خراسان و شرکت افق توسعه انرژی خلیج فارس به عنوان مالک خصوصی نیروگاه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد اذعان کرد: فرسودگی واحدهای نیروگاه باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های بهره‌برداری، تامین قطعات و تعمیرات در این نیروگاه شده است. همچنین با توجه به فرسودگی و راندمان پائین واحدها مصرف سوخت گاز و گازوئیل در نیروگاه بیشتر از واحدهای جدید حرارتی و سیکل ترکیبی است.

طالبی‌طرقبه در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان نیروگاه به بیش از ۵۰ درصد، میزان مصرف آب نیز در نیروگاه کاهش چشمگیری خواهد داشت و این امر علاوه بر تامین برق مطمئن و پایدار و حفظ امنیت تولید برق بر روی شبکه ۶۳ کیلو ولت شهر مشهد در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی شهر نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه