English

ممنوع کردن نگهداری حیوانات خانگی اجرایی نیست

یک استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران با انتقاد از طرح موسوم به صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک، گفت: این طرح چیزی شبیه قانون ممنوعیت آنتن‌های ماهواره‌ای است که در عمل اجرا نخواهد شد و باعث دردسرهای زیادی بین دستگاه‌ها و مردم می‌شود.

ممنوع کردن نگهداری حیوانات خانگی اجرایی نیست

به گزارش خبرگزاری موج البرز، حسین آخانی ، در مورد طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک گفت: انتظار من این بود که نمایندگان طرح پخته‌ای را ارائه دهند. مرکز ثقل طرح مذکور این است که نگهداری از هر نوع حیوان را در خانه ممنوع می‌کند که عملاً  قابل اجرا نیست.

 آخانی افزود: اگر این طرح بخواهد به این شکل تصویب شود، چیزی شبیه قانون ممنوعیت آنتن‌های ماهواره‌ای است که در عمل اجرا نخواهد شد و باعث دردسرهای زیادی بین دستگاه‌ها و مردم می‌شود. همچنین بهانه‌ای دست مخالفان کشور قرار می‌دهد که انعکاس بدی از برخوردها داشته باشند و تصویر بدی از کشور ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنم و مدت‌هاست که در مورد پدیده افزایش بی‌رویه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد اطلاع‌رسانی می‌کنم  معتقدم باید در این زمینه تصمیمات درستی اتخاد شود.

آخانی ادامه داد: پیشنهاد من به به طراحان این است که تمرکزشان را بر روی قانونمند کردن نگهداری از حیوانات بگذارند؛ به گونه‌ای که اگر کسی می‌خواهد حیوانی را در منزل خود نگهداری کند آن را ثبت کرده و دارای شناسنامه باشد. همچنین عوارض شهرداری را پرداخت کند زیرا حیوانات هم مانند انسان‌ها ردپاهای زیادی از خود در شهر دارند و کسی که از آنها نگهداری می‌کند مانند دیگر کشورهای دنیا وظیفه دارد که هزینه آن را بپردازد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند باید بیمه‌ای شبیه شخص ثالث برای آن حیوان داشته باشد که اگر آسیبی به مردم رساند یا باعث ایجاد بیماری شد، هزینه‌ها از محل بیمه پرداخت شود. همچنین حیوان باید شناسنامه بهداشتی داشته و واکسن زده باشد تا به اعضای خانواده آسیب نزند.

آخانی با بیان اینکه باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود و از صاحب حیوان تعهد گرفته شود که مسائل شرعی را در نگهداری حیوان رعایت کند، اظهار کرد: نمی‌توان به مردم گفت چون سگ نجس است نمی‌توانند سگ نگهداری کنند؛ در گذشته نیز سگ‌ها به عنوان نگهبان و سگ گله مورد استفاده انسان قرار می‌گرفته‌اند و اکنون به‌دلیل اینکه کاربری‌های دیگری از سگ‌ها وجود دارد نمی‌توان حقِ داشتن حیوان خانگی را از انسان‌ها منع کرد و هر فردی می‌تواند دلیل و توجیه خود را هنگام درخواست مجوز مکتوب داشته باشد. بسیاری از انسان‌ها به دلیل مشکلات روحی و تنهایی نیاز به وجود یک موجود زنده در کنارشان دارند یا عده‌ای نابینا هستند و می‌توانند از سگ‌های راهنما استفاده کنند.

وی افزود: همچنین این حیوانات باید عقیم شوند که نهایتا رها نشوند و تعهد بگیرند که اگر حیوانشان حیوان خشنی بود و می‌توانست باعث تهدید امنیت شهروندان شود بتوانند به راحتی حیوان را از صاحبش تحویل گرفته و به پناهگاه منتقل کنند یا چاره‌ای دیگری برایش بیندیشند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی هیچ کس  بدون مجوز حق نگهداری حیوان را ندارد، گفت: در ضمن باید مکان مناسب برای نگهداری حیوان داشته باشند. بسیاری از کسانی که حیوانات را در آپارتمان نگهداری می‌کنند به دلیل کوچک بودن مکان باعث  آزار حیوان می‌شوند. در حالی که باید حقوق حیوان را نیز رعایت کرد و مانند اروپا که اجازه نگهداری حیوان در بسیاری از مجتمع‌های ساختمانی  وجود ندارد، این مسئله در دادن مجوز مد نظر قرار بگیرد. از طرفی این موضوع می‌تواند برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کند.

آخانی در پایان تاکید کرد:  اگر حق نگهداری حیوانات به طور کلی به افراد داده نشود باعث می‌شود افراد به حیوانات ولگرد گرایش پیدا کنند و مصیبتی که اکنون در کشور وجود دارد، بیشتر شود. به این صورت که افراد برای پر کردن خلاء روحی و عاطفی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد غذا می‌دهند و  باعث مشکلات جدی بهداشتی وامنیتی برای مردم می‌شوند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    اوِلا کسانیکه به حیوانات ولگرد غذا میدهند برای چرت وپرتایی که شما فرمودید نیست برای صواب وبرای اینکه آنها گرسنه اند در روایات آمده انسان گنهکاری سگ تشنه ای را سیراب کردو خدا گنا هان او را آمرزید شیطان همه جا در کمین است که انسان را راهی جهنم کند ومانع از این میشود که انسانها با این صوابهای به ظاهر کوچک عاقبت به خیر بشوند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه