English

علی سلاجقه:

عدم وجود تناسب ساختار سازمان حفاظت محیط زیست با ماموریتها و وظایف آن

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: در خراسان رضوی تعامل خوبی بین مسوولان شهری و اداره کل محیط زیست وجود دارد که در بخشهای مختلف می‌تواند الگویی برای سایر استانها باشد.

عدم وجود تناسب ساختار سازمان حفاظت محیط زیست با ماموریتها و وظایف آن

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نخستین سفر استانی در مشهد عنوان کرد: این سازمان از نظر تجهیزات، ترابری و نیروی انسانی در شرایط مطلوب نیست هر چند کارهای بسیار خوبی طی سالهای اخیر در این زمینه انجام شده است.

سلاجقه در ادامه این سخنان تصریح کرد: سال ۹۰ مجموعه کارکنان محیط زیست سه هزار و ۵۰۰ نفر بود که اکنون حدود ۲ برابر شده است و به همین نسبت از نظر تجهیزات انفرادی و پایشی وضعیت مناسب است اما ایده‌ال و مطلوب نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین افزود: وظیفه ما این است که وضعیت را ارتقا دهیم که در این راستا در بودجه سال آینده به این امر توجه می‌شود و رایزنی های خوبی هم با کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

وی در ادامه تاکید کرد: با شرایط موجود و بودجه انقباضی سعی خواهیم کرد بودجه سازمان محیط زیست به نحو مطلوب تامین شود و از نظر تجهیزات هم سعی خواهیم کرد فناوریهای نوین و تجهیزات مورد نیاز را از شرکتهای داخلی تامین کنیم.

سلاجقه در ادامه متذکر شد: ساختار کنونی سازمان حفاظت محیط زیست متناسب با ماموریتها و وظایف آن نیست و سعی می‌کنیم تحول اساسی و تعالی سازمانی متناسب با ماموریتهای قانونی خود را طی سه ماه آینده انجام دهیم که بر این اساس رویکردها متفاوت و مبتنی بر ماموریتها خواهد بود.

معاون رییس جمهور همچنین یادآور شد: رسیدگی به بحران آب ، تالابها، پسماند و آلودگی هوا را در دستور کار و مورد توجه داریم و هر کجا موضوع آب مطرح شود حقابه طبیعت نیز باید در نظر گرفته شود و نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت مردمی به عنوان یکی از موضوعات اساسی در حفظ محیط زیست هستیم و در این راه باید ظرفیتهای قانونی صدا و سیما نیز به کار گرفته شود.

وی در ادامه گفت: در خراسان رضوی تعامل خوبی بین مسوولان شهری و اداره کل محیط زیست وجود دارد که در بخشهای مختلف می‌تواند الگویی برای سایر استانها باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه این سخنان و در مورد اسلام و محیط زیست اظهار کرد: تمامی مبانی اسلام بر پایه و اساس محیط زیست می باشد و انسان جزئی از مخلوقات است و نباید به محیط زیست آسیب برساند و توازن و توسعه پایدار باید برمبنای آموزه های قرانی باشد .

سلاجقه در این مورد تاکید کرد: باید در این زمینه سمن سازی را درخواست نمود که سمن هایی تشکیل شوند تا بتوانند  فرهنگ وآموزه های دینی را گسترش دهند و ترویج دهند ه این افکار مترقی باشند.

وی ادامه داد: دردانشگاه ها همچون کتاب های پایه تاریخ اسلام ، منابعی به نام اسلام و محیط زیست تهیه و تدریس شوند تا دیدگاه های اسلام را نسبت به محیط زیست  به فرزندان این سرزمین معرفی شوند و لازم است که از بیان دیدگاههای حوزه های علمیه و متخصصین  و صاحبنظران  امر در سرتاسر کشور بهره برد.

در ادامه تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: هدف از ایجاد سایت و دبیر خانه ملی اسلام و محیط زیست استفاده از پتانسیل های معنوی و فرهنگی در شهر مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در زمینه آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست با بهره گیری از آموزه های دینی است

همتی همچنین افزود: تولید محتوا اعم از صوتی ، تصویری ، موشن گرافیک و ..." - ارتباط با علماء و روحانیون و پژوهشگران حوزه اسلام و محیط زیست در سراسر کشور ، حمایت از پژوهش ها و مقالات علمی ، ارتباط و گفتگوهای آنلاین با حضور متخصصان، از ویژگی های این سایت  است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اسلام و محیط زیست تصریح کرد: در قران کریم بارها به کرات به کلماتی همچون ماء و ارض درباره منع کردن انسان از فساد که مصادیق آن جلوگیری از آسیب به محیط زیست است اشاره شده است .

وی در ادامه سخنان متذکر شد: در مبانی اسلامی در خصوص محیط زیست پایه و اساس و اصل آن به فرموده پیامبر اکرم (ص) و همانطور آیه 56 سوره اعراف بر اجتناب از ظلم و ضرر رسانی به محیط زیست که شامل انواع آلودگی ها و تخریب است که متوجه نسل حاضر و آینده می باشد اشاره می کند.

همتی در خاتمه یادآور شد و گفت: همینطور در برخی موارد لحن شدیدی درآیات نسبت به افراد مفسد وتخریب گر وارد شده که حاکی از شدت توجه خداوند متعال نسبت به حفظ محیط زیست دارد .

شایان ذکر است که علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نخستین سفر استانی خود از تنها خوشه صنعتی بازیافت کشور در کلانشهر مشهد که مشتمل بر واحد تولید بیوگاز و واحدهای بازیافت قطعات الکترونیک ،لاستیک و پلاستیک، کود ، کاغذ است و نیز مجتمع آموزشی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بازدید کرد.

معاون رییس جمهوری درادامه از بزرگترین پروژه لندفیل مهندسی دفن پسماندهای عادی کشور که به مساحت 29 هکتار در سه فاز برنامه ریزی شده و فاز اول آن با سرمایه گذاری بالغ بر 150 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است نیز بازدید کرد .

این لندفیل بصورت عایق بندی کامل در دو لایه ژئو ممبران و ژئوتکستال طراحی شده است که در کنار داشتن هفت حوضچه برای مدیریت شیرابه ها، قابلیت گنجایش دفن زباله های کلانشهر مشهد  را به مدت 3 سال دارا است.

همچنین بازدید از لندفیل اختصاصی پسماند پزشکی مشهد نیز که بصورت محصور و با زیرسازی و کف سازی و عایق بندی ژیو ممبران ایجاد شده و تمامی عملیات و ملاحظات زیست محیطی و بهداشتی از جمله پوشش دهی و آهک پاشی در آن اجرایی شده و در حال حاضر روزانه بالغ بر بیست تن پسماند پزشکی از مراکز درمانی به این لندفیل هدایت شده و مدیریت می گردد، هدف بعدی مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه