English

محمدرضا اورانی:

سامانه‌ های نوین آبیاری باعث‎ صرفه‌جویی ۱۲۶ میلیون متر مکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: لازم به ذکر است که همه اراضی خراسان رضوی قابلیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری را ندارد و فقط حدود ۳۵۰ هزار هکتار آن دارای این قابلیت است.

سامانه‌ های نوین آبیاری باعث‎ صرفه‌جویی ۱۲۶ میلیون متر مکعبی مصرف آب در بخش کشاورزی شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا اورانی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان معادل ‎ ۱۲۶ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی محقق شده است.

اورانی در ادامه این خبر متذکر شد: میانگین بازدهی آب در بخش کشاورزی سنتی ۳۵ تا ۴۰ درصد اما در سامانه‌های آبیاری نوین بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است بنابراین هدر رفت آب با استفاده از این سامانه ها به ۱۰ تا حداکثر ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین ادامه داد: هم اکنون در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی سامانه‌های آبیاری نوین اجرا شده و این استان در این زمینه همواره رتبه دوم کشور را داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد اعتبارات مصوب امسال برای استان در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است و خوشبختانه مدیریت عالی استان نیز در زمینه توسعه و ترویج اجرای سیستمهای نوین آبیاری همراهی و همکاری دارد.

اورانی یادآور شد: تحقق افزایش بهره‌وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک با ارتقای بازده آبیاری، که در این راستا ۲ برنامه اصلی شامل توسعه و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین و عملیات انتقال آب با لوله و نیز اجرای عملیات آب و خاک در سطح مزارع در دستور کار مدیریتهای آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هریک از این برنامه‌های اصلی، فعالیتهای متنوعی مانند مطالعه و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار اعم از قطره‌ای و بارانی، کم فشار، انتقال آب با لوله و همچنین تجهیز و نوسازی جاده‌های بین مزارع انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در همین راستا نوسازی شبکه های فرعی پایاب سدهای مخزنی، احیا و مرمت قناتها و ساخت استخرهای ذخیره آب نیز صورت می‌گیرد و شایان ذکر است که همه اراضی خراسان رضوی قابلیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری را ندارد و فقط حدود ۳۵۰ هزار هکتار آن دارای این قابلیت است.

اورانی در خاتمه خاطرنشان کرد: اجرای سیستمهای آبیاری نوین تاثیر فراوانی در صرفه‌جویی، مدیریت مصرف و هدر رفت آب دارد به طوری که بر اساس مطالعات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به ازای اجرای هر هکتار سامانه، معادل ۷۰۰ متر مکعب بهینه‌سازی مصرف آب صورت می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه