English

با مردم در زمینه موقوفات مشکلی نداریم ولی با برخی مسئولان داریم

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: در زمینه موقوفات، با مردم مشکل آن چنانی وجود ندارد ولی مسئولانی هستند که حقوق وقف را پرداخت نکرده‌اند و دیون آنها افزایش یافته است.

با مردم در زمینه موقوفات مشکلی نداریم ولی با برخی مسئولان داریم

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با استاندار قم که به مناسبت دهه وقف صورت گرفت اظهار کرد: حفظ عین موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان، دو مأموریت محوری اوقاف به شمار می‌روند.

وی افزود: احیای موقوفات و سنددار کردن املاک وقفی و نظارت بر حسن عملکرد متولیان، از دیگر وظایف ادارات کل اوقاف در استان‌ها هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نسبت به جمعیت، تعداد موقوفات قم مناسب است گفت: حدود ۲۵۰۰ موقوفه با ۱۸ هزار رقبه در سطح استان، زیر نظر اداره اوقاف مدیریت می‌شوند.

وی با اشاره به نیت‌های وقف در قم خاطرنشان کرد: درصد بالایی از موقوفات مربوط به برگزاری روضه حضرت سیدالشهدا(ع) و عزاداری اهل بیت(ع) هستند و مابقی هم دارای نیت‌های دیگری مثل آزادی زندانیان، کمک به نیازمندان و دارو و درمان رایگان برای افراد تهیدست است.

اسکندری به راه‌اندازی مراکز افق در بقاع شاخص استان اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اجرای نیت واقفان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با محوریت حرم‌های مطهر امامزادگان باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: بانک اطلاعاتی خوبی توسط این مراکز از تعداد نیازمندان هر منطقه به دست آمده تا هم اجرای نیت واقفان به درستی صورت بگیرد و هم نیازمندان واقعی به امکانات و عواید وقف دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح ویزیت و داروی رایگان هم با هماهنگی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان و با محوریت بقاع متبرکه اجرایی شده است گفت: در بحث آزادی زندانیان هم تلاش کرده‌ایم ده‌ها نفر از زندانیان جرایم غیر عمد را به آغوش خانواده بازگردانیم که این هم از ثمرات و برکات وقف است.

اسکندری تصریح کرد: با این وجود نباید به همین درآمدها و عواید موقوفات که بیشتر مربوط به دریافت اجاره است اکتفا شود، بنابراین سازمان اوقاف به سرمایه‌گذاری روی املاک وقفی روی آورده تا عواید حداکثری از آنها به دست آید، در قم هم اقدامات و مطالعاتی در همین خصوص صورت گرفته و معتقدیم می‌توانیم در این بخش تحول ایجاد کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: لازم است تعامل خوبی میان مجموعه‌ها و نهادهای مختلف با اداره کل اوقاف برقرار باشد ولی در این زمینه مشکلات عدیده‌ای داریم؛ حقیقت آن است که با مردم مشکل آن چنانی وجود ندارد ولی مسئولانی هستند که حقوق موقوفات را پرداخت نکرده‌اند و دیون آنها افزایش یافته است در حالیکه این حقوق باید از منابع دولتی تامین شود یا بعضی زمین‌های موقوفه در معرض احداث خیابان و فضای سبز قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اعمال سلیقه در اجرای قوانین در مورد موقوفات گفت: باید احکام فقهی و شرعی و قوانین موضوعه در خصوص وقف به طور دقیق رعایت شود. بعنوان مثال اگر مکانی برای دفن اموات مومنین در نظر گرفته شده است در راستای اجرای نیت واقف ما حق نداریم از خودمان قانون و دستورالعمل وضع کنیم و مانع آن شویم اینگونه کارها خلاف شرع مقدس و نیات واقفین خیراندیش است.

اسکندری از استاندار قم خواست در این زمینه به اوقاف کمک کرده و مشکلات این اداره کل با سایر نهادها را از هر طریقی که به صلاح است حل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه