English

اقدام سراسری در استان مازندران؛

واکسیناسون سراسری دام‌ها در برابر طاعون نشخوارکنندگان

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: با توجه به واکسیناسیون عمومی دام‌های اهلی، تاکنون هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان در مازندران مشاهده نشده است.

واکسیناسون سراسری دام‌ها در برابر طاعون نشخوارکنندگان

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، دکتر محمدحسن گلپایگانی اظهار داشت: امسال و با توجه به پیش بینی‌های لازم درباره احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان، طرح واکسیناسیون عمومی دام‌ها با هدف کنترل این بیماری در استان اجرا شد.

وی با تأکید بر مشاهده نشدن هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های صنعتی و اهلی مازندران ادامه داد: این بیماری ویروسی بوده و هر ساله در کشور‌های جهان مشاهده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تب ناگهانی، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان و اسهال دام با احتمال تلف شدن دام را از علائم طاعون نشخوارکنندگان برشمرد و گفت: اگرچه دام‌های اهلی عاری از طاعون نشخوارکنندگان هستند، اما مردم برای اطمینان بیشتر، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از عادت‌های برخی افراد و گردشگران، کشتار دام در مناطق ییلاقی و جنگلی برای تهیه غذا است، تأکید کرد: قبل از کشتار نسبت به سلامت دام مطمئن شوند.

گلپایگانی با بیان اینکه امکان ابتلای کل و بز وحشی به طاعون نشخوارکننده وجود دارد، افزود: به همین دلیل و برای اطمینان از سلامت گونه‌های حیات وحش در مازندران، محیط زیست استان در نوشهر اقدام به تهیه نمونه‌هایی از این دو حیوان وحشی و ارسال به مرکز تشخیص کرده است.

وی گفت: تشخیص اصلی و نهایی ابتلای گونه‌های حیات وحش به طاعون نشخوار کنندگان به شرط آزمایش و نتایج این مراکز اعلام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه