English

تورج همتی:

مزرعه کروکودیل مشهد با هدف تکثیر و پرورش و گردشگری است، نه کشتار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی بیان کرد: هرگونه اقدامی اعم از فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌های این مزرعه و یا فروش تخم آنها باید با هماهنگی و مجوز اداره کل صورت گیرد که در غیر این‌صورت، بهره‌بردار، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مزرعه کروکودیل مشهد با هدف تکثیر و پرورش و گردشگری است، نه کشتار

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با توجه به شائبه های پیش آمده در مورد واردات ۸۰ کروکودیل به کشور و مجوز صادر شده برای فعالیت مزرعه کروکودیل مشهد اظهار کرد: موافقت اصولی با احداث مزرعه پرورش کروکودیل مشهد سال ۹۳ صادر شده است، اما صدور پروانه بهره‌برداری، به زمانی موکول شد که سرمایه‌گذار، تمام ضوابط تعیین‌شده در دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست و باید و نبایدهایی که به صورت مکتوب به آنها اعلام کرده بودیم را رعایت کند.

همتی در ادامه افزود: با توجه به اینکه گردشگری، محور اصلی فعالیت این مزرعه است حساسیت‌هایی به لحاظ امنیت گردشگران داشتیم که توسط سرمایه‌گذار رفع شد. در نتیجه امسال با هماهنگی سازمان مرکزی، مجوز بهره‌برداری و واردات کروکودیل را صادر کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی همچنین ادامه داد: طبق مجوز صادرشده، هرگونه اقدامی اعم از فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌های این مزرعه و یا فروش تخم آنها باید با هماهنگی و مجوز اداره کل صورت گیرد که در غیر این‌صورت، بهره‌بردار، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و به همین منظور همه کروکودیل‌های این مزرعه با نظارت کارشناسان اداره کل به میکروچیپ مجهز شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: مزرعه کروکودیل مشهد، در حال حاضر حتی از سالن کشتار و تمهیدات لازم برای کشتار کروکودیل‌ها برخوردار نیست و سن کروکودیل‌های وارداتی ، کم است در نتیجه پوست آنها دستکم تا دو سال آینده، قابل استفاده نیست بنابراین سرمایه‌گذار فعلا قصد کشتار و صادرات پوست و گوشت کروکودیل‌های وارداتی را ندارد.

همتی با اشاره به اعتراضات سمن‌ها نسبت به مزرعه پرورش کروکودیل تاکید کرد: متاسفانه این دلخوری‌ها در پی یک سوء تفاهم رسانه‌ای به وجود آمد و برخی از علاقه‌مندان محیط زیست، توضیحات اینجانب در خصوص ارزش پوست کردوکودیل را این گونه برداشت کردند که اداره کل به دلیل ارزش پوست کروکودیل با کشتار و صادرات پوست و گوشت کروکودیل‌ها دراین مزرعه موافقت کرده در حالی که پروانه‌ای صادر شد پروانه‌ بهره‌برداری است نه مجوز کشتار و صادرات.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در ادامه متذکر شد: یکی از نگرانی‌های مطرح شده در فضای مجازی این است که برای خوراک کروکودیل‌ها از سگ و گربه استفاده می‌شود در حالی که در پروانه بهره‌برداری از مزرعه کروکودیل‌های مشهد قید شده است که تهیه غذای جانوران باید با نظارت دستگاه‌های مربوطه از جمله محیط زیست به صورت بهداشتی و از مبادی قانونی و بهداشتی انجام می گیرد.

وی همچنین یادآور شد: پس از رسیدن کروکودیل‌ها به سنی که پوستشان قابلیت صادرات داشته باشد، اداره کل محیط زیست خراسان رضوی برای کشتار و صادرات پوست و گوشت آنها به سرمایه‌گذار، مجوز نخواهد داد و همانطور که پیشتر توضیح داده شد، مزرعه کروکودیل مشهد با هدف تکثیر و پرورش و گردشگری، مجوز بهره‌برداری دریافت کرده و بنا نیست در آن کشتاری صورت گیرد.

همتی در خاتمه خاطرنشان کرد: ضمنا این کروکودیل‌ها را می‌توان به عنوان مولد برای سایر مراکز تکثیر مجاز مشابه در داخل یا خارج ارسال کرد و نمایشگاه‌های خزندگان و باغهای وحش هم میتوانند با رعایت پروتکل‌ها دریافت کننده باشند، البته مزرعه کروکودیل مشهد برنامه‌های آموزشی از جمله بازدید کودکان از کروکودیل‌ها را هم در دست اجرا دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه