English

محمد پذیرا:

کاهش ۶۷ درصدی بارش‌ها در کلانشهر مشهد

رییس اداره محیط زیست شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان کیفیت هوا در کلان‌شهرها، بارندگی و میزان آن است چرا که بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها و گرد و غبار بر اثر بارش نزولات آسمانی از ترکیب هوا خارج شده و به‌تبع آن کیفیت هوا بهبود پیدا می‌کند.

کاهش ۶۷ درصدی بارش‌ها در کلانشهر مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد پذیرا رییس اداره محیط زیست شهرداری مشهد در خبری عنوان کرد: کاهش ۶۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل و نصب هفت دستگاه باران سنج در کلان شهر مشهد و در سال جاری از طرح های شهرداری بوده است.

پذیرا در ادامه این خبر افزود: طی سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مشهد صورت گرفته، به طوری که در حال حاضر  ۲۳ ایستگاه سنجش ثابت و یک ایستگاه سنجش پرتابل در شهر مشهد به منظور رصد لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس اداره محیط زیست شهرداری مشهد همچنین افزود: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان کیفیت هوا در کلان‌شهرها، بارندگی و میزان آن است چرا که بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها و گرد و غبار بر اثر بارش نزولات آسمانی از ترکیب هوا خارج شده و به‌تبع آن کیفیت هوا بهبود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هفت دستگاه باران‌سنج در سطح  شهر مشهد نصب شد و این دستگاه‌ها قابلیت رصد و پایش میزان بارش به صورت لحظه‌ای را داراست و استفاده از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش باران در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری مانند طراحی کانال‌ها ، شدت باران های فصلی و... از سایر اهداف نصب این ایستگاه‌هاست.

پذیرا در ادامه تصریح کرد: بررسی داده‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ماه ۱۳۹۹ تاکنون) در مشهد ۹۵ میلی‌متر بود؛ این در حالی است که این میزان در سال آبی قبل بیش از ۲۹۰ میلیمتر ثبت شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرداری مشهد اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در کلانشهر مشهد مدیریت شهری در سال‌های اخیر در راستای کاهش استفاده از منابع آبی و بهره‌برداری از منابع آبی قابل بازیافت نظیر آب‌های خاکستری، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده تا میزان مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

پذیرا در خاتمه خاطر نشان کرد: در این میان می‌توان به اقداماتی نظیر اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، استفاده گسترده از گونه‌های گیاهی بومی و کم آب طلب، ارائه تسهیلات تشویقی به شهروندان در زمینه بازچرخانی آب‌های خاکستری و... اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه