English

طیبه کاملی مطرح کرد؛

لزوم چشاندن شیرینی درک قرآن به مردم/ راهکار مبارزه با عرفان های کاذب

مبلغه دینی گفت: امروز حوزه های علمیه بیش از پیش نیازمند اخلاق عملی هستند و باید شیرینی درک قرآن را به مردم بچشانیم.

لزوم چشاندن شیرینی درک قرآن به مردم/ راهکار مبارزه با عرفان های کاذب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، طیبه کاملی عاملیت، تواضع، همدلی و صمیمیت را چهار صفت یک مبلغ موفق دانست و با تأکید بر لزوم ملموس بودن تعالیم دینی در زندگی مردم برای یک تبلیغ موفق، گفت: امروز حوزه های علمیه بیش از پیش نیازمند اخلاق عملی هستند و باید شیرینی درک قرآن را به مردم بچشانیم.

وی دارای تحصیلات حوزوی سطح سه در رشته تفسیر قرآن و مبلغ فعال دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است که قبلاً در دانشگاه در رشته زیست شناسی درجه کارشناسی را اخذ کرده است و مدتی هم همین درس را در مدارس اصفهان تدریس کرده است. ایشان دارای تحصیلات کارشناسی علوم قرآنی و حدیث از مؤسسه امام خمینی(ره) قم است. علاقه زیادی به دروس دینی و به خصوص علوم قرآنی داشته و به همین دلیل وارد حوزه علمیه شده است. از سال 1375 تا کنون دروس مختلف را در مدرسه آموزش عالی حوزوی بانو مجتهده امین و در مدارس دیگر نظیر جامعه النور تدریس کرده است و در مقطعی وظیفه معاونت پژوهشی مؤسسه بانو امین را بر عهده داشته است و هم زمان برای تبلیغ در محافل و ارگان های مختلف حضور داشته است. فعالیت گسترده و موفق ایشان در تبلیغ و نشر معارف اهل بیت(ع) و قرآن کریم و بهره گیری از شیوه جذاب نوین تبلیغی سبب شد تا گفت و گویی را با ایشان در این زمینه داشته باشیم که به شرح ذیل ارائه می شود.

لطفا درباره نحوه فعالیت تبلیغی خود و اقدامات صورت گرفته در کانون فرهنگی توضیح دهید.

از سال 1390 تصمیم گرفتیم تا خانه قدیمی پدری در خمینی شهر که مساحت مطلوبی دارد را بازسازی کنیم و برای امر تبلیغ دین اختصاص دهیم و خانواده و برادرم خیلی کمک کردند. در این خانه فعالیت های فرهنگی و مذهبی و به خصوص اشتغالزایی برای بانوان را شروع کردیم و همه این موارد در کنار یکدیگر وجود دارند که همین عامل سبب بازدهی مطلوب فعالیت ها شده است. حدود 5 سال است که فعالیت ها را به صورت جدی آغاز کرده ایم. فعالیت اشتغالزایی ابتدا با قالیبافی شروع شد و سپس با تولید محصولات متنوع غذایی نظیر رب گوجه فرنگی ادامه پیدا کرد. کیفیت محصولات هم بسیار بالا است و همه تولیدات بدون افزودنی و کاملاً قابل اعتماد مردم هستند. در کنار فعالیت اقتصادی در محیطی کاملاً زنانه و صمیمی، در همه مناسبت های مذهبی جلسات تبلیغی برگزار شده است. همچنین اردوهای متعدد زیارتی و سیاحتی و به خصوص سفر به مشهد مقدس از جمله برنامه های مستمر این مرکز بوده است. جلسات انس با قرآن کریم و تفسیر قرآن از مهمترین برنامه های کانون است و همواره توجه جدی به این موضوع داشته ایم.فعالیت در فضای مجازی در یک کانال و گروه پشتیبان هم با محوریت قرآن کریم صورت می گیرد. حدود 100 نفر به طور میانگین و منظم در کلاس ها حضور داشته اند و در جلسات در هر مناسبتی پذیرای حدود 300 نفر بوده ایم.

آیا با توجه به شیوع کرونا برنامه های شما تغییر کرده است؟

بعد از شیوع کرونا، برنامه های اشتغالزایی مختل شده است، اما سعی کردیم برنامه های تبلیغی را در فضای مجازی به صورت قوی تر از قبل ادامه دهیم و فاز کمک های مؤمنانه و تهیه بسته های معیشتی اقلام خوراکی ضروری برای اقشار کم درآمد را شروع کردیم که از صدقات و کفارات و کمک های اقوام و دوستان برای تأمین هزینه ها و بسته بندی و توزیع استفاده کردیم. از ابتدای اعلام طرح مواسات از سوی رهبر معظم انقلاب تا کنون، ماهانه برای حدود 100 خانواده سبد کالا در نظر گرفته ایم. همچنین، طرح جهادی تهیه ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی را از ابتدای شیوع کرونا در دستور کار داشته ایم.

به نظر شما یک مبلغ دینی برای موفقیت در تبلیغ و جذب مردم در این زمانه باید چگونه عمل کند و چه ویژگی هایی داشته باشد؟ حلقه مفقوده یا مغفول امر تبلیغ در روزگار ما چیست؟

مهمترین شرط برای یک مبلغ این است که آنچه را که می خواهد برای مردم بگوید را در ابتدا خودش انجام داده باشد. در واقع یک مبلغ باید در ابتدا خودش عامل باشد. دوم اینکه باید دل به کار بدهیم و با متربی ارتباط صمیمی داشته باشیم. خودم سعی کرده ام که در تمام مراحل با متربیان حضور داشته باشم و در کنار آنان باشم. هم حین تولید محصولات حضور و نظارت دارم و هم هنگام اجرای مراسمات مذهبی و تبلیغی و تفسیر و هم در فضای مجازی در جمع آنان حضور پیدا می کنم که این موضوع تأثیر بسزایی در بازدهی کار دارد. به شخصه معتقدم که دین باید وارد زندگی همه آحاد جامعه شود و تعالیم دینی برای آنان ملموس باشد. اینکه فقط بخواهیم یک سی از تعالیم و احکام و اعتقادات را برای افراد بگوییم، نمی تواند کارآیی و باور لازم را در آنان ایجاد کند. یکی از مهمترین مواردی که امروز باید به آن توجه کنیم، مباحث اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است که سبب کاهش توجه جامعه به مسائل اعتقادی و تعالیم دینی شده است. با علم به این موضوع که شکم گرسنه دین و ایمان نمی شناسد، سعی کردم در حد توان خودم برای حل معضلات اقتصادی افراد تلاش کنم و ایده اشتغالزایی و ایجاد درآمد در کانون فرهنگی به ذهنم خطور کرد.وقتی مردم می بینند که ما مشکلات آن ها را می دانیم و برای رفع آن ها تلاش می کنیم، ما را باور می کنند و صمیمانه و با اخلاص برای فراگیری معارف اهل بیت(ع) آماده می شوند و به راحتی مشکلات و سؤالات خود را بدون هیچ مانعی با ما در میان می گذارند. فقط مشکلات اقتصادی نیست و روابط زوجین در خانواده و محبت میان اعضا خانواده بسیار مهم است که تعالیمی در این خصوص هم داریم و برای بهبود روابط خانودگی افراد تلاش می شود. اما مهمترین موضوع از نظر اینجانب برای ارتباط گیری موفق یک مبلغ با مردم این است که ابتدا مبلغ خود را بشکند و خودش را در سطح مردم ببیند و علم برای او حجاب نشود، چرا که حجاب نورانی از حجاب ظلمانی خطرناک تر است و مبلغ و عالم دینی را به بیراهه می کشاند و از طرف دیگر هم سبب دوری مردم از مبلغ و عدم درک متقابل میان مربی و متربی می شود. اینجانب حلقه مفقوده امر تبلیغ را صمیمیت و همرنگ شدن و هم سطح شدن مبلغ با مردم می دانم. در کانون فرهنگی بحمدالله همه در کنار هم کار می کنیم و قرآن می خوانیم و تلاش می کنیم و صمیمیت خوبی در بین ما وجود دارد.

درباره فعالیت ها در فضای مجازی بیشتر توضیح دهید.

یک کانال در پیام رسان ایتا به نام « صفا در بوستان قرآن و دعا» داریم که اعضای کانون در آن عضو هستند و البته کانال عمومی است و در کنار آن یک گروه پشتیبان برای ارتباط گیری آزادنه افراد با یکدیگر وجود دارد که سؤالات و دغدغه ها در آن مطرح می شود. هر شب یک شهید را معرفی می کنیم و برنامه هایی مانند قرائت نماز شب را داریم و در گروه پشتیبان اعلام می کنند. وقتی نیت ها خدایی باشد، ریا هم نمی شود و همه می دانند که یک گروه برای یکدیگر دعا می کنند و این سبب همدلی بیشتر می شود. پیش از شیوع کرونا جلسات مرتب و شلوغ تفسیر قرآن داشتیم که الان در کانال آن جلسات را ادامه می دهیم. چله های محبت از جمله دیگر برنامه های ما در فضای مجازی است. تمام مطالب کانال ما اعم از محتوا و کلیپ و استیکر، تولیدی خودمان است.

درباره فعالیت های قرآنی خود بیشتر توضیح دهید.

خواندن آیه به آیه سوره های قرآن و ترجمه کلمه به کلمه و بیان عوامانه معانی برای متربیان از اهمیت خاصی برخوردار است. بنده در تفسیر قرآن از تفاسیر مختلف از جمله تفسیر المیزان، تفسیر نور و تفسیر برهان استفاده می کنیم و در هر دوره ختم قرآن، یکی از انواع تفسیر را داریم. انس با قرآن بسیار مهم است. علاقه خاصی به تفسیر ساختاری سوره های قرآن دارم و معتقدم همه آیات در یک سوره یک هدف مشترک و یک حرف مشترک دارند و پراکندگی آیات در یک سوره را قبول ندارم و این موضوع را به متربیان منتقل می کنم. تفسیر ساختاری، شیرینی سوره های قرآن را به متربیان می چشاند و آثار تربیتی بالایی دارد.

در رابطه با تحول حوزه های علمیه اگر نقطه نظری دارید، بیان کنید.

بار علم و درس در حوزه های علمیه زیاد شده است و آنچه مغفول مانده و توجه بسیار کمی به آن در حوزه ها می شود، بحث اخلاق و لزوم تهذیب و اخلاق عملی است. همچنین، آنچنان که باید به قرآن نپرداخته ایم. توجه به اخلاق عملی و قرآن باید از سرفصل های مهم تحول در حوزه های علمیه باشد. حتی دروس تئوری اخلاق و قرآن هم در حوزه ها محدود هستند، هرچند لازم است به صورت عملی به این امور پرداخته شود.

مهمترین آسیب های اعتقادی که در طول دوران تبلیغ در جوانان مشاهده کردید را بیان فرمایید.

از جمله مهمترین انحرافات عقیدتی که متأسفانه جوانان زیادی به این ورطه افتاده اند، موضوع عرفان های کاذب و عرفان حلقه است. نباید همیشه به صورت مستقیم، مردم و جوانان را از عرفان های کاذب منع کنیم، بلکه بهتر است تا شیرینی اسلام را به آن ها بچشانیم، آن وقت خودشان دیگر به دنبال عرفان های کاذب نمی روند. شیرینی درک قرآن و روش صحیح زندگی یکی از آن شیرینی هاست. قرآن را به زندگی مردم بیاوریم.

در پایان اگر توصیه ای برای مبلغان و مسئولان حوزوی دارید، بیان فرمایید.

لازم است تا کمی خود را پایین بیاوریم و از جایگاه بالا نگاه نکنیم و در کنار عوام بیاییم تا بتوانیم آن ها را بفهمیم تا مبادا علم ما حجاب شود که در این صورت بیچاره خواهیم شد و متأسفانه ارتباط با مردم را از دست خواهیم داد. پس بهتر است خود را بشکنیم و در کنار مردم بنشینیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه