English

اهدای ۶۶۶ واحد خون روزهای تاسوعا و عاشورا در قم

معاون انتقال خون قم از اهدای 666 واحد خون روزهای تاسوعا و عاشورا در قم خبرداد.

اهدای 666 واحد خون روزهای تاسوعا و عاشورا در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، علیرضا کبیری افزود: طرح نذر خون حسینی از ۲۷ مردادماه جاری هم‌زمان با تاسوعا در مراکز انتقال خون استان آغاز شده و تا ۵ مهرماه هم‌زمان با اربعین سرور و سالار شهیدان ادامه دارد.

وی با تاکید بر لزوم استمرار اهدای خون در طول سال اظهار کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اگر چه ۸۵۸ نفر به مرکز انتقال خون روح الله قم برای اهدا مراجعه کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۱۳ درصد در مراجعین کاهش داشته است.

کبیری ادامه داد: در روز عاشورا ۵۰۹ نفر مراجعه کردند که کاهش ۹ درصدی نسبت به سال قبل داشته است ضمن اینکه در تاسوعای حسینی ۳۴۹ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۲۶۸ نفر توانستند خون اهدا کنند.

معاون انتقال خون قم با بیان این که مراکز خون روح الله و اداره کل انتقال خون قم در تمام روزهای سال آماده دریافت خون از شهروندان است گفت: همشهریان، نذر خون را تنها به ایام تاسوعا و عاشورا اختصاص ندهند و تا پایان ماه محرم و صفر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

وی شیوع کرونا را از دلایل مهم کاهش اهدای خون در این استان دانست و افزود: شیوع کرونا که ماه هاست کشور را درگیرنموده و باعث کاهش میزان اهدای خون و مراجعین شده است.

معاون انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مرکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

کبیری گفت: اگر چه ذخایر خون استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی کاهش ۲۰ درصدی اهدای خون در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در قم نگرانی‌هایی برای حفظ پایداری این ذخایر ایجاد کرده‌ است.

وی، اهدای خون را امری لازم، ضروری و همیشگی دانست و ادامه داد: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد، به همین دلیل باید اهدای خون به صورت مرتب، مستمر و در طول سال صورت گیرد.

وی گفت: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه