English

محمد طاهری:

کرونا در خراسان رضوی منجر به بیکاری بیش از ۷ هزار نفر شد

نماینده کانون توسعه و همیاری مهد‌های کودک خراسان رضوی گفت: دلیل تعطیلی مهدکودک‌ها و عدم حضور کودکان در این مراکز، بسیاری از مدیران به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌ها به‌ویژه اجاره محل اقدام به تعطیل کردن یا گرفتن مرخصی کردند.

کرونا در خراسان رضوی منجر به بیکاری بیش از ۷ هزار نفر شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد طاهری نماینده کانون توسعه و همیاری مهد‌های کودک خراسان رضوی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ منجر به تعطیلی هزار و ۳۹۰ مهدکودک در سطح استان شده است.

محمد طاهری در ادامه این خبر تصریح کرد: با بسته شدن درب‌های مهدکودک‌ها ۸۳ هزار و ۶۸۵ کودک از حضور در این فضا‌ها محروم و ۷ هزار و ۲۱۳ مدیر، مربی و نیروی خدماتی شاغل در مهدکودک‌های خراسان رضوی بیکار و خانه‌نشین شدند.

نماینده کانون توسعه و همیاری مهد‌های کودک خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه مهدکودک جزو مشاغل پراسترس و کم‌درآمد، اما حساس و تأثیرگذار در تربیت سرمایه انسانی است، افزود: با این‌ وجود مهدکودک جایگاه واقعی خودش را در بین مسئولان پیدا نکرده است، به‌طوری‌که دست‌اندرکاران این حوزه با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو هستند.

وی همچنین ادامه داد: از زمانی که مسئولیت مهدکودک‌ها به آموزش‌ و پرورش واگذار شد، سازمان بهزیستی با صدور بخشنامه‌ای ضمن سلب مسئولیت در این زمینه از تمامی ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها خواسته که در امور مهدکودک‌ها دخالت نکنند و باید هر آنچه مربوط به بهزیستی است از تبلیغات مهدکودک‌ها حذف شود.

طاهری با اشاره به اینکه تعلل و تأخیر در ابلاغ بخشنامه از سوی آموزش‌ و پرورش منجر به وارد شدن خسارت و ضرر و زیان به مهد‌های کودک می‌شود، بیان کرد: در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، تنها مدارس آموزش‌ و پرورش اقدام به ثبت‌نام از دانش‌آموزان کردند و مهد‌های کودک که تا پیش‌ از این از دانش‌آموزان برای دوپایه پیش‌دبستانی ثبت‌نام می‌کردند به دلیل نبود شیوه‌نامه و دستورالعمل بلاتکلیف مانده‌اند.

وی نبود حمایت دولت از مهدکودک‌ها در ایام کرونا را یکی دیگر از گلایه‌های مدیران مهدکودک‌ها عنوان و تصریح کرد: دلیل تعطیلی مهدکودک‌ها و عدم حضور کودکان در این مراکز، بسیاری از مدیران به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌ها به‌ویژه اجاره محل اقدام به تعطیل کردن یا گرفتن مرخصی کردند.

نماینده کانون توسعه و همیاری مهد‌های کودک خراسان رضوی با اذعان به اینکه از بدو شیوع کرونا تاکنون بلاتکلیفی و سرگردانی مهدکودک‌ها ۱۷ ماه می‌گذرد، تاکید کرد: تنها مشاغلی که در این ایام مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و هیچ‌کس هم سراغ آن‌ها را نگرفت، مهدکودک‌ها بودند، چرا که در این ایام اگرچه محدودیت‌هایی برای برخی مشاغل در نظر گرفته شد، اما بعد از مدتی مجدداً به فعالیت و کار خود برگشتند، اما مهدکودک‌ها به دلیل حساس بودن قشر کودک و حساسیت خانواده‌ها همچنان تعطیل است و این مهم علاوه بر خسارت زیاد به مدیران منجر به بیکار شدن تعداد زیادی از مربیان و عوامل فعال در این مراکز شده است.

وی اظهار کرد: اگرچه دولت در ابتدا پرداخت تسهیلات کرونایی را برای بسیاری از مشاغل در نظر گرفت و مهدکودک‌ها نیز می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند، اما به دلیل شرایطی که مهدکودک‌ها داشتند و عملاً تعطیل هم بودند، درآمدی هم نداشتند امکان پرداخت اقساط این تسهیلات برایشان مقدور نبود و به دنبال دریافت آن‌هم نرفتند.

تعطیلی مهدکودک‌های خراسان رضوی

طاهری در خاتمه خاطر نشان کرد: همچنین به سابقه و گذراندن تمامی دوره‌های مربیگری، روانشناسی و انجام تست صحت سلامت و دریافت گواهی سوءپیشینه مدیران و مربیان مهدکودک‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در شرایطی که عمده مدیران و مربیان مهدکودک‌ها بیش از یک دهه سابقه فعالیت آموزشی در مهدکودک‌ها رادارند و با آموزش‌هایی که فراگرفتند و کار تجربی که انجام داده‌اند شناخت کاملی از کودک و ناهنجاری آنان دارند بهترین گزینه برای آموزش‌وپرورش در استخدامی‌ها و تأمین نیروی موردنیاز است، اما متأسفانه متولیان امر به دلیل عدم شناخت کافی از حرفه مهدکودک و اینکه این شغل را به‌عنوان یک کارآموزشی قبول ندارند نسبت به ظرفیت، استعداد و توانمندی نیرو‌های شاغل در آن بی‌توجه هستند.

شایان ذکر است که، ماه‌های پایانی سال ۹۸ و در شرایطی که حدود ۱۰ ماه از تعطیلی مهدکودک‌ها به دلیل شیوع کرونا می‌گذشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای مسئولیت حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نیز ساماندهی و نظارت بر فعالیت مهد‌های کودک را از حدود وظایف و اختیارات بهزیستی خارج کرد و این مسئولیت را بر دوش آموزش‌ و پرورش سپرد.

این در حالی است که با گذشت بیش از هفت ماه از ابلاغ این مصوبه و در آستانه نام‌نویسی و ثبت‌نام کودکان و دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، تاکنون هیچ دستورالعمل و بخشنامه اجرایی در خصوص نحوه چگونگی ساماندهی، مدیریت و نظارت به آموزش‌ و پرورش ابلاغ نشده است و عملاً با شانه خالی کردن بهزیستی از این مسئولیت به منظور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهد‌های کودک در نقاط شهری و روستایی بلاتکلیف و سرگردان مانده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه