English

ایوو فریسن:

قدردان خدمات ۴۱ ساله دولت جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغانستانی هستیم

رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران بیان کرد: در طول حوادث و جنگهای داخلی افغانستان برخی کشورها و نهادهای بین المللی به ویژه ایران خدمات شایانی به مردم افغانستان کردند.

قدردان خدمات ۴۱ ساله دولت جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغانستانی هستیم

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ایوو فریسن رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از گذرگاه زمینی دوغارون بیان کرد: خدمات ۴۱ ساله دولت جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغانستانی قابل قدردانی بوده و دولت ایران برای رسیدگی به امور پناهندگان خارجی همت و تلاش مناسبی داشته است.

ایوو فریسن در ادامه اظهار کرد: تمامی نهاده‌ها و سازمانهای بین المللی در ایران به دنبال پایش وقایع و اتفاقات کشور افغانستان هستند و از بروز برخی از پیامدها در این کشور نگران هستیم.

رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران همچنین ادامه داد: در طول حوادث و جنگهای داخلی افغانستان برخی کشورها و نهادهای بین المللی به ویژه ایران خدمات شایانی به مردم افغانستان کردند اما با این اتفاقات و حوادث ناگوار، کمکهای ارائه شده چندان مشکلات موجود را مرتفع نکرده و تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم که با تلاش تمامی سازمانهای جهانی، صلح و آرامش به کشور افغانستان بازگردد و دیگر شاهد وقایع و اتفاقات ناگوار در این کشور نباشیم.

فریسن افزود: نمایندگان دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل به دنبال این هستند تا با کسب تجربه در ایران گامهای مثبتی برای ارائه خدمات بیشتر و مطلوب به اتباع خارجی بردارند و در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

وی به حمایت سایر کشورها و جوامع بین المللی در راستای کمک به اتباع خارجی اشاره و اضافه کرد: باید در یک برنامه جامع به دنبال شناسایی مشکلات اتباع خارجی باشیم تا بتوانیم به آنها خدمات ارزنده ارائه دهیم که در این ارتباط همه سازمانهای جهانی پای کار هستند.

همچنین در ادامه این بازدید مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور عنوان کرد: براساس تدابیر و برنامه های تدوین شده کشوری باید تلاش شود خروج اتباع از مرزهای کشور به نحوه مطلوبی انجام گیرد.

محمودی در ادامه افزود: تبادل اتباع خارجی بین کشورها یک امر طبیعی بوده است و براساس قوانین قضایی و بین المللی کشور مبدا موظف است که از تبعه خود در هر کشوری که هست پذیرا باشد و مقدمات برگشت اتباع خود را فراهم کند که تاکنون در این حوزه اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: در ارتباط با اتباعی که به صورت داوطلبانه از کشور خارج می شوند حمایتهای خوبی در حال انجام است که باید این فرآیند تداوم داشته باشد که تاثیر به سزایی در کاهش اتباع خارجی داخل کشور دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: در حال حاضر اتباع غیرمجاز، اتباع خود معرف و برخی هم به صورت مشترک و داوطلبانه از ایران به سمت کشورهای خود باز می گردند.

محمودی افزود: امیدواریم که هر چه زودتر صلح، آرامش و شرایط اقتصادی مطلوبی به کشور دوست و همسایه افغانستان بازگردد تا شاهد مهاجرت اتباع افغانستانی به داخل ایران نباشیم.

ایوو فریسن

محسن سیاح فرماندار تایباد نیز در این مراسم بازدید عنوان داشت: خدمات مناسب و مطلوبی در مرز زمینی دوغارون به اتباع کشور افغانستان حین خروج از کشور داده می شود که نیاز است در این ارتباط نهادهای بین المللی نگاه ویژه ای به این معبر خروجی داشته باشند.

محسن سیاح  در ادامه افزود: مرز زمینی دوغارون یکی از مهمترین دروازه های خروج و ورود اتباع کشور افغانستان به داخل ایران محسوب می شود و در واقع مرز دوغارون پیشانی نظام در شرق کشور است.

فرماندار تایباد همچنین ادامه داد:  به رغم برخی از تحرکات اخیر در کشور افغانستان و با وجود نیروهای مسلح در حال حاضر هیچ گونه مشکلی به لحاظ تردد مسافری و حمل و نقل در این مرز وجود ندارد و امنیت کامل در مرزهای شرقی و مشترک ایران و افغانستان برقرار است.

شایان ذکر است که این بازدید از محل اسکان شبانه اتباع افغانستانی طرح مشترک بازگشت، مرکز آموزش پیش آگاهی از خطرات مین، کلینیک بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و محل پیشنهادی احداث اردوگاه اتباع و مهاجران خارجی از دیگر برنامه های سفر رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به مرز دوغارون در شهرستان تایباد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه