English

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:

نقش پررنگ پروژه های زیرساختی اصفهان درتوسعه ملی

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بر نقش کلیدی پروژه های زیرساختی اصفهان بویژه قطارپرسرعت اصفهان – تهران و طرح انتقال آب در تحقق توسعه ملی تاکید کرد.

نقش پررنگ پروژه های زیرساختی اصفهان درتوسعه ملی

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، مسعودگلشیرازی در«نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش ها و فرصت های پیش رو»  با بیان اینکه منظوراز تحقق توسعه، توجه به مسایل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی درکنار رشد اقتصادی است ، گفت: دوران صنعتی اصفهان به عنوان پیشران توسعه کشور از عصر صفویه آغاز شد و همراه  با انقلاب صنعتی دوم و سوم رشد صنعتی خود را طی نمود. هم اکنون نیز 12 درصد ارزش افزوده صنعت کشور مربوط به این استان بوده ودرتولید برق نیز بیش از میزان سهم خود در GDP به ایفای نقش می پردازد.

وی با تاکید برضرورت به روز نگه داشتن اطلاعات و همراهی این استان با تغییرات و توسعه های نوین گفت: بالاتر رفتن نرخ استهلاک نسبت به نرخ سرمایه گذاری درچندسال گذشته بسیار نگران کننده است و این امر حاکی از عدم بهسازی ونوسازی صنایع، متناسب با فناوری روزدنیا دانست.

این مقام مسئول با بیان اینکه لزوم برقراری  جریان دانش در صنایع بیش از پیش نمایان است، تصریح کرد: نقش اصفهان بدلیل شکل گیری صنایع پیشروان و دانشگاه‌های معتبر در کنار هم در بر قراری جریان دانش وتوسعه صنعتی مبتنی برارتقاء دانش وفناوری در کشور اجتناب ناپذیر است.

گلشیرازی تاسیس هنرستانها با قدمت قریب صدسال را به عنوان پشتوانه صنعتی استان وراه اندازی موسسات آموزش عالی برای ایجاد ارتباط منطقی بین صنعت و دانشگاه وتربیت نیروی دانش‌آموخته خدمتگذارصنعت و فناوری را از جمله زیرساخت های تحقق توسعه صنعتی نه تنها در استان، بلکه درسطح کشور دانست.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان بالابودن نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به معدل کشوری را از نتایج مهاجر پذیر بودن قطب صنعتی کشور دانست و تاکید کرد: امروزتبعات اجتماعی و زیست محیطی این استان صنعتی باید هرچه سریعتر چاره اندیشی شودتا به عنوان یک پیشران صنعتی بتواند به ایفای نقش خود کما کان ادامه دهد.

وی افزود: اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن درمرکز کشور، اثر متقابلی برفرهنگ، اجتماع و اقتصاد سایر نقاط داشته و باید تمهیدات لازم برای رفع موانع خدمت رسانی و توسعه صنعتی از جمله بحران های زیست محیطی با اشتراک گذاری باسایر استان ها اندیشیده شود.

مسعود گلشیرازی ایجاد زیرساخت‌هایی برای حفظ نقش پیشرانی اصفهان مانند اجرایی شدن قطارپرسرعت اصفهان -تهران، خط انتقال آب خلیج فارس، دهکده لجستیک و قطاربین شهری و خط هوایی راضروری دانست و گفت: از این طریق می توان علاوه برتحقق توسعه ملی، معضلات زیست محیطی و اجتماعی را نیز مدیریت کرد.

وی در ادامه به تبیین نقش مهم این پروژه ها در انتقال دانش فنی و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار به داخل شهر ها و تحقق عدالت اجتماعی پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تغییر تمرکز و رویکرد کارآفرینان استان اصفهان از تولیدات صنعتی به رویکرد تجاری سازی محصولات و تولیدات صنعتی، ایجاد برند تجاری برای حضورمنسجم دربازارهای تجاری ، همراه شدن توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی با توسعه صنعتی استان وارتقاء رشد صنعتی از طریق رشد بازارها رااز فرصتها و الزامات پیش روی بخش صنعت استان اصفهان معرفی کرد.

وی لازمه ایفای نقش توسعه ای دراقتصاد ملی را توجه به بازارهای بین المللی بیان و تصریح کرد: از طریق ساماندهی سیاست های تجاری و اقتصادی کشور می توان از ظرفیت نیروی انسانی نخبه مهاجر درخارج کشور به عنوان یک فرصت و موتورمحرک توسعه ای استفاده نمود.

گلشیرازی در ادامه به اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در توسعه رویکرد تجارت صنعتی از طریق تقویت سرمایه انسانی، فرهنگ سازی و توسعه برند وارتقاء زیرساخت های توسعه صادرات پرداخت.

وی فراهم شدن زیرساخت های توسعه پایدار، اتخاذ سیاست درست درانتقال تکنولوژی و فناوری و به روز شدن صنایع کشور، توسعه زنجیره ارزش و زیرساخت های آن و ارتقاء بهره وری در واحدهای صنعتی، ایجاد رابطه معقول، دائمی و مستمر با دانشگاه ها،اصلاح سیاست های حمایت از سرمایه گذاری در کشور و تربیت نیروهای خبره و حرفه ای در حوزه فروش و بازاریابی و تجارت الکترونیک را از راهکارهای توسعه صنعتی استان اصفهان دانست.

گلشیرازی بااشاره به محدودیت های منابع آبی و زیست محیطی استان، توسعه فراصنعتی برای دستیابی به توسعه پایدار استان را اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد: توسعه تجارت بویژه صادرات محوری صنعت استان در این دوره ضروری است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود با اشاره به صادرات بیش از 400میلیون دلاری بانوان اصفهانی و ایجاد فرهنگ تجارت برون مرزی توسط بانوان اصفهانی را نمونه ای جدید از نقش مردمان این سرزمین در توسعه ملی دانست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه