English

یادداشت:

رسانه ها؛ فرصتی عظیم برای هم افزایی در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد

رسانه‌ها باید نسبت به آسیب‌شناسی و ریشه یابی علل داخلی در جامعه و خانواده ها را که موجب بروز گرایش افراد به سمت اعتیاد می شود را نیز با انجام تحقیقات و مطالعات میدانی و گفتگو با جامعه شناسان و روانکاوان و نیز کارشناسان مذهبی اهتمام ویژه ای داشته باشند تا از این منظر نیز به پیشگیری از اعتیاد در جامعه ما کمک قابل توجهی شود.

رسانه ها؛ فرصتی عظیم برای هم افزایی در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، انسان از بدو خلقت همواره در زندگی خود دچار چالش های مختلف و متعددی شده است و می شود، زیرا این روند طبیعی رشد و تکامل روحی و زندگی مادی انسان ها است.

چالش هایی که انسان ها در زندگی خود با آن روبرو می‌شوند فرصتی است تا با کسب تجربه های لازم به سمت زندگی بهتر و آرام تر همراه با رفاه روزافزون شوند.

انسانها با پیشرفتهای متعددی که به یُمن قدرت تفکر و تعقل خویش به دست آورده است توانسته بر چالش های گذشته و حال خود فائق آمده و حتی بعضا از چالش‌های احتمالی بعدی نیز پیشگیری کند.

با همه این پیشرفت های چشمگیر و خیره کننده ای که انسان در زندگی خویش آن را خلق کرده است و حاکمیت خود را به عنوان اشرف مخلوقات بر گستره این کره خاکی و حتی تا خارج از جو زمین بر برخی سیارات، ستارگان و کهکشانها نشان داده است و همچنان در مسیر رشد و تعالی علوم مختلف گام برمی‌دارد ولی یک چالش، زندگی انسان را چنان تحت تأثیر خود قرار داده که باید آن را جدی ترین چالش زندگی بشریت دانست.

چالشی بسیار خانمانسوز به نام مواد مخدر که سایه شوم و سیطره آن بر زندگی بشریت بسیار خطرناک و مرگبار است، مرگی به وسعت خاموشی روح و جسم و زندگی و در یک کلام انسانیت.

دردناک تر آنجاست که قبل از اینکه جسم را بمیراند، روح را می کُشد و این مصیبتی است در زندگی انسان های دیروز و امروز که اگر ریشه آن پیدا و خشکانده نشود، یقیناً چالشی غمبارتر و مرگبارتر برای فردا و فرداهای انسان نیز خواهد بود.

با وجودی که علم روانشناسی با مطالعات و تحقیقات گسترده و پیچیده خود عوامل مختلفی را در بروز گرایش مغز انسان به مصرف مواد مخدر شناسایی و کشف کرده است و حتی راهکارهایی را به لحاظ روان درمانی و دارو درمانی در پیش گرفته است ولی این موضوع همچنان یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین چالش بشری در سراسر جهان است.

نکته تأسف بار آنجاست که این ماده شوم و خانمانسوز دستاویز مقاصد تجاری، سیاسی و فرهنگی برخی قدرت طلبان به ویژه در غرب نیز قرار می گیرد و کشورهای در حال توسعه را مورد هدف خود قرار داده و آنها را درگیر جنگ نرم در این مقوله می کنند و همه ساله در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان ها چه با گرفتار شدن در دام اعتیاد و یا در این تجارت کثیف و شوم جان خود را از دست می دهند.

کشور ما نیز که به عنوان یک کشور مهم و اثرگذار در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود همواره به طُرق مختلف مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و می گیرد.

دشمنان ایران پس از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی همه سعی و تلاش خود را برای ضربه زدن به کشورمان به کار گرفته و همچنان نیز این رویه غیر انسانی خود را ادامه می دهند. هشت سال جنگ تحمیلی را بر کشور ما وارد آورده است اما جوانان این مرز و بوم با دستان خالی و با توکل بر نیروی ایمان و توکل بر خدا و عشق به اسلام و اهل بیت در مقابل دشمنی که همه جوره مورد حمایت استکبار جهانی قرار داشت، جانانه و جوانمردانه در مقابل دشمن ایستادند و خون دادند اما اجازه ندادند یک وجب از خاک میهن اسلامی مان به دست آنها بیفتد.

استکبار جهانی با وجودی که در جنگ تحمیلی هشت ساله بر ایران، خود را شکست خورده یافت ولی باز هم بیکار ننشست و این بار با بغض و کینه توزی بیشتری به دنبال طراحی نقشه ها و دسیسه های مخرب دیگر خود رفت تا بتواند به نیت شوم و کثیفش برای ضربه زدن به میهن ما دست یابد.

دشمن پس از شکست در جنگ سخت افزاری، راه جنگ نرم را در پیش گرفت و شاید بتوان گفت که شبیخون یا همان تهاجم فرهنگی، جنگ نرمی بود که این بار برای تحمیل آن بر کشورمان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد و هر چند در این راه نیز توفیقی به دست نیاورد و نتوانست به مقصود خود برسد ولی آسیب هایی را بر جامعه و به ویژه بر روح زلال جوانان ما وارد کرده است.

القاء آزادی به شیوه غربی که در آن بی بندوباری، مصرف مواد مخدر و روانگردان را ترویج می دهد از جمله آسیب‌های شبیخون فرهنگی دشمن بود و در کنار آن اگر برخی رفتارها و برخوردهای تقابل گونه با جوانان را که جای درک روحی و عاطفی با روح جستجوگر و سرشار از انرژی و انگیزه آنها را گرفت، اضافه کنیم نتیجه‌اش این است که امروز جامعه ما در بحث اعتیاد و مواد مخدر دچار چالش جدی است به طوری که برخی آمارها نشان از کاهش جدی سن ابتلا به اعتیاد حتی تا رده نوجوانان دختر و پسر 12ساله دارد.

ناگفته نماند که کشور ما همواره در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و قاچاق این کالای خانمانسوز بوده و هست و در این راه شهدای زیادی داده است و این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران برای داشتن جامعه ای سالم، پرنشاط و پویا تلاش‌های فراوان و بسیار ارزنده‌ای دارد.

پیشگیری و مبارزه با اعتیاد همت و تلاش همگانی را می طلبد و در این میان یکی از مؤثرترین و کارآمدترین ابزارها برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در جامعه، ظرفیت بزرگ رسانه ها است.

نیک می دانیم نقش بی بدیل و تأثیرگذار رسانه ها در روشنگری و آگاهی بخشی جامعه و خانواده ها به ویژه نسل نوجوان و جوان این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست و وظیفه بسیار بالا و سنگینی در پیشگیری از بروز اعتیاد در کشور دارند.

رسانه ها می توانند با عریان ساختن چهره بَزَک کرده آزادی های پوشالی غربی، زشتی ها و پلیدی های آن را برای نسل نوجوان و جوان کشورمان و همه کسانی که فریب ظواهر رنگین و پر زرق و برق اما پوکیده از درون زندگی در آن سوی مرزها را خورده اند و یا می خورند نمایان ساخته و نور حقیقت را بر جان ها و دل های آنها بتابانند تا مسیر حقیقی، الهی، عزتمندانه و شرافتمندانه را در پیش بگیرند.

نقش کاملاً اثرگذار و تعیین کننده رسانه ها تا بدانجا است که در واقعه شیوع ویروس کرونا با اطلاع رسانی به موقع و آموزشهای صحیح  مقابله از طریق تولید محتواهای مختلف و انتشار در متن جامعه از بروز فاجعه انسانی ناشی ویروس منحوس و مرگبار کرونا جلوگیری کند و این اثرگذاری رسانه ها آنقدر قوی و کارآمد بود که طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت به دلیل نقش آفرینی رسانه ها در آگاهی بخشی و رعایت ملزومات مقابله با ویروس کرونا، در سال 1399هیچ موردی از آنفلوآنزا نیز در سراسر کشور گزارش نشده است و اینجاست که همدلی و همراهی دستگاه های مسئول با رسانه ها سبب روشنگری و سعادت جامعه شد.

حال در بحث پیشگیری از اعتیاد، رسانه‌ها باید نسبت به آسیب‌شناسی و ریشه یابی علل داخلی در جامعه و خانواده ها را که موجب بروز گرایش افراد به سمت اعتیاد می شود را نیز با انجام تحقیقات و مطالعات میدانی و گفتگو با جامعه شناسان و روانکاوان و نیز کارشناسان مذهبی اهتمام ویژه ای داشته باشند تا از این منظر نیز به پیشگیری از اعتیاد در جامعه ما کمک قابل توجهی شود.

از سویی دیگر، رسانه‌های غربی و استکبار جهانی همه ساله میلیون‌ها دلار صرف و خرج تبلیغات منفی بر علیه کشورمان می‌کنند تا اذهان عمومی به ویژه ذهن پاک و کنجکاو نوجوانان و جوانان ما را با افکار پلید و شوم خود پر کرده و آن را در اختیار خود بگیرند بلکه بتوانند به اهداف شیطانی خود که همان آلوده کردن جامعه ما به اعتیاد از طریق انواع مواد مخدر و روانگردان ها است، برسند و بنابراین از این منظر نیز مسئولان امر به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای رسانه‌های داخلی فراهم کنند تا با دستی برتر و بالاتر نسبت به خنثی سازی توطئه های رسانه‌های بیگانه و نیز عریان ساختن چهره بَزَک کرده زندگی در جوامع غربی و آزادی های پوشالی از طریق تولید محتواهای متنوع و خلاقانه فعالیت کنند.

به هر روی داشتن جامعه ای سالم، شاداب، پویا و رو به رشد و توسعه وظیفه انسانی و دینی تک تک افراد جامعه است و در این میان رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید یک گام جلوتر حرکت کرده تا با نور آگاهی و اطلاع رسانی درست و به موقع، مسیر صحیح و منتهی به خیر و سعادت و عاری از هرگونه اعتیاد را در پیش روی جامعه قرار دهد.

محمدحسین ملایی کندلوسی

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه