English

علی عرب مطرح کرد؛

ضعف های پیمانکار و محدودیت های کرونایی علل تاخیر در افتتاح فرودگاه جدید کیش

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش گفت: طبق برنامه زمان‌بندی پروژه، ۱۵ تیر باید به بهره‌برداری می‌رسید اما مواردی چون ضعف‌های پیمانکار، محدودیت‌های کرونایی و شرایط تحریم منجر به تاخیر نهایی در افتتاح پروژه شد.

ضعف های پیمانکار و محدودیت های کرونایی علل تاخیر در افتتاح فرودگاه جدید کیش

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش با بیان این مطلب که حدود  85 درصد پیشرفت پروژه پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش با حمایت‌های مالی سازمان منطق آزاد کیش کمتر از یک سال انجام شده است، اظهار داشت: تمام تجهیزات و زیرساخت‌هابرای  15 درصد باقیمانده از جمله تاسیسات فرودگاهی، تجهیزات الکترونیکی و ابنیه، آماده است.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه کیش در کنار بندر تجاری یکی از اصلی‌ترین مبادی ورودی و خروجی جزیره است و توسعه‌ی آن به منظور بالا بردن ظرفیت در دستور کار این حوزه قرار دارد، گفت: در بخش بندری، بیشترین نگاه به کالا و تجارت، و در بخش فرودگاهی بیشترین نگاه معطوف به گردشگری است.

علی عرب

عرب از طراحی و هوشمندسازی کانترهای پذیرش مسافر و بار در پایانه‌ی جدید فرودگاه خبر داد و افزود: در تأمین بسیاری از زیرساخت‌ها و طراحی‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهره گرفته شده است و این مطلب علاوه بر صرفه‌ی اقتصادی به‌موجب عدم خروج ارز، باعث توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی شده است.

وی با اشاره به مناقصه مربوط به فرودگاه جدید در اواخر سال ۹۱ و آغاز کار پروژه در سال۹۲ گفت: مواردی چون ضعف‌های پیمانکار، محدودیت‌های کرونایی و شرایط تحریم باعث شد این پروژه در وقت مقرر و مطلوب به بهره‌برداری نرسد.

عرب تاکید کرد: برای سرعت، به‌هیچ‌وجه کیفیت را فدا نمی‌کنیم و در برنامه‌ی افتتاح طرح‌های عمرانی با حضور مجازی رئیس‌جمهور، بخش‌ها و امکانات مختلف این فرودگاه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به روال افتتاح پایانه های فرودگاهی در سایر کشورها نیز افزود: در آینده‌ی نزدیک، به‌صورت مرحله‌ای و هربار با یک ایرلاین، این پایانه‌ افتتاح خواهد شد و بعد از آن، فرودگاه قدیم به پروازهای خارجی تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش، تهاتر، نقدینگی، و اوراق صکوک روش‌های تامین بودجه‌ی این پروژه بوده‌اند که در بخش اول اوراق صکوک مبلغی بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان کاملا هزینه شد و در حال حاضر نیز ۱۰۰میلیارد دیگر آماده است.

همچنین امین صفایی معاون فنی و عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش مبلغ قرارداد اول فرودگاه را ۷۴ میلیارد تومن، و در قرارداد دوم ۱۴میلیون یورو، و قرارداد سوم ۹۷ میلیارد تومان و ۱۷ میلیون یورو عنوان کرد و با اشاره به شاخص‌های تغییر و تاکید بر تعدیل‌های اتفاق‌افتاده در سال‌های اخیر، گفت: این پروژه در مجموع در بخش ریالی ۸۵۰ میلیارد تومان و حدود ۳۲میلیون یورو در بخش ارزی هزینه خواهد برد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در پایان با اشاره به حضور بیش از ۷۰پیمانکار تخصصی در این پروژه، افزود: طبق برنامه زمان‌بندی پروژه، ۱۵ تیر باید به بهره‌برداری می‌رسیدیم اما هرکدام از این پیمانکاران با تولیدکنندگان و پیمانکاران جزء در ارتباط و وابسته بوده و در نهایت تاخیر در ارائه خدمات هرکدام، منجر به تاخیر نهایی در افتتاح پروژه شد.

فرودگاه کیش

گفتنی است؛ ترمینال جدید فرودگاه کیش در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع شامل سیستم‌های به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً پیشرفته است. 13 دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و ۶ دستگاه پل تلسکوپی حمل چمدان فول مکانیزه برای ترمینال جدید پیش‌بینی شده است.

طراحی منحصر به فرد پل‌های تلسکوپی به صورتی است که ۱۵ هواپیما می‌توانند در کنار یکدیگر پارک کرده و مسافران از دوطرف پل به صورت هم زمان پیاده و سوار شوند.استفاده از این پل ها در پروژه، ظرفیت مسافران را از ۳ میلیون نفر به ۶ میلیون می رساند.

این ترمینال با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع در ۴ طبقه، رتبه سوم را در کشور از این حیث داراست. طبقه اول آن مختص فضای جانبی مسافران و ورودی پل مسافربری هواپیما و پله‌ها و آسانسور ارتباطی به سالن.های تحویل بار مسافران ورودی است، طبقه دوم فضای کنترل گذرنامه، خروجی و بازرسی  و طبقه سوم به رستوران و کافه تریا اختصاص داده شده و با داشتن سیستم‌های به روز و تجهیزات پیشرفته از مدرن ترین ترمینال فرودگاهی کشور محسوب می‌شود .

 این پروژه فول مکانیزه شامل ویژگی‌های اجرایی پیشرفته‌ای است از جمله شیشه‌های سه جداره، نما و رنگ ضد حریق و عایق «الاستومری» است که برای کاربردهای عمرانی استفاده می‌شود و انعطاف پذیری و دوام بالایی دارد و در رشد و پیشرفت فیزیکی ترمینال تاثیر بسیاری خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه