English

تلاش خادمان برای کاهش مصرف برق در حرم

مسئول واحد روشنایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه لوسترهایی از قبل از اختراع برق در حرم مطهر بانوی کرامت وجود دارد که به لوسترهای شمع سوز معروف است، گفت: بیش از 100 لوستر پرمصرف که پروژکتورهای 600 واتی داشتند از رده خارج و لوسترهایی با مصرف 120 وات جایگزین آن شده است که در همین یک مورد نزدیک به 50 هزار وات در مصرف برق حرم صرفه جویی می‌شود و با توجه به وضعیت فعلی از روشنایی کمتری در حرم استفاده می‌کنیم.

تلاش خادمان برای کاهش مصرف برق در حرم

به گزارش خبرگزاری موج قم، نصیرزاده در گفت‌وگویی در رابطه با واحد روشنایی و لوسترهای حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ شعله لامپ در قالب ۵۰۰ دستگاه لوستر بخش‌های مختلف حرم مطهر را روشن کرده که بیش از ۹۵ درصد لامپ‌ها ال ای دی است.

وی افزود: فعالیت واحد روشنایی در حرم حضرت معصومه(س) به سه دسته تنظیف لوسترها، تعمیر و نگهداری لوسترها و تعویض لامپ‌ها تقسیم می‌شود و یک بخش جانبی هم در واحد روشنایی وجود دارد که تعمیر لامپ‌های سوخته را انجام می‌دهد.

مسئول واحد روشنایی حرم بانوی کرامت گفت: از دیگر فعالیت‌های واحد روشنایی نصب و جابجایی لوسترها و طراحی لوستر برای بخش‌های جدید حرم مطهر است و بعد از طراحی در بخش ساخت لوسترهای جدید هم خودمان اقدام به ساخت و تولید لوسترهای جدید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو خادم رسمی و ۲۰ خادم افتخاری کار تنظیف لوسترهای حرم را انجام می دهند، افزود: کار تنظیف لوسترهای هر بخش از یک هفته تا یک ماه بنابر موقعیت و اندازه لوسترها زمان می‌برد.

نصیرزاده با بیان اینکه از زمان قبل از اختراع برق در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها لوسترهای شمع سوز وجود داشته است، گفت: قدمت این لوسترها به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد که هنوز هم در برخی اماکن حرم مطهر نصب است.

وی با بیان اینکه از حدود ۲۰ کشور دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آسیایی و آفریقایی به حرم لوستر اهدا شده است، افزود: در سال‌های گذشته کتابی با عنوان چلچراق حرم فاطمی توسط واحد روشنایی حرم مطهر به چاپ رسید که  اطلسی از لوسترهای حرم مطهر و سابقه‌ای از روشنای حرم مطهر در آن بیان شده است.

مسئول واحد روشنایی حرم بانوی کرامت افزود: پس از تشکیل واحد روشنایی حرم به تدریج حرم در این زمینه خودکفا شده و همه کارهای روشنایی حرم مطهر در این واحد انجام می شود و هیچ نیازی به نیروی انسانی خارج از حرم وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی واحد روشنایی حرم مطهر صرفه جویی در مصرف برق به خصوص در شرایط فعلی است، تصریح کرد: لوسترهای شبستان‌ها و دیگر بخش ها در زمانی که جلسات برگزار نمی‌شود به صورت حداقلی روشن می‌شود و برخی از لوسترها تنها در مراسمات ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصیرزاده با بیان اینکه تمامی لامپ های استفاده شده در حرم مطهر کم مصرف و بیش از ۹۵ درصد لامپ ها ال ای دی ۷ تا ۹ وات است، افزود: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ دستگاه لوستر پرمصرف که پروژکتورهای ۶۰۰ واتی داشتند از رده خارج و لوسترهایی با مصرف ۱۲۰ وات جایگزین آن شده است که در همین یک مورد نزدیک به ۵۰ هزار وات در مصرف برق حرم صرفه جویی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه