English

سازندگان نماهای غیرمجاز با برخوردهای جدی‌ تر روبرو شوند

عضو کمیته سیما و منظر استان بر لزوم برخورد جدی‌تر با سازندگان نماهای غیرمجاز تاکید کرد.

سازندگان نماهای غیرمجاز با برخوردهای جدی‌ تر روبرو شوند

به گزارش خبرگزاری موج قم، مصطفی سعادت طلب با اشاره به برگزاری جشنواره نمای مطلوب اظهار داشت: در واقع به این دلیل که نمای هر شهر خروجی دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و معماری آن شهر است، بحث نمای مطلوب حائز اهمیت است.

وی در بیان معیارهای نمای مطلوب تصریح کرد: حجم سه‌بعدی ساختمان که قسمت مهمی از نما را تشکیل می‌دهد، مهم‌ترین معیار برای طراحی یک نما است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش پررنگ سلیقه کارفرما در طراحی نمای ساختمان‌ها عنوان کرد: تقریباً می‌توان گفت نمای یک ساختمان با خواست و سلیقه کارفرما رابطه‌ای مستقیم دارد و طراح نیز در طراحی بنا تابع خواست کارفرما است و کارفرماها برای کسب سود بیشتر به دنبال طرح‌های لوکس برای نمای ساختمان هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری در عمل هیچ برخوردی با متخلفین ساخت‌وساز نماهای غیرمجاز انجام نمی‌دهد، گفت: با توجه به تصویب کمیسیون ماده ۵ شهرداری مکلف است در صورت به کار بردن نماهای غیرمجاز در ساختمان‌ها، مجوز پایان کار برای آن ساختمان را صادر نکند، اما با ارجاع این‌گونه پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰، مسئولیت خود را دراین‌باره به‌درستی انجام نمی‌دهد.

عضو کمیته سیما و منظر استان در خصوص دلیل استقبال شهروندان از نماهای کلاسیک و رومی تصریح کرد: این استقبال یک دلیل ظاهری دارد و آن منفعت اقتصادی از قبل استفاده ازاین‌گونه نماها در ساختمان‌ها است که طبیعتاً افزایش قیمت یک ساختمان را به همراه دارد اما دلیل اصلی، یک پدیده فرهنگی است.

سعادت طلب افزود: تظاهر، ریا و خودنمایی در وجود برخی افراد سبب استفاده ازاین‌گونه نماها در ساختمان‌ها می‌شود که بیان‌گر آن است که برخی از مردم اساساً به دنبال فخرفروشی هستند.

وی با بیان اینکه در طراحی نمای ساختمان، محدودیت‌های زیادی متوجه طراحان نیست، اذعان کرد: ضابطه و قانون خاصی در حوزه طراحی وجود ندارد و بزرگ‌ترین محدودیت برای طراح‌ها صرفاً احجام بنا و اتفاقات نامتعارف شهری است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: عدم تناسب طبقات در شهر سبب ایجاد خط آسمان نامناسب و نمای جانبی مخل سیمای شهری شده است.

عضو کمیته سیما و منظر استان در انتها در تبیین راهکارهای مناسب برای ساماندهی سیما و منظر شهر، عنوان کرد: در این خصوص اقتصاد و فرهنگ سهم زیادی دارد اما این امر در توان شهرداری و شورای شهر است اما اینکه تا چه میزان در اولویت کارشان است جای بحث دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه