English

وزیر نیرو تشریح کرد؛

جدیت روسیه برای کمک به تقویت زیرساخت‌های انرژی هرمزگان

وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک به تشریح وضعیت سایر پروژه‌های مشابه پرداخت و از جدیت روسیه برای کمک به تقویت زیرساخت‌های انرژی هرمزگان خبر داد.

جدیت روسیه برای کمک به تقویت زیرساخت‌های انرژی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان‌ هرمزگان و افتتاح واحد دوم نیروگاه کلاس F هنگام، اظهار کرد: کار بزرگی تاکنون انجام شده است؛ معمولاً گام اول، گام حساس و تا حدودی پیچیده و سنگینی است اما انشالله طبق توافق صورت گرفته با مقام‌های روسیه، پروژه‌های بعدی این مجموعه شامل برقی کردن راه‌آهن اینچه برون-گرمسار، راه‌آهن زاهدان-بیرجند و توسعه نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه برق‌آبی گتوند علیا و واگن‌های مترو برای کلان‌شهرهای ایران همه یکی پس از دیگری عملیاتی و اجرایی خواهند شد.
وی با یادآوری برگزاری اجلاس بزرگ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان و تهران و تصمیم‌های خوب گرفته شده در این اجلاس ازجمله مشکل‌گشایی برای طرح نیروگاه سیریک گفت: بعد از صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و گشایش اعتبار اسنادی، آیین آغاز رسمی عملیات اجرایی این پروژه برگزار شده است.

*قدردانی وزیر نیرو از استاندار هرمزگان / کارنامه همتی در دولت تدبیر و امید دلگرم کننده است

وزیر نیرو با حائز اهمیت خواندن این پروژه نه‌تنها به جهت داشتن ظرفیت بالا و نقش مهمی در حفظ پایداری برق کشور در نواحی جنوب و جنوب شرقی که واقع شدن در کنار دریا اظهار داشت: در این پروژه مطابق با ضوابط زیست‌محیطی در صورت لزوم می‌توان از سوخت‌های جایگزین استفاده کرد و صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در مصرف سوخت گاز داشت.
اردکانیان گفت: اتفاق‌های خوبی به‌ویژه در صنعت آب و برق استان هرمزگان صورت گرفته است و جا دارد از استاندار استان هرمزگان قدرانی کنم چراکه در پایان دوره هشت‌ساله فعالیت دولت تدبیر و امید به کارنامه آن در استان هرمزگان نگاه می‌کنیم، بسیار نقطه روشن و دلگرم‌کننده‌ای است که امروز بخش عمده‌ای از نیاز آبی مرکز استان با آب با کیفیت و آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.

وزیر نیرو مهم

* انتخاب مدیران فراشایسته کلید اصلی توسعه در مناطق در حال توسعه 

وی گفت:طرح‌های متعدد دیگری در دست اجراست. کلید اصلی توسعه در مناطق درحال‌توسعه نظیر کشور ما در شایسته‌سالاری و شایسته گزینی و انتخاب مدیران فرا شایسته است، خوشبختانه در اغلب استان‌ها به‌ویژه هرمزگان از این فرصت برخوردار بودیم.
وزیر نیرو با اشاره به‌ آغاز کار اجرایی پروژه نیروگاه حرارتی سیریک در هرمزگان، گفت: بدیهی است که این پروژه نقش مهمی در توسعه و رونق فعالیت در منطقه و استان هرمزگان خواهد داشت، اکنون استان هرمزگان ازلحاظ ظرفیت‌های تولید برق برای توسعه استان و تأمین آب شیرین از دریا وضعیت بسیار خوبی در پیش رو دارد.
اردکانیان با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۸، ضمانت‌نامه بانکی نیروگاه حرارتی سیریک صادر شد، گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده و اخیراً موفق شدیم تا اعتبار اسنادی را گشایش کنیم.
وی ادامه داد: با حضور نماینده وزارت انرژی روسیه و شرکت پیمانکاری و شرکای ایرانی، کار اجرای این پروژه به‌صورت عملی و رسمی آغاز می‌شود و ظرف حدود ۴۰ ماه آینده تمامی واحدهای این نیروگاه به مدار خواهند آمد که اولین واحد آن حدود سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری خواهد شد.

* افزایش قابل توجه ظرفیت تولید برق در هرمزگان 

وی در خصوص اهمیت این پروژه گفت: اهمیت این نیروگاه به جهت ظرفیت در حفظ پایداری شبکه برق در جنوب و شرق کشور است؛ هم‌چنین به لحاظ مجاورت با دریا امکان استفاده از سوخت جایگزین در آن وجود دارد که به معنای صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در حد دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سال است.
وزیر نیرو اظهار کرد: تمامی سرمایه‌گذاری این پروژه از طریق وام انجام گرفته و طبق قراردادها، ۸۵ درصد فاینانس‌ها بر عهده مرجع وام‌دهنده و ۱۵ درصد مابقی بر عهده وام‌گیرنده است.
وی افزود: تمامی برق تولیدشده در این نیروگاه متعلق به مردم استان هرمزگان و کشور است زیرا ما شبکه سراسری برق داریم و تمامی آب و برق کشور متعلق به ملت ایران است. ما کشور پهناور و ثروتمندی داریم و همان‌طور که منابع انسانی آن گران‌قدرترین ثروت بوده و متعلق به کل مردم است، تمامی منابع زیرزمینی، روی زمینی و ... نیز از آن تمامی مردم است.

* هرمزگان نگین استان‌های بهره‌مند و فعال در طرح‌های تولید انرژی

اردکانیان گفت: در بخش برق که استان هرمزگان نگین استان‌های بهره‌مند و فعال در طرح‌های تولید انرژی است، امروز نیروگاه کلاس F گازی هنگام در بندرعباس به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات افتتاح خواهد شد و این نیروگاه‌ها ازجمله نیروگاه‌های با راندمان بالا هستند که درزقالب سیکل ترکیبی راندمان آن به ۵۸ درصد خواهد رسید.
وی گفت: در این دولت ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است و تنها در طول برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تاکنون احداث ۳۱ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات شروع شده که از این میزان ۳۱۸۵ مگاوات بهره‌برداری شده و ۱۲ واحد دیگر هم به ظرفیت ۴۸۳۵ مگاوات در حال آماده‌سازی سایت قرار دارند.
وزیر نیرو گفت: امسال موفق شدیم برای ۲۰ هزار مولد خورشیدی هم برنامه‌ریزی کنیم و تا پایان سال در اختیار عشایر کوچنده قرار گیرد و چون برق‌رسانی به روستاها عموماً تمام شده بر اساس تسهیلاتی که در قانون بودجه در اختیار داریم برنامه بهسازی شبکه برق روستاها در دستور قرار گرفته که شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور امسال بهسازی می‌شود؛ به این معنا که روستاییان از ظرفیت بیشتری برای فعالیت‌های تولیدی خود بهره‌مند شوند اما سیریک مهم‌ترین و یا اولین پروژه بزرگی است که با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه ساخته می‌شود که چند سال پیش با مجوز مجلس شورای اسلامی در مسیر استفاده قرار گرفت.
وی یادآوری کرد: متأسفانه به دلیل بوروکراسی پیچیده در هر دو سوی میدان و یک سری مشکلات اجرایی و فنی، زمان قابل‌ملاحظه‌ای صرف حل‌وفصل مسائل شد‌.
وزیر نیرو گفت: با پیگیری روسای جمهوری ایران و روسیه، سال گذشته در چارچوب فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌ها، ضمانت‌نامه بانکی این پروژه صادر شد و امسال گشایش اعتبار اسنادی صورت گرفت.
وی اضافه کرد: هفته پیش در روسیه وزیر انرژی این کشور با تأکید اشاره داشت که سایر پروژه‌ها هم بعد از سیریک در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت و به همین منظور نماینده ویژه وی در مراسم امروز حضور دارد.
وزیر نیرو گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه سیریک و با امکان استفاده از سوخت جایگزین با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، در صورت لزوم می‌توانیم تا ۲.۳ میلیارد مترمکعب سالانه در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد که به مصارف داخلی و صادراتی خواهد رسید.
وی گفت: بهره‌برداری از این نیروگاه تحول چشمگیری را در منطقه از حیث اشتغال و رونق فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کند و امید است با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده در فرصت ۴۰ ماه هر چهار واحد یکی از پس از دیگری به مدار بهره‌برداری بیاید.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه