English

حجت‌الاسلام احمد مروی:

مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها حق با مردم است اما دلیل نمی‌شود کنار بکشیم، اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز می‌کنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم.

مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم روز شهادت امام جعفر صادق(ع) در محل حوزه علمیه نواب مشهد عنوان کرد: اگر انسان بخواهد در حد توان و بضاعت خود در مورد شخصیت امام جعفر صادق (ع) صحبت کند نیاز به روزها، هفته‌ها و ماه‌ها دارد و البته آن هم صرفا در حد بضاعت خودش است.

حجت‌الاسلام احمد مروی با اشاره به جنبه علمی حضرت امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) و امام باقر (ع) در دورانی زیست می‌کردند که بهترین فرصت برای بیان حقایق دینی و تفسیر و تبیین مسائل دینی و رفع شبهات و سوالات و ابهامات بود.  حکومت غاصبانه بنی‌امیه رو به زوال می‌رفت و پایه‌های این حکومت لرزان بود و از سوی دیگر بنی عباس تازه روی کار آمده بودند و پایه‌های حکومت جبار بنی عباس هم تحکیم نشده بود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: امامین صادقین (ع) از این فرصت برای تربیت شاگردان و فقاهت اسلام و مسائل توحیدی، بهترین استفاده را کردند و ما فقط در مسائل فقهی مدیون امام صادق (ع) هستیم؛ درس‌های امام صادق(ع) در فقه ایشان متبلور شده اما در مسائل کلامی و توحیدی و هستی‌شناسی و دیگر ابعاد نیز شیعه مدیون امام صادق(ع) است و نه فقط شیعه بلکه جهان اسلام مدیون ایشان است که شاگردان بزرگی را در این آسمان تربیت کردند.

وی همچنین افزود: ایشان در مسائل فقهی و کلامی شاگردان زیادی داشتند که هر کدام از این‌ها در هر حوزه‌ای که وارد می‌شدند و به ویژه در حوزه‌ای که در محضر امام تربیت شده بودند هیچ کس قدرت رقابت و مناظره با این شاگردان را نداشت و ایشان شاگردانی برجسته و مبرز تربیت کردند که گاهی از سراسر بلاد اسلامی علما، دانشمندان و متکلمان به مدینه می‌آمدند امام صادق(ع) به برخی از آنها می‌فرمود با شاگردان من مباحثه کنید.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مالک بن انس یکی از چهار فقیه و امام اهل سنت است و از لحاظ علمی و فقهی بسیار برجسته است، وی مدتی در درس امام صادق(ع) و در محضر مبارک این امام همام حضور یافت و با آن تیزهوشی که داشت مراقبت می‌کرد احوالات امام را؛ رصد می‌کرد؛ دقت می‌کرد در گفتار امام و در اعمال امام و در افعال امام و حتی یک سفر حج با امام همسفر شد و کاملا همه حرکات امام صادق(ع) را زیر نظر داشت.

مروی با اشاره به تعریف مالک بن انس از امام صادق(ع) تاکید کرد: روزی مالک در درس خود با سوالی مواجه شد که معنای «الرحمان علی العرش استوی» چیست؟ مالک گفت: او را از مجلس بیرون کنید؛ حق نداری این سوال را بپرسی؛ این پرسش‌ها بدعت در دین است و نتوانست پاسخ دهد؛ در محضر امام صادق(ع) بزرگان دانش از ملحدین و زنادقه می‌آمدند و در محضر امام حاضر می‌شدند و هر سوالی که داشتند امام با سعه صدر و خوشرویی پاسخ می‌داد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سیدبن طاووس نقل می‌کند که امام صادق(ع) گاه در نماز خود سوره‌های طولانی قرائت می‌کردند و گاه بیهوش می‌شدند و وقتی از ایشان پرسش می‌شد که چه حالتی به ایشان دست می‌دهد که در بین نماز بیهوش می‌شوید؟ مراتب معرفتی و سیر و سلوک و قرب الی الله در ایشان بی‌نظیر است و گویا از کسی که آیات را وحی کرده ایشان آیات را می‌شنود.

مروی گفت: درس امام صادق(ع) صرفا بیان احکام شرعی صرف نبود؛ اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) صرفا در گوشه مسجد می‌نشستند و صرفا فقه برای مردم می‌گفتند و کاری به مسائل و مشکلات جامعه و احیای حقیقی دین نداشتند حکومت‌ها متعرض ایشان نمی‌شدند همان گونه که متعرض بسیاری از فقها و متکلمان نشدند اما مکتب امام صادق(ع) و درس ایشان با آن بیان و استدلال و منطق حکومت را به چالش می‌کشاند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند که فقه امام صادق(ع) مضمون معترضانه را با خود حمل می‌کرد؛ امام ماهیت غاصبانه حکومت را با علم و فقه و درس خود برملا کردند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: دغدغه اصلی امام صادق(ع)، اقامه دین بود و اقامه دین قطعا نیازمند زیرساخت است؛ اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم ابزار و زیرساخت نیاز داریم. اقامه دین نیازمند حکومت و زیرساخت و ابزار و قدرت است.

مروی بیان کرد: اگر اقامه دین بود سفیر نادان و جاهل و خودفروخته از کشور امارات عربی متحده نمی‌رفت در کشور صهیونیستی و نزد خاخام بنشیند و بگوید بنده را متبرک کنید؛ از غصه این مسائل اگر انسان دق کند بیراه نیست. آیا اینها اقامه دین کردند؟

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اقامه دین نیاز به حکومت و قدرت و زیرساخت دارد؛ بنابراین برای اقامه دین باید سراغ تشکیل حکومت رفت.

مروی اظهار کرد: باید نظام را برای اقامه دین تقویت کرد و نمی‌توان بی‌تفاوت بود؛ اگر در گوشه‌ای از دنیا نظام اسلامی تشکیل شده باشد وظیفه داریم آن نظام اسلامی تقویت کنیم حال که این نظام در کشور خودمان ایجاد شده و خداوند بر ما منت گذاشته باید این وظیفه خطیر را مضاعف دنبال کرده و نظام اسلامی را تقویت کنیم.

وی گفت: در بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها حق با مردم است اما دلیل نمی‌شود کنار بکشیم این که اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز می‌کنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم.

وی در ادامه نیز گفت: اگر با انتخابات قهر کنیم به نفعمان می‌شود؟ صندوق‌ها خلوت شوند و حضور حداکثری مردم محقق نشود چه نصیب می‌شود و چه کسی صدمه می‌بیند؟ اشخاص قطعا صدمه نمی‌بینند بلکه اسلام ضربه می‌خورد. مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم.

مروی در خاتمه خاطر نشان کرد: مردم هیچ وقت حاضر نیستند که نتیجه اعمال و رفتارشان طمع کردن دشمن به کشور باشد و مردم غیور هستند و می‌گویند انتخابات سرد برگزار شود دشمن جری می‌شود و مردم آماده دفاع از کشور هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه