English

حجت ایمانی مقدم:

پرورش شترمرغ، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و اقتصادی زودبازده است

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی، اشتغال‌زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد و بسیاری از مردم مشهد می‌توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند.

پرورش شترمرغ، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و اقتصادی زودبازده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت ایمانی مقدم رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: افزایش کمی و کیفی تولیدات شترمرغ از طریق پیاده کردن استانداردهای جهانی یکی از اهداف ما در سازمان جهاد کشاورزی مشهد است.

حجت ایمانی مقدم در ادامه گفت: ایجاد اشتغال و افزایش درآمد اقتصادی زودبازده، عمران و آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت به شهر و آموزش و کمک به اشتغال مولد و پایدار مددجویان و خانواده‌های آنان از دیگر اهداف پیش بینی شده این اداره در پرورش شترمرغ است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه پرورش شترمرغ در مشهد یکی از پرسودترین فعالیت‌های بخش دامی در کشور به شمار می‌رود، افزود: این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت، افزایش دهد و با مطالعه، کار علمی و کارشناسی می‌توان این صنعت را به عنوان الگویی مناسب در مشهد مطرح کرد.

ایمانی مقدم اظهار کرد: تولید و پرورش شترمرغ در مشهد صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش است و این درحالی است که ترویج این صنعت می‌تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال کمک بسزایی کند.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: از شتر مرغ علاوه بر تولید گوشت می‌توان در صنایع تولید کیف و کفش و روغن درمانی عضلانی استفاده کرد.

وی با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها افزود:  شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده می‌تواند هم به‌صورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا انجام شود.

ایمانی مقدم تصریح کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال‌زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد به‌طوری‌که بسیاری از مردم مشهد می‌توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه‌های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.

رئیس بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد گفت: شترمرغ تولیدات مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تولید گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره کرد.

وی ادامه داد: آب و هوای خشک و نیمه خشک مشهد دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به صرفه می‌کند.

ایمانی مقدم عنوان کرد: ۹ واحد پرورش شترمرغ دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت ۴ هزار و ۹۳۰ قطعه در شهرستان مشهد مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: شترمرغ در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کند و تقریباً در سال بین ۳۰ تا ۶۰ عدد تخم می‌گذارد که وزن هر تخم تقریباً ۱/۵کیلوگرم است. فضای مورد نیاز برای پرورش شترمرغ زیاد است چون حیوان باید مسافتی را در روز بدود و به طور متوسط برای گله سه تایی شترمرغ بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع فضا نیاز است.

پرورش شترمرغ در مشهد

وی افزود: این پرنده کم می‌خورد و کم می‌نوشد و دوره پرورش شترمرغ تقریباً ۸ ماه تا ۱۱ ماه طول می‌کشد که متوسط وزن به ۱۰۰ تا ۱۱۰کیلوگرم می‌رسد؛ این پرنده با ضریب تبدیل ۳/۲ با جیره استاندارد حدود ۳۰۰ کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند.

ایمانی مقدم با بیان اینکه گوشت شترمرغ جزو گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگرچه گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوساله است اما از نظر کیفیت به مراتب از آن بهتر بوده و از جمله مزایای گوشت شترمرغ این است که از کلسترول کمتری نسبت به گوشت گوساله برخوردار است

ایمانی مقدم همچنین افزود: از پوست شترمرغ نیز یکی از مرغوبترین چرم‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود است تولید می‌شود که به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی مشهد گفت: از جمله اقداماتی که برای حمایت از صنعت پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد انجام شده می‌توان به تشکیل تعاونی سایر ماکیان با هدف حمایت و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پرورش‌دهندگان شترمرغ، پیگیری و تأمین تسهیلات جهت نیازهای ماهانه و سالانه و تأمین منابع مالی جهت احداث  واحد جدید پرورش شترمرغ اشاره کرد.

ایمانی مقدم در خاتمه با بیان اینکه پرورش شترمرغ با کمترین هزینه قابل انجام است، خاطر نشان کرد: مراکز نگهداری شتر مرغ برخلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی از جمله گازوئیل و برق برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه‌های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه