English

مدیرکل اوقاف قم عنوان کرد:

رضایتمندی مردم و برخی ازمراجع تقلید از برنامه‌های تلویزیونی با محوریت بقاع متبرکه/ بقاع متبرکه کالای فرهنگی فاخر را برای نسل جوان فراهم کنند

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: طی تماس‌هایی که از بیوت مراجع عظام تقلید داشتیم، این بزرگواران از برنامه‌های تلویزیونی سحرگاهی ویژه ماه رمضان با محوریت بقاع متبرکه رضایت داشته و آنها را پسندیده‌اند.

رضایتمندی مردم و برخی ازمراجع تقلید از برنامه‌های تلویزیونی با محوریت بقاع متبرکه/ بقاع متبرکه کالای فرهنگی فاخر را برای نسل جوان فراهم کنند

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در جمع مدیران مراکز افق و مدیران اجرایی امامزادگان استان قم که در سالن اجتماعات اداره کل اوقاف استان قم ایراد شد اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم هم موجبات رضایت خداوند را فراهم کنیم و هم ارواح طیبه ائمه اطهار(ع) و امامزادگان، رهبر معظم انقلاب و همچنین مردم از ما راضی باشند.

وی افزود: خداوند در سوره مبارکه «قصص» می‌فرماید «تِلکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ» این سرای آخرت را برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است؛ اگر به همین یک آیه توجه کنیم و آن را سرلوحه زندگی قرار دهیم همه مشکلات ما حل خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر اساس این آیه، تقوا زمینه‌ساز پاکی و خلوص نیت و دوری از غرور و برتری‌جویی است گفت: انتظار این است که راه ترسیم شده توسط خداوند را بپیماییم، همان راهی که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آن را به ما نشان دادند وگرنه اشتباه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) همواره به مردم توجه خاصی داشتند و به مسئولان و کارگزاران نظام تاکید می‌کردند خالصانه و به دور از ریا با مردم سخن بگویند و برای آحاد جامعه کار کنند.

اسکندری عنوان کرد: مردم از مسئولان نظام جمهوری اسلامی، کار و تلاش و خلوص نیت و صلاح امور را می‌خواهند؛ عناوینی که مسئولان دارند ارزشی ندارد آنچه باقی ماندنی است کاری است که برای رضای خدا انجام شده باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در روز قیامت، عناوین مادی این دنیا به کار نمی‌آیند گفت: هر کار خیر و کار شر و خلافی در این دنیا هر چقدر کوچک باشد، در آن روز محاسبه شده و پاداش و عقاب داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر حضور یکی از شما در بقاع متبرکه، موجب هدایت حتی یک فرد شود اجر و ثوابی می‌برید که قابل وصف نیست زیرا این اماکن، محل تکریم و مراجعه شیعیان در طول تاریخ بوده و جایگاه هدایت هستند، فرصتی که در اختیار همه ما قرار گرفته را باید قدر بدانیم و خداوند را شاکر باشیم.

اسکندری با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) عنوان کرد: ایشان می‌فرمایند «اضربوا بعض الرأی ببعض یتولّد منه الصواب» به این معنا که به تضارب آرا بپردازید، رأی حق و استوار از آن زاییده می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت همفکری و مشورت و تضارب آراست زیرا تصمیم‌گیری انفرادی، انسان را به خطا می‌کشاند ولی خرد جمعی در بیشتر مواقع به راه درست می‌انجامد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: پیشنهاد می‌شود ارتباطات این چنینی در بین مدیران اوقاف و مسئولان مراکز افق بقاع متبرکه شکل بگیرد و انتقال تجربیات انجام شود که در نهایت به نوآوری در برنامه‌ریزی و اداره امور بقاع متبرکه در حوزه مباحث فرهنگی، قرآنی و اجتماعی می‌انجامد.

وی به وضعیت ظاهری بقاع متبرکه اشاره و تصریح کرد: نمای ظاهری بقاع متبرکه از منظر عمرانی، نظافت و پاکیزگی و فضاسازی محیطی اهمیت زیادی دارد زیرا این موارد نخستین چیزی هستند که به چشم می‌آیند، در حقیقت این امکان مقدسه با دیگر مراکز فرهنگی باید تفاوت داشته باشند.

اسکندری با بیان اینکه استفاده بیش از حد از برخی المان‌ها بدون در نظر گرفتن زیبایی ظاهری یا اجرای نادرست آنها، بیشتر مشکل‌آفرین است و تاثیر منفی خواهد داشت گفت: فاخر بودن فضاسازی در بقاع متبرکه، اهمیت زیادی دارد، هر چقدر یک مفهوم و پیام خوب باشد اما اجرای ظاهری آن نادرست باشد، نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه نتیجه عکس می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: مراکز دینی باید فاخرترین، تمیزترین و جذاب‌ترین اماکن باشند تا بتوانیم مفاهیم و متحوای خوب را در قالبی مناسب عرضه کنیم.

وی با تاکید بر انجام تبلیغات غیر مستقیم به جای تبلیغات مستقیم دینی عنوان کرد: امروز دشمنان از ابزارهای رسانه‌ای فوق مدرن برخوردارند و با این ابزارها به جنگ ما آمده‌اند بنابراین با تبلیغات مستقیم نمی‌توان با آنها مقابله جدی داشت.

اسکندری با بیان اینکه استفاده صحیح از هنر و رسانه، کالای فرهنگی فاخری ایجاد می‌کند گفت: این امر تاثیرگذاری پیام را بالا می‌برد و در جنگ نرم با دشمنان، پیروزی را نصیبمان می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: امروزه تولید کالای فرهنگی فاخر دارای پیام مناسب، یکی از چالش‌های پیش روی ماست در حالیکه باید برای هر یک از گروه‌های سنی و اقشار مختلف، کالای فرهنگی خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر نسل جوان ما کالای فاخر فرهنگی دارای پیام را داشته باشد، آنگاه دچار افسون کالای تقلبی غرب که در لفاف هنر و رسانه پیچیده شده نخواهد شد.

اسکندری بقاع متبرکه را سرمایه بزرگ فرهنگی و مذهبی شیعیان دانست و تصریح کرد: در این چند صباحی که به خاطر شیوع کرونا، درب بقاع متبرکه بسته شده، مردم ما دچار اضطراب و نگرانی هستند زیرا نیازهای معنوی خود را در این اماکن تامین می‌کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان کرد: خداوند توفیق داده مردم خوبی داریم و رهبری هوشمند و با فراست، ولی فقیه دوران است که کم کاری‌های ما را جبران می‌کنند البته این چیزی از مسئولیت ما در عالم الهی کم نمی‌کند.

وی تصریح کرد: نباید از ظرفیت رسانه غافل باشیم، همین برنامه‌هایی که طی ماه مبارک رمضان از جوار بقاع متبرکه پخش شدند بسیار تاثیرگذار بودند به طوری که از بیوت مراجع عظام تقلید هم تماس می‌گیرند و می‌گویند امامزادگان قم مغفول و مظلوم بودند همچنین یکی از مراجع یک شب این برنامه را مشاهده کرده و آن را پسندیده‌اند.

اسکندری با بیان اینکه طی دو سال اجرای برنامه‌های سحرگاهی ماه رمضان از جوار بقاع متبرکه تجربه خوبی به دست آمده است گفت: سال گذشته صدا و سیمای مرکز قم با این برنامه‌ها رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: در دورانی که به خاطر شیوع کرونا، مردم امکان حضور در بقاع متبرکه را نداشتند، این برنامه‌های زنده تلویزیونی از جوار بقاع متبرکه، دل‌ها را به این امکان سوق داد و رضایتمندی مخاطبان را هم در پی داشت.

وی با بیان اینکه از این رهگذر، گزارش کار از فعالیت‌های اوقاف و تبلیغ وقف هم صورت گرفته است گفت: در این زمینه نیازمند همفکری و استفاده از خرد جمعی برای تولید محتوا بیشتر و بهتر هستیم.

اسکندری ادامه داد: در حوزه اقدامات عمرانی هم باید پیگیری لازم صورت بگیرد و با وجود محدودیت‌های مالی در سال جاری، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا نیازهای اساسی در اولویت قرار بگیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر پیگیری برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در بقاع متبرکه تصریح کرد: در مورد حرم‌های مطهری که هنوز هیأت امنا و مدیر اجرایی ندارند، باید از ظرفیت بقاع مجاور شاخص و مدیران اجرایی و هیأت امنای آنها استفاده کرد.

وی حضور فیزیکی مدیران اجرایی و هیأت امنا در بقاع متبرکه را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی مراجعان از عدم حضور مدیران اجرایی و فرهنگی گلایه‌مند هستند بنابراین باید به این مسئله توجه داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه