English

محمد علایی:

بحران جدی خشکسالی و کمبود آب در خراسان رضوی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: برای خروج از وضعیت بحران بی آبی دو راهکار وجود دارد، راهکار اول اجرای سند سازگاری با کم آبی و راهکار دوم جیره‌بندی آب برای نجات آبخوان‌های زیرزمینی است.

بحران جدی خشکسالی و کمبود  آب در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اعلام کرد: بارش‌های استان در سال جاری با ۴۴ درصد کاهش نسبت به میانگین دراز مدت ۱۰۰ ساله مواجه بوده است.

محمد علایی در نشست خشکسالی و راهکار‌های مقابله با آن در دانشگاه فردوسی با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود جدی آب، افزود: شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی قصد دارد تا در سال جاری بحث جیره‌بندی آب را اجرایی کند تا آبخوان‌های زیرزمینی را نجات دهد.

وی ادامه داد: در سال گذشته تا این زمان حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سد‌های استان آب وجود داشت، اما امسال حدود ۷ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های استان شده است.

این مسئول تصریح کرد: در خشکسالی خراسان رضوی ، ۹۵ درصد از آب استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که در این زمینه میزان آسیب‌پذیری استان کاملا مشخص است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: کشت دیم امسال در استان تقریبا صفر است و هیچ حمایتی از کشاورزان و دامداران صورت نگرفته است.

علایی با اشاره به فعال شدن تشکل‌های کشاورزی در استان، افزود: هم‌اکنون در ۱۸ دشت تشکل کشاورزی فعالیت می‌کند و قبل از اینکه دانشگاه به کمک ما بیاید، تشکل‌ها دستمان را گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ۴۶۰ میلیون مترمکعب در کشاورزی کاهش برداشت داشته‌ایم، درباره ۲ راهکار مقابله با این مساله، گفت: راهکار اول، اجرای سند سازگاری با کم آبی است که استاندار نیز در این حوزه بسیار کمک کرده و راهکار دوم که شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیر آن است، جیره‌بندی آب در خراسان رضوی برای نجات آبخوان‌های زیرزمینی است.

علایی در خاتمه اظهار کرد: آمادگی شرکت آب منطقه‌ای استان برای همکاری با نهاد‌های مدنی، دانشگاه‌ها و خبرگان اجتماعی به منظور مدیریت خشکسالی را اعلام کرد و افزود: ما به حمایت جدی دانشگاه، استانداری، دولت، وزارت نیرو و... برای اجرای بند ز ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب نیازمندیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه