English

غلامحسین ساربان:

قیمت علوفه در خراسان رضوی گران تر از قیمت گندم است

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اعلام کرد: کاهش میزان بارندگیهای اخیر، دوره آماری سرد، خشکسالی و درپی آن افزایش هجوم آفات گیاهی، پوشش گیاهی مراتع در استان تقریبا از دست رفته و باعث کاهش علوفه و خوراک دام شده است.

قیمت علوفه در خراسان رضوی گران تر از قیمت گندم است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اظهار کرد: هم اکنون در استان حدود ۱۴میلیون واحد دامی گرسنه وجود دارد و علوفه مراتع خراسان رضوی تقریبا از دست رفته و به دلیل سرمای هوا، گندم رویش شده کوتاه قامت است و کاه ندارد و برای اولین بار در خراسان رضوی قیمت علوفه از گندم بیشتر شده است.

غلامحسین ساربان در ادامه بیان کرد: درخصوص میزان بارش‌ها و  تاثیر آن بر کشاورزی در استان، سال‌های ۹۸ و ۹۹ از سال‌های پرباران در خراسان رضوی بوده و کشاورزان استقبال بسیار خوبی از کشت غلات در سطح استان داشتند و در استان  ۴۴۸ هزار هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم و همچنین کشت کلزا صورت گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته پیش‌بینی‌های هواشناسی از پاییز گرم و پربارشی خبر می‌داد، اما متاسفانه علی‌رغم پیش‌بینی‌ها پاییز بسیار سرد و کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم. بارندگی‌های رخ داده در مهر ماه سال گذشته، ۰.۴ میلی‌متر، در آبان ۸.۸ و در آذر ۲۱.۸ بوده است. دمای هوا در مهر۳.۱ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوره آماری خنک‌تر بوده است. در آبان ماه سال گذشته نیز دمای هوا تقریبا معادل دوره آماری بوده و در آذر ۱.۷ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی همچنین افزود: در دی‌ماه سال گذشته نیز میزان بارندگی‌ها ۸.۶ میلی‌متر و دمای هوا ۱.۴ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوره آماری سردتر بوده است و  بهمن ماه میزان بارندگی ۴میلی‌متر بوده و هوای گرمی را در این ماه پشت سر گذاشته‌ایم و در اسفند ماه سال گذشته نیز ۲۸.۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم و در فروردین سال جاری ۶.۵ میلی‌متر بارندگی رخ داده است.

ساربان با بیان اینکه رویش گیاه در فروردین صورت می‌گیرد و گیاه وارد فاز زایشی می‌شود، افزود : با توجه به این که در سال‌های گذشته در فروردین بارش‌های زیادی را شاهد بوده‌ایم، امسال طی ۵۰ سال گذشته، کم بارش‌ترین فروردین را تنها با۶.۵  میلی‌متر بارندگی پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح استان گفت: عمده بارندگی‌های اخیر کشور در سمت جنوب استان از جمله کاخک گناباد، بجستان و همچنین وقوع سیل در تربت  صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: سرما زدگی و کمبود بارش در خراسان رضوی   موجب شده که از ۱۴۲هزار هکتار سطح گندم دیم در استان تنها ۲۰ هزار هکتار قابل برداشت و از ۴۵هزارهکتار جو دیم فقط ۸۵۰۰ هکتار قابل برداشت  باشد و متاسفانه از سطح زیر کشت گندم و جو آبی ۵۸ هزار هکتار حذف شده است و پیش‌بینی ما در سال جاری  تولید ۳۱۱هزار تن  و خرید ۲۲۰هزار تن  گندم است.

ساربان همچنین گفت: برای اولین بار در خراسان رضوی قیمت علوفه از گندم  بیشتر شده است. هم اکنون در استان حدود ۱۴میلیون واحد دامی گرسنه وجود دارد. سال گذشته قیمت جو در زمان برداشت ۱۷۰۰ تومان بوده ولی اکنون ۲۲۰۰ تومان، کاه در زمان برداشت ۱۰۰۰ تومان است، اما قیمت کنونی‌اش  ۴۲۰۰ تومان، یونجه در زمان برداشت ۲۴۵۰ تومان اما اکنون به ۶۰۰۰ تومان صعود کرده‌ و ذرت نیز در زمان برداشت کیلویی ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان بوده، اما هم اکنون ۱۸۰۰ تومان است. علوفه مراتع در استان تقریبا از دست رفته و بدلیل سرمای هوا، گندم رویش شده کوتاه قامت است و کاه ندارد، ازاین رو تولید کاه نیز دچار مشکل شده است.

وی در ادامه به آسیب باغات هسته‌دار در اثر سرمازدگی اشاره و خاطرنشان کرد: سرمای هوا باعث شده است که حدود ۴۶هزار هکتار از باغات استان که عمدتا باغات هسته‌دار از جمله بادام، زردآلو، شلیل،گیلاس و... هستند، آسیب ببیند. تولید موارد ذکر شده به دلیل سردی دمای هوا از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین ممکن است در استان دیگر زردآلو تولید نشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی عنوان کرد: درحال پیگیری حل مشکلات مربوط به دام‌ها مخصوصا دام سبک در استان هستیم، اگر دام سبک حذف شود خسارت این مساله تا ۵ سال آینده جبران نخواهد شد. توسعه و مدیریت کشت علوفه از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام است. همچنین باید توجه ویژه‌ای به بخش دام داشته باشیم و همینطور باید کشت‌های مناسب با میزان آب را در نظر بگیریم و ۲۸۰ گونه آفت و ۱۱۰ گونه علف هرز در خراسان رضوی مهمان زمین‌های زراعی کشاورزان هستند.

وی در درباره خشکسالی و حمله آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی عنوان کرد: حدود ۲۸۰ گونه آفت و ۱۱۰گونه علف هرز در خراسان رضوی مهمان زمین‌های زراعی کشاورزان هستند. با توجه به خشکسالی و درپی آن افزایش هجوم آفات گیاهی، ریزش سن گندم هشت روز زودتر، یعنی در تاریخ ۲۸بهمن سال  ۹۹ رخ داده است و اوج ریزش‌ها در فروردین صورت گرفت. تا کنون ۸۶ هزار هکتار مبارزه با سن انجام شده که از این آمار حدودا ۸۰ هزار هکتار مربوط به سن مادری بوده و ۶۰۰۰ هکتار دیگر مربوط به پوره سن است.

غلامحسین ساربان در خاتمه تصریح کرد: همچنین با توجه به شرایط سخت اقلیمی و کمبود بارش‌ها، ملخ در سطح استان کاهش پیدا کرده و بدلیل کمبود بارش‌ها از تخم خارج نشده‌اند و خوشبختانه ما امسال مثل سال‌های گذشته درگیری آنچنانی در حوزه ملخ‌ها نداشته‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه