English

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر:

شناسایی کانونهای بحرانی آفات مهم برگخوار انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: شناسایی کانونهای بحرانی آفات مهم برگخوار نظیر شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه ای، تخم انگشتری و سوسک برگخوار ممرز انجام شد.

شناسایی کانونهای بحرانی آفات مهم برگخوار انجام شد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، عبدالرضا سنگاری با اشاره به اقدامات اجرای کنترل آفات در حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر اظهار اشت: پیرو اقدامات سنوات گذشته در زمینه کنترل آفات و بیماریها در عرصه های جنگلی و مرتعی درحوزه این اداره کل، از ابتدای سالجاری همزمان با پایش مناطق آلوده قبلی، شناسایی کانونهای بحرانی آفات مهم برگخوار نظیر شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه ای، تخم انگشتری و سوسک برگخوار ممرز انجام شد.

وی ادامه داد: با پیگیریهای مداوم درباره تأمین اعتبار به منظور کنترل آفات و بیماریها خوشبختانه در سال جاری با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به اداره حفاظت و حمایت از محل صیانت، صندوق توسعه ملی، تملک استانی و ماده 13 نسبت به انعقاد شش فقره قرارداد گیاهپزشکی در مناطق بحرانی و پایش شده اقدام شد که در این زمینه برای کنترل آفت شب پره شمشاد در سطح 60 هکتار، پروانه دم قهوه ای بلوط در سطح 20 هکتار، پروانه تخم انگشتری در سطح 385 هکتار و شب پره شمشاد در سطح 60 هکتار مجموعاً در سطح 480 هکتار با اعتبار بالغ بر 814 میلیون تومان به اضافه مبلغ 452 میلیون تومان بابت خرید محلول جهت کنترل آفات اقدام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر تصریح کرد: همچنین پایش های صورت گرفته از کانون آفات، توسط کارشناس گیاهپزشکی اداره کل مبنی بر اعلام دقیق زمان آغاز عملیات کنترل، بهترین زمان اجرای قرارداد در خصوص آفت پروانه تخم انگشتری در مناطق لاشک کجور از تاریخ 25 فروردین امسال در سطح 230 هکتار، لوس و هلوپشته رویان از تاریخ 30 فروردین امسال در سطح 120 هکتار و درجان، شهرستانک و سرن سه هزار شهرستان تنکابن از دوم ازدیبهشت در سطح 35 هکتار به صورت مکانیکی و محلول پاشی آغاز شده که عملیات اجرایی در مناطق فوق ادامه دارد.

وی بیان داشت: در خصوص آفت پروانه دم قهوه ای بلوط براساس پایش و بررسی های انجام شده محلول پاشی از 11 اردبیهشت ماه  در ارتفاعات دلیر شهرستان چالوس در سطح 20 هکتار عملیاتی شد.

سنگاری گفت: در مورد آفت سوسک برگخوار ممرز با توجه به پایش انجام شده و وضعیت بیولوژی آفت از نیمه دوم اردیبهشت نسبت به اجرای عملیات محلول پاشی در سطح 15 هکتار در منطقه گرسماسر شهرستان رامسر اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در زمینه آفت شب پره شمشاد همانند سنوات گذشته مطابق دستورالعمل سازمانی نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکار به منظور اجرای پنج مرحله عملیات محلول پاشی اقدام شده اشت و بنابراین با عنایت به بازدیدهای مستمر هفتگی از وضعیت بیولوژی آفت توسط کارشناس گیاهپزشکی اداره کل از چهارم اسفند 99 تاکنون، خوشبختانه تا زمان تهیه این گزارش هنوز فعالیت آفت مشاهده نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر افزود: در ادامه بازدیدهای مستمر از رویشگاههای شمشاد در روزهای آینده در صورت مشاهده فعالیت آفت، عملیات کنترل به فوریت انجام می پذیرد.

وی گفت: با توجه به حجم وسیع و گسترده فعالیت آفات برگخوار در حوزه این اداره کل در سال های اخیر و بالاخص آفت پروانه تخم انگشتری که در کلیه مناطق میان بند و بالابند حوزه اداره کل فعال می باشد این اداره کل در تلاش است تا با جذب اعتبارات بیشتر در سال آینده  نسبت به برنامه ریزی و  اجرای عملیات کنترل در مناطق وسیع تری اقدام کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی