English

آیت الله فاضل لنکرانی:

شفاف‌سازی عملکرد اوقاف زمینه ساز گرایش بیشتر مردم به وقف است

استاد حوزه علمیه قم گفت: شفاف‌سازی نسبت به درآمدها و هزینه‌ها در سازمان اوقاف، یکی از مهمترین عوامل افزایش اعتماد عمومی و گرایش بیشتر مردم به مسئله وقف است.

شفاف‌سازی عملکرد اوقاف زمینه ساز گرایش بیشتر مردم به وقف است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع مدیرکل و معاونان این اداره کل با بیان اینکه باید خداوند بزرگ را نسبت به تحولاتی که به برکت انقلاب اسلامی در مجموعه اوقاف رخ داده شکرگزار باشیم اظهار کرد: اینطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد قبل از انقلاب موقوفات مردم آنطور که باید و شاید درست مصرف نمی‌شد و مردم دغدغه امانتداری اوقاف را داشتند چون مسائل و احکام وقف رعایت نمی‌شد یا اگر هم می‌شد خیلی محدود بود، ولی بعد از انقلاب اوقاف در مسیری صحیح قرار گرفت.

وی افزود: گزارش فعالیت‌های اوقاف استان قم در سال 99 و خدماتی که برای مردم انجام داده، بسیار امیدوارکننده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم باید مطمئن شوند مالی را که وقف می‌کنند در همان مورد وقف صرف شده و از آثار خیر دنیوی و اخروی آن بهره‌مند می‌شوند گفت: بر این اساس هر چه بتوانید اعتماد مردم را بالا ببرید موفق‌تر خواهید بود البته با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز هم به خاطر آن سنگینی بی‌اعتمادی دوران طاغوت نمی‌توان گفت آثار آن جبران شده است.

وی ادامه داد: باید ایران اسلامی و مردم شیعه الگویی برای سایر کشورها شوند بر این اساس باید خیرین را شناسایی و برای وقف و انفاق، نیازهای روز جامعه را در اختیارشان قرار داد همچنین فعالیت‌های تبلیغی در حوزه وقف افزایش یابد تا افراد متمول جامعه در زمان حیات، اقدام به وقف اموالشان کنند.

فاضل لنکرانی راه ارتقای اعتماد مردم به وقف و اوقاف را عملکرد شفاف این سازمان دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است در واقع باید جامع و کامل شفاف‌سازی شود.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: لذا ارائه گزارش به مردم هیچ اشکالی ندارد، مگر در موارد محدودی که مصلحت نباشد یا واقف شرط کرده باشد که آن را اعلام نکنید بنابراین معتقدیم شفاف سازی سبب می‌شود اعتماد مردم بیشتر شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت کامل جوانب شرعی در مورد وقف به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: ایشان پولی را که از استان دیگری به دفتر آورده شده بود قبول نکردند و گفتند می‌دانم که موقوفات آنجا مربوط به حوزه علمیه نجف است بنابراین نباید از آن استفاده کنیم.

فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی مردم بدانند که ضوابط وقف به دقّت رعایت می‌شود اعتمادشان بالا می‌رود. مثلاً بفرمایید پولی که اوقاف در همین مسئله کرونا هزینه کرده است،‌ از درآمد کدام موقوفات بوده است. تصمیم‌گیری نسبت به هزینه یک مواردی با نماینده محترم ولی فقیه است، چون اختیار آن به ولی فقیه سپرده شده،‌ ولی خیلی از موقوفات موارد مصرفش مشخص است و می‌توان مردم را کاملاً در جریان آن قرار داد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احیای بقاع متبرکه در دوران بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب و حتی قبل از این دو دهه بسیاری از بقاع متبرکه به صورت مخروبه‌ای بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد اما الان آباد شده و محلی برای عبادت و زیارت مردم شده که این خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار خدمات معیشتی، خدمات دینی و مذهبی هم توسط سازمان اوقاف به طور گسترده مورد توجه قرار بگیرد، مثلا نشر کتاب های دینی یکی از این موارد است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه