English

واکاوی علل تغییر سیمای عمومی شهر قم در چند سال اخیر/ سراب کشف حجاب با رنگ و لعاب غربی

یکی از علل عمده رواج بدحجابی، الگوگیری از فضای مجازی است که گسترش استفاده از آن در چند سال اخیر، اثر برنامه های فرهنگی را نیز خنثی نموده است.

واکاوی علل تغییر سیمای عمومی شهر قم در چند سال اخیر/ سراب کشف حجاب با رنگ و لعاب غربی

زهره‌ نعلبندی _ خبرگزاری موج؛ حجاب، یکی از ارکان اصلی حفظ عفت در جامعه است که در سال های اخیر با بی مهری و کم توجهی عده ای از مردم همراه شده است ، تاجایی که در مناطقی از شهر به وضوح رنگ و بوی بدحجابی را می توان مشاهده کرد.

فاصله گرفتن مردم و بویژه بانوان از پوشش اسلامی دلایل متعددی دارد ، که اقدامات و تلاش معاندین جمهوری اسلامی برای ضربه به کشور با مسموم نمودن تفکر دختران و بانوان ، ترویج فساد و بی بندوباری و تحمیل سبک زندگی غربی نیز بر آن مؤثر بوده است.

بی حجابی

استان قم نیز به دلیل جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود همواره بیشتر در تیر رس متخاصمین قرار داشته و دشمن از هیچ اقدامی برای تغییر سیما و چهره شهر قم فروگذار نکرده است.

ناگفته نماند که راهکار مشکل بدحجابی را باید در میان مردم و مسئولین کشور یافت، چرا که اگر مسئولین به موقع اقدام نمایند خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان چندان مشکل نخواهد بود.

دغدغه حجاب در شهر قم مدت هاست از سوی مراجع معظم تقلید ، متخصصان و کارشناسان مذهبی و افراد انقلابی و متدین مطرح است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز از این مسئله ابراز نگرانی نمودند.

اما در میان کم توجهی بانوان به حجاب در این چند سال اخیر، کوتاهی مسئولین در طراحی، تنوع، تولید و توزیع پوشاک ایرانی_اسلامی نیز به چشم می خورد تا جایی که باعث اعتراض و پیگیری افراد متدین و مقید به حجاب شده است.

یکی از دختران محجبه شهر به خبرنگارموج قم می گوید: قیمت چادر به حدی بالا رفته است که من گاهی از خریدن آن منصرف می شوم و با خود می گویم که مانتویی شدن به صرفه تر است.

او ادامه می دهد: چرا در یک جامعه اسلامی قیمت چادر از قیمت مانتوهای وارداتی و نامناسب هم گران تر تمام می شود.

دختر جوان دیگری پیرامون این موضوع می گوید: در مغازه های شهر به سختی می توان لباسی با پوشش اسلامی پیدا کرد که علاوه بر مناسب بودنش جذابیت و زیبایی هم داشته باشد.

بی حجابی

گفت وگو مفصل پیرامون این مسئله با همشهریان تا حدی دلایل رواج بد حجابی را روشن ساخت اما الگوگیری از فضای مجازی هم یکی از دلایل متعدد بی رغبتی افراد به حجاب و فاصله گرفتن از آن است.

در روزگاری که روند تاثیرگزاری فضای مجازی بر سبک زندگی افراد سرعت گرفته است تعلل در فرهنگ سازی حجاب و عدم انجام اقدامات لازم و پیش نیاز برای ترویج آن در زمان لازم، حل معضلات بد پوششی را زمان بر و دشوارتر می کند.

از سویی دیگر رها گذاشتن فضای مجازی و عدم کنترل آن نه تنها مروج بدحجابی است بلکه سایر ابعاد زندگی را نیز تحت الشعاع قرار داده و آسیب هایی جدی به اقشار جوان جامعه وارد خواهد کرد.

حجت الاسلام شعبان زاده مدیرکل سازمان تبلیغات قم در اینباره می گوید: مهمترین عامل بدحجابی در نسل جوان فضای مجازی است که اگر فضای مجازی اصلاح نشود ، اثر برنامه های سازنده فرهنگی خنثی می شود.

وی افزود: برای مبارزه ، مهار و مدیریت کانال هایی که بی عفتی را ترویج می دهند، قانون محکم و شفافی که اجرایی شود وجود ندارد.

مرتضی شعبان زاده با انتقاد جدی از تغییر سیمای عمومی شهر قم در چند سال اخیر و کم کاری دستگاه های متولی، گفت: تا مادامیکه شناسایی درست از کسانی که با بدحجابی سیمای عمومی قم را جریحه دار می کنند صورت نگیرد، فعالیت و عوامل بعدی به ثمر نمی رسد و مشخص نمی شود کدام افراد از سرغفلت و کدام دسته به صورت سازماندهی شده به اینکار اقدام می کنند.

وی با اشاره به گرانی چادر و تنوع کم پوشش های اسلامی در کشور خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید از مراکز تولید البسه پشتیبانی کند تا قیمت تمام شده چادر و لباس هایی که با مدل اسلامی_ ایرانی است برای مردم به صرفه باشد و اینگونه از پوشاک با قیمت مناسب به بازار عرضه شوند.

مدیرکل سازمان تبلیغات قم همچنین به نقش وزارت ارشاد در این مسئله نیز اشاره و عنوان کرد: مرکز مد و طراحی لباس وزارت ارشاد ، باید آنچنان فعال باشد و مدهای جذاب با مدل اسلامی و ایرانی تولید کند که سایر مدل های منافی عفت و نامناسب فرصتی برای جولان و ظهور و بروز نداشته باشند.

او به نقش ناجا در این امر نیز پرداخت و گفت: ناجا باید از جلوه گری خانم ها در خیابان جلوگیری کند و در مرزها با شبکه های سازمان یافته قاچاق البسه نامناسب مبارزه کند تا تولیدکننده داخلی ما امنیت و صرفه اقتصادی برای تولید پوشاک داشته باشد.

حالا که گرانی چادر، تاثیرات فضای مجازی، تنوع پایین پوشش های اسلامی، افزایش لباس های نامناسب در مغازه و پاساژهای شهر از مهمترین دلایل فاصله گیری افراد از حجاب مطرح است باید دید ارگان های مربوطه برای رفع هریک از این مشکلات چه راهکاری را ارائه خواهند کرد تا با عزم همگان به زودی شاهد اتفاقات بهتر و سیمای مناسب تری از شهر قم باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه