English

محمد رضا خلف باغی در گفت و گو با خبرگزاری موج یزد؛

بکارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع/یزد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به استان ها باشد

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد بیان کرد: صنایع مکمل زیادی را می توانیم در کنار صنایع فعلی در یزد از پسماند های صنعتی ایجاد کنیم که به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع می تواند به این مهم کمک کند و یزد با جایگاه علمی خوبی که در کشور دارد صادر کننده تحولات محیط زیستی به سایر استان های کشور شود.

بکارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع/یزد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به استان ها باشد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، قانون هوای پاک پس از تصویب مجلس در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ در ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان تایید و ۲۳ مردادماه همان سال از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد و ۲۱ دستگاه بر اساس آن مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

سه قوه مجریه، قضائیه و مجلس به همراه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، وزارت راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع، اطلاعات، نیرو، نیروی انتظامی، سازمان ملی استاندارد، بیمه مرکزی، سازمان انرژی اتمی ایران، صدا و سیما، سازمان بازرسی و شهرداری دستگاهایی هستند که تکالیفی در قانون هوای پاک برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

طبق قانون هوای پاک تعدیل میزان جریمه خسارت‌های وارده به محیط‌ زیست مندرج در این قانون هر دوسال یک بار توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های ذی‌ربط تهیه می‌شود و در لایحه بودجه به‌تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

با اجرای قانون هوای پاک و پسماند، صنایع تولیدی استان یزد مکلف به بکارگیری نیروی متخصص محیط زیست در راستای نظارت بر اجرای دستورالعمل های زیست محیطی و پایش های مربوطه می باشند و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد جهت بکارگیری دانش آموختگان رشته‌های مرتبط محیط زیست در محیط‌های کاری، دوره‌های آموزشی HSE و EIA را برگزار و در راستای اجرای قانون هوای پاک و پسماند با بکارگیری دانش آموختگان محیط زیست، اولین کارشناس HSE را به یک واحد صنعتی معرفی کرد؛ همچنین دوره‌های آموزشی HSE و ارزیابی محیط زیستی با همکاری مدیر کل محیط زیست استان و نماینده استانی محیط زیست در شورای پنجم سازمان، در سالن آموزش نظام مهندسی جهت آماده سازی دانش آموختگان برای محیط های کاری برگزار شد.

محمد رضا خلف باغی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد، در خصوص آلودگی هوا توسط صنایع یزد و اقدامات این سازمان برای کم شدن این مشکلات، گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکلی است مشتمل بر 20 رشته اعم از کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و دانش آموختگان رشته آب است و یکی از مشکلات اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست بود لذا پیگیر اجرا شدن قانون هوای پاک در استان بودیم.

وی افزود: همچنین با توجه به اتفاقات دهه اخیر اعم از آلودگی های محیط زیستی و آلودگی هوا در کشور، احساس شد که استان یزد هم به علت تجمع صنایع آلاینده در آستانه این مشکلات قرار دارد لذا با شناسایی فارغ التحصیلان محیط زیست و برگزاری دوره های آموزشی آنها را برای فعالیت در صنایع استان و پیشگیری از مسائل محیط زیستی آماده کردیم.

خلف باغی توضیح داد: قانون هوای پاک در 25 تیرماه سال 96 تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد ولی به طور کامل اجرا نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه استان یزد یک استان صنعتی است و در این خصوص دچار مشکلاتی بود که نیاز به نیروی متخصص HSE را در صنایع دو چندان می کرد سال 98 طی یک مصوبه با حضور استاندار یزد و نماینگان مجلس و با همکاری مدیرکل محیط زیست یزد دوره های تخصصی آموزشی را برگزار کردیم و با هماهنگی سازمان صمت، کارشناسان محیط زیست ارزیابی و پس از پذیرش به صنایع استان معرفی شدند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد، بیان کرد: باتوجه به تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اداره محیط زیست، اولین کارشناس HSE جهت حضور در هسته HSE یکی از کارخانجات فولاد در بهمن 98 به صورت تمام وقت معرفی شد.

خلف باغی با اشاره به اینکه صنایع کاشی و فولادی در اولویت بودند، گفت: بیش از 61 فارغ التحصیل در این طرح به صنایع استان یزد جهت مدیریت موضوع پسماند وآلودگی هوا معرفی شده که بیشتر در شهرستان های میبد، اردکان و ابرکوه مشغول به کار هستند.

محمدرضا خلف باغی بیان کرد: به کار گیری نیروی متخصص HSE درصنایع هزینه نیست بلکه فرصتی است که در قانون هم صراحتا صنایع دارای بیش از 50 نفر نیروی کار هستند را ملزم کرده از دانش آموخته محیط زیست استفاده کنند و این در حالی است که عمده صنایع استان یزد صنایع بزرگ بالای 50 نفر نیروی کار هستند و اغلب صنایع استان این اقدام محیط زیستی را انجام نداده اند.

وی بیان کرد:  نیروهای محیط زیست که در صنایع استان یزد به کار گمارده شده اند تا کنون موفق به انجام تحولاتی در حوزه بازیافت پساب، فضای سبز و .. شده اند چرا که صنایع استان ما معزل در زمینه آب و فضای سبز با معضلاتی رو به رو بودند و در نهایت بیش از 25 کارخانه که مورد بازدید دوره ای قرار گرفتند از این رویکرد استقبال کردند.

 

اشتغال فارغ التحصیلان و افزایش بهره وری در بکارگیری فارغ التحصیلان محیط زیست

خلف باغی مزایای استفاده از فارغ التحصیلان محیط زیست در صنایع را ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان، حفظ محیط زیست و هوای پاک، بازیافت و افزایش بهره وری دانست و تاکید کرد: حضور فارغ التحصیلان محیط زیست در کارخانجات یک فرصت است و استان یزد باید بتواند این آلودگی را که در آینده می تواند زندگی در یزد را به مخاطره بیاندازد، مهار کند.

به گفته خلف باغی، یزد اولین استانی است که با پیگیری های سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حال آموزش و پیگیری بکارگیری فارغ التحصیلان محیط زیست در صنایع است و حتی از استان های دیگرهم برای بازدید این طرح به یزد آمدند.

 خلف باغی عنوان کرد: یزد می تواند قطب تحولات محیط زیستی باشد و ورودی استان را از مهاجران کارگر به مهاجران متخصص و تحصیل کرده به استان تغییر دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد در این گفت و گو توضیح داد: صنایع مکمل زیادی را می توانیم در کنار صنایع فعلی در یزد از پسماند های صنعتی ایجاد کنیم که به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع می توانند به این مهم کمک کنند و یزد با جایگاه علمی خوبی که در کشور دارد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به سایر استان های کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی