English

صادق پورمحمد:

بهره گیری از منابع آبی در مراتع خلخال ساماندهی شد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال از راه‌اندازی ۱۲۲ آبشخور جدید دامی با هدف مدیریت مراتع و استفاده بهینه از منابع آبی مراتع توسط دامداران این شهرستان خبرداد.

بهره گیری از منابع آبی در مراتع خلخال ساماندهی شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، صادق پورمحمد ، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: مدیریت بهینه مراتع ،حفظ تعادل مراتع و دام و توزیع متوازن دام‌ها در مراتع در زمان نیاز دام به آب از اهداف اجرای طرح راه‌اندازی آبشخورهای دامی در مراتع و چراگاه‌های طبیعی مناطق مختلف این شهرستان است.

وی با بیان اینکه با انجام این کار از تجمع دامداران در چشمه‌های واقع در مراتع منطقه جلوگیری می‌شود، گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال برای خرید این آبشخورها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال افزود: استان اردبیل بویژه شهرستان خلخال از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر با کاهش دبی آب چشمه‌های موجود در مراتع و مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده و به همین دلیل موضوع تامین آب موردنیاز در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی و دامداری به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان در این بخش مطرح است.

پور محمد اظهارکرد: در قالب طرح مدیریت مراتع و چراگاه‌های طبیعی دام در مراتعی که به‌ عنوان چراگاه‌های اصلی دام‌ها محسوب می‌شوند، آب به‌صورت لوله‌کشی نیز در اختیار دام‌ها قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این طرح علاوه بر سیراب کردن بموقع دام‌ها با آب سالم و بهداشتی، نقش مهمی در کاهش تخریب پوشش گیاهی بواسطه چرای بیش از اندازه دارد و دام‌ها برای رسیدن به آب مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی در مراتع نمی‌شوند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: هر اندازه دام در منطقه چراگاه کمتر حرکت داده شود، انرژی کمتری نیز از دست می‌دهد و دام پروارتر می‌شود، بنابراین هدر رفتن انرژی کمتر و رسیدن زودتر دام به وزن ایده‌آل از دیگر مزایای اجرای طرح آبشخور در مراتع  این شهرستان است.

پور محمد با بیان اینکه قبل از اجرای این طرح، دامداران همواره در فصول گرم سال با مشکلات عدیده‌ای نظیر بیماری و تلفات دام‌ها به واسطه نرسیدن آب کافی و به موقع مواجه بودند، افزود: اکنون در چراگاه‌های مختلف منطقه مکان‌یابی مناسبی برای تعبیه آبشخور دام وجود دارد و چوپانان به راحتی می‌توانند گله‌های خود را در این مکان‌ها سیراب کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه