English

دورنمای حرکت حوزه‌های علمیه در منشور روحانیت قابل مشاهده است

مدیرحوزه های علمیه کشور از قابل مشاهده بودن دورنمای حرکت حوزه‌های علمیه در منشور روحانیت خبرداد.

دورنمای حرکت حوزه‌های علمیه در منشور روحانیت قابل مشاهده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفاء قم با اشاره به این که امروز سالروز صدور منشور روحانیت امام راحل(ره) است، افزود: همه افق گشایی هایی که در برابر ما صورت گرفت با هدایت امام بود و ما هنوز این شخصیت را نشناختیم، وظیفه است که امام را بشناسیم و در فضای حوزه، دانشگاه و جامعه آرمان‌های ایشان را بازنشر دهیم.

وی بیان کرد: منشور روحانیت که در چنین روزی در سال 1367 از سوی امام راحل(ره) منتشر شد باید دستور عمل اصلی در حرکت ها و طراحی ها باشد، این منشور ویژگی های بسیاری دارد و گویا حاصل فکر بزرگ و نهضت عظیم امام در این منشور جمع و در سال های پایانی عمر شریف شان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این که امام راحل(ره) در طول سال‌های انقلاب همه را راهنمایی کردند، ادامه داد: این منشور از صراحت و شفافیت برخوردار است که امام در آن از دردها سخن به میان آوردند، آن شجاعت و فصل الخطاب بودن نیز در این منشور است و دورنمای حرکت روحانیت را ترسیم می کند.

امام جمعه قم گفت: امام راحل(ره) در منشور نگاه بزرگ تمدنی خود و این که اسلام مبنای هدایت جامعه و جهان است را مورد تاکید قرار می‌دهند، پایه های عظیم اجتهاد در این منشور مورد توجه است، اما در آن تاکید می‌شود که باید ابعادی نو در اجتهاد بر پایه های اصیل آن برای پاسخگویی به نیازهای نو ایجاد شود.

وی ادامه داد: محور دیگر مورد توجه در این منشور آسیب‌های روحانیت و خطر مسائلی مانند لیبرالیسم،تحجر، بی‌تفاوتی، نفوذ و خطرهای گوناگونی که حوزه و انقلاب را تهدید می‌کند و روحانیت باید حتما این منشور را در برنامه‌های پیش‌رو مورد توجه قرار دهد.

پیام امام خمینی (ره) در سال 1367 به روحانیان، مراجع عظام تقلید، مدرسین حوزه و امامان جمعه و جماعت پیرامون استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه های علمیه، به عنوان منشور روحانیت شناخته می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوزه علمیه قم تجربه یک صد ساله را پشت سر گذاشت و در همه این سال‌ها از زمان تاسیس به دست آیت الله حائری و دوران رشد در زمان آیت الله بروجردی و در زمان نهضت امام خمینی(ره)‌ و سال‌های اخیر در همه دوران‌ها حرکت رو به جلویی داشته است و این مسیر را با تلاش بیشتر دنبال می‌کند.

اعرافی ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی سنگرهای کلیدی را فتح کرده و انقلاب در دروازه های دشمن قرار دارد و در آستانه فتح سنگرهای بزرگتر است،‌ در این مسیر باید از شهدا و ایثارگران مان راه عزت و سربلندی را بیاموزیم و همان راه را ادامه دهیم.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس نیز در این آیین گفت: در چهلمین سالگی دفاع مقدس، بزرگداشت این حماسه بزرگ ملت ایران، اهمیت فراوانی دارد و مجموعه های متعدد حاکمیتی و انقلابی در این زمینه به میدان آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی افزود: ۲۵ هزار طلبه رزمنده در دوران دفاع مقدس حضور فعال داشتند و در پرورش معنوی رزمندگان اسلام تلاش کردند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: این فرمانده فداکار اهمیت فراوانی به حضور روحانیت در جبهه‌ها برای تقویت معنویت در میان رزمندگان می‌داد و خود از جمله پیشگامان این عرصه بود.

وی با بیان این که روحانیت نقش بسیار قابل توجهی در پرورش معنویت در جبهه های جنگ داشتند، ادامه داد: چهار هزار و ۳۰۰ طلبه در جریان جنگ تحمیلی و ۴۵ روحانی نیز در جبهه‌ مقاومت در راه دفاع از اسلام و انقلاب جان خود را فداکردند.

مصلحی همچنین گفت: کتاب، مقاله، فیلمنامه،‌ فیلم و عکس و مجموعه‌های چندرسانه‌ای از جمله آثار ارائه شده به جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است که از برگزیدگان آن تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی بیان کرد: نقش فرماندهی امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس از جمله محورهای این همایش بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت، همچنین توجه به نقش علما، مراجع و فضلا، حوزه‌های علمیه و روحانیت در این دوران از دیگر محورهای مورد استقبال در این جشنواره بود.

وی همچنین تاکید کرد: سال آینده اختتامیه این جشنواره به صورت ملی و بین المللی برگزار خواهد شد و ان شاالله با مجاهدت‌های صورت گرفته قرن آینده زمان نابودی استکبار جهانی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه