English

سند سازگاری با کم آبی استان یزد تصویب شد

برنامه های سازگاری با کم آبی استان یزد به منظور احیای آبخوان های استان تصویب شد.

سند سازگاری با کم آبی استان یزد تصویب شد

به گزارش خبرگزاری موج یزد به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد، نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به منظور بررسی برنامه های سازگاری با کم آبی استان یزد در تاریخ دوم اسفند ماه ۱۳۹۹ به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان ها، وزارتخانه های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، معاون عمرانی استاندار یزد، مدیران شرکت‌های آب منطقه ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و نمایندگان سازمان صمت و جهادکشاورزی استان برگزار شد.

در این نشست "محمد مهدی جوادیان زاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، به ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف این سند پرداخت و گفت: برنامه سازگاری با کم آبی استان یزد شامل چهار بخش سیمای آب استان، اقدامات انجام شده در زمینه سازگاری با کم آبی، برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی استان و پیشنهادات است.   

وی به اقدامات انجام شده در زمینه سازگاری با کم آبی استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانه ها یکی از اقدامات انجام شده در این راستا است، در حال حاضر حدود ۸۰ درصد چاه های کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند شدند و پروانه‌های کلیه چاههای کشاورزی نیز اصلاح تعدیل شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد،  ادامه داد: در خصوص شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز روند رو به رشدی داشتیم همچنین صرفه جویی حاصل از اصلاح و تعدیل پروانه ها بالغ بر ۴۲ میلیون متر مکعب می باشد و در حوزه خاموشی زمستانی نیز از سال ۹۴ تا سال ۹۸ حدود ۷۵ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحویل حجمی آب از سال ۹۹ اظهار کرد: با اجرای این طرح برای آن دسته از چاه هایی که همچنان فاقد کنتور هوشمند هستند خاموشی زمستانه اجرا شد که یارانه صرفه جویی شده پس از خاموشی زمستانه، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال گزارش شده است.     

جوادیان زاده افزود: با توجه به وضعیت محدود منابع آب شرب استان، آبخوان های شیرین که کیفیت مناسبی برای تامین آب شرب را دارند مشخص گردید تا از استقرار صنایع آلاینده در آن محدوده جلوگیری به عمل آید که این اقدام در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده است.

وی اجرای طرح بازچرخانی پساب در منابع آب زیرزمینی، طرح خط سبز آب صنایع، الگو سازی در حوزه مدیریت مصرف آب و ایجاد گفتمان عمومی مدیریت مصرف را از دیگر طرح‌های کارگروه سازگاری با کم آبی استان به منظور احیای آبخوان های یزد برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر برنامه های سازگاری با کم آبی استان را در دستور کار قرار دهیم در ابتدا وضعیت منابع آب زیرزمینی به یک ثبات خواهد رسید و سپس اقدامات لازم جهت بهبود آبخوانها اجرا خواهد شد.

جوادیان زاده اظهار کرد: در خصوص هدف گذاری صرفه‌جویی سازگاری با کم آبی در برداشت آب کشاورزی به تفکیک محدوده مطالعاتی جمعاً ۳۶۳.۷ میلیون متر مکعب باید صرفه جویی صورت گیرد.   وی تصریح کرد: کل این مقدار به دو بخش ۱۷۹ میلیون متر مکعب و ۱۸۴ میلیون مترمکعب تقسیم شده که صرفه جویی ناشی از اصلاح و تعدیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد تنش در بخش کشاورزی این برنامه طی دو فاز اجرا خواهد شد که در فاز اول تا سال ۱۴۰۵ میزان ۲۲۳.۸ میلیون متر مکعب و در فاز دوم نیز ۱۶۰.۷۷ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای ۳۱ طرح در بخش های مختلف قادر به صرفه جویی میزان آب برنامه ریزی شده در این سند خواهیم بود، خاطرنشان کرد: برای تحقق این صرفه جویی سه سناریو در سند سازگاری با کم آبی تعریف شد که با توجه به توان مالی، توان منابع آبی و توان تحمل بخش‌های مختلف، سناریوی میانی انتخاب گردید.

جوادیان زاده با بیان اینکه فرصت ها در این سناریو، تحقق ۵۶ درصد آب قابل برنامه ریزی کشاورزی، توقف افت در سفره ها، حفظ منابع محلی آب شرب و حفظ وضع موجود سطح زیر کشت استان است، اظهار کرد: عدم جبران و احیای سطح افت سفره های آب زیر زمینی تهدید سناریو میانی است که در فاز دو محقق خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌های تعادل بخشی که جزئی از راهبرد اول می باشند جمعاً در میان مدت ۵۷ میلیون مترمکعب و در بلندمدت ۱۴۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف منابع استان را در پی خواهد داشت.

جوادیان زاده افزود: در طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان به دلیل اینکه نباید در این بخش تنش ایجاد شود، هر هرساله با راهبرد و مدیریت و مدارا به صورت پلکانی مدیریت بردا…

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه