English

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

حکم ارتداد منافاتی با آزادی بیان ندارد / مصالح حکم ارتداد در دین اسلام

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال ۶۷ گفت: این حکم اسلامی هیچ منافاتی با آزادی بیان ندارد.

حکم ارتداد منافاتی با آزادی بیان ندارد / مصالح حکم ارتداد در دین اسلام

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، جواد حیدری در گفت‌وگویی با اشاره به فتوای تاریخی امام خمینی در بهمن ماه سال ۶۷ مبنی بر ارتداد سلمان رشدی به بیان نکاتی در این ارتباط پرداخت و اظهار داشت: پس از توهین سلمان رشدی ملعون و بعد از جسارت به پیامبر مهربانی‌ها و ساحت مقدس قرآن کریم، امام خمینی (ره) فتوای تاریخی مبنی بر اینکه مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند، را خطاب به مسلمانان جهان ارائه کردند.

وی با بیان اینکه در این حکم امام خمینی (ره) اعلام کردند که «از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است»، افزود: این حکم، هر ساله از طرف معاندین و مخالفین مکتب قرآن و اهل بیت (ع) مورد هجمه قرارمی گیرد تا در نهایت چهره‌ای خشن از دین مبین اسلام نشان دهند و این حکم را مخالف «آزادی» قلمداد کنند.

مصالح حکم ارتداد در دین اسلام

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در این ارتباط حلقوم و حنجره‌هایی که در قبال کشتار بی‌رحمانه مظلومان عالم دچار خفگی شده‌اند؛ ناگهان صدا بر می‌آورند که «آزادی کجاست؟»، «آزادی بیان چه شد؟»، «مظلومیت تا کجا؟»، «چرا ارتداد؟»، تصریح کرد: در این ارتباط باید توجه کنیم که از جمله احکام اسلام عزیز که مصالح فراوانی بر آن مترتب بوده و مانع مفاسد زیادی هست، «ارتداد» است.

تحقیق برای انتخاب دین باعث ارتداد نمی‌شود

وی ادامه داد: باید دقت کنیم که تحقیق برای انتخاب دین نه تنها باعث ارتداد نمی‌شود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته و اساساً «دین» بدون تحقیق و استدلال از نگاه آموزه‌های دینی فاقد جایگاه ارزشی است چنانکه قرآن کریم می‌فرماید که «پس بندگان مرا بشارت ده! همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند».

حیدری تاکید کرد: نکته دوم در این ارتباط این است که رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است و مفهوم آیه شریفه «لا إِکْراهَ‌ فِی الدِّین‌»  نیز همین است که دین با «اکراه» و «اجبار» سنخیتی ندارد.

وی اضافه کرد: حکم « ارتداد » هیچ ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد در جامعه و محافل عمومی است. معنای دقیق‌تر آن، موضع‌گیری در مقابل اسلام و آن هم در جامعه است؛ بنابراین «حکم ارتداد»، مربوط به جامعه می‌شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی به حساب می‌آید.

اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، محکوم‌به اعدام نمی‌شود

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، به‌صرف تغییر عقیده، محکوم‌به اعدام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئه‌ای است که نمونه آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عده‌ای از اهل کتاب برای مردد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روز به پیامبر (ص) ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند که در پاسخ به آن حکم ارتداد صادر شد، تاکید کرد: بسیار روشن است که هر مکتبی برای آموزه‌های خود ارزش قائل بوده و در برابر هجمه‌ها و توهین‌ها شدیدترین عکس‌العمل‌ها را در نظر می‌گیرد و اجازه بر هم زدن امنیت روانی جامعه را به هیچکس نمی‌دهد.

جواد حیدری بیان داشت: حال سوال اینجاست که با توجه به وقاحت و جسارت اقدام پلید سلمان رشدی ، در راستای بر هم زدن امنیت روانی جامعه مسلمین و زیر سوال بردن شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام و شانیت قرآن کریم، آن هم با تحلیل‌ها و مستندات بی پایه و اساس و دور از واقعیت و حقیقت، باید برخوردی شایسته و بازدارنده از طرف دغدغه مندان مکتب و مذهب جامعه نشان داده شود.

با شعار «آزادی» نمی‌توان «لجن پراکنی» فرد و گروهی نگون بخت را توجیه کرد

وی اضافه کرد: قطعاً پاسخ مثبت است و اقدام شجاعانه حضرت امام (ره) در صدور حکم فتوای تاریخی مبنی بر «ارتداد» سلمان رشدی کاملاً عقلانی و عقلایی بوده و با شعار «آزادی» نمی‌توان «لجن پراکنی» فرد و گروهی نگون بخت را توجیه کرد.

کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: بر همین اساس حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت فکری و روانی مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه توطئه گران است و «تحقیق و پژوهش» در حوزه دین و «آزادی‌های مشروع»، منافاتی با موضوع آزادی بیان ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • عیسی

    عالی

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه