English

محمدعلی صابری در گفتگو با موج خبر داد:

سردخانه میوه میلاد دنا بزرگ‌ترین سردخانه استان اصفهان

مدیرعامل شرکت میوه میلاد دنا گفت: سردخانه 35 هزار تنی میوه میلاد دنا (ارجمندی)، بزرگ‌ترین سردخانه استان اصفهان و یکی از مجهزترین سردخانه‌های کشور است.

سردخانه میوه میلاد دنا بزرگ‌ترین سردخانه استان اصفهان

محمدعلی صابری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بیان داشت: کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های تولید در کشور و عامل مهمی در قطع وابستگی صنعت غذا به بیگانگان می باشد که شهرستان سمیرم نیز یکی از قطب های اصلی کشاورزی استان بوده است.

وی گفت: کشت عمده در سمیرم باغات سیب با 36 هزار هکتار (50 درصد از سطح باغات استان اصفهان) می باشد در سال های نرمال از نظر وفور آب کشاورزی و عدم سرما زدگی بهاره تولید سیب آن بطور تقریب 300 هزار تن است که بر اثر خشکسالی طولانی مدت از سال 1387 تا 1397 که آسیب جدی را به باغات شهرستان داشته که تولید آن به 200 هزار تن تقلیل یافته است، 90 درصد ارقام مورد کاشت سیب در این شهرستان ارقام گلدن و رد می باشد که دارای خاصیت انبار داری مناسب هستند.

محمدعلی صابری اضافه کرد: احداث سردخانه 35 هزار تنی میوه میلاد دنا در شهرک صنعتی سمیرم (کلیومتر5 جاده یاسوج) توسط گروه ارجمندی بزرگترین سردخانه استان اصفهان و یکی از مجهزترین سردخانه های کشور با تجهیزات روز دنیا می باشد که می‌تواند بخشی از سیب منطقه را به مدت طولانی ذخیره و نگهداری نماید که این امر سبب رونق اقتصادی منطقه گردیده است به طوریکه بیش از 30 هزار تن میوه که اکثرا توسط کامیونداران شهرستان به سردخانه حمل و همین میزان بار توسط آنها از سردخانه به سایر نقاط کشور (بازار مصرف) حمل می گردد که هزینه حمل و نقل آن بالغ بر 60 میلیارد ریال می باشد.

مدیرعامل شرکت میوه میلاد دنا(ارجمند) ادامه داد: 70 درصد محصول نگهداری شده در سردخانه توسط بخش کارگری سرت و بسته بندی می‌گردد که در یک دوره حدود 70 هزار نفر روز کارگر جهت انجام کار مورد نیاز می باشد که دستمزد آن حدود 70  میلیون ریال می‌گردد این امر باعث کاهش مهاجرت نیروی کار به سایر شهرستان‌ها و ایجاد اشتغال در منطقه گردیده است در ادامه کار به منظور ایاب و اذهاب کارگران بسته بندی در سردخانه حدود یک میلیارد ریال به دارندگان اتوبوس و مینی بوس به عنوان کرایه پرداخت می گردد به علاوه هزینه های جانبی دیگر ده درصد مبالغ فوق می‌باشد. ضمنا اثرات مثبت آن را بر بازار کسب و کار در شهرستان را باید منظور کرد.

 وی توضیح داد: سردخانه میوه میلاد دنا سمیرم در سال 1399 حدود 25 هزار تن سیب ذخیره و نگهداری نموده است که این موضوع باعث تشویق باغداران به نگهداری محصول خود در زمان عرضه بالای محصول در بازار و به همراه آن کاهش قیمت تا رسیدن بازار به توازن مناسب خارج از فصل برداشت ( که هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده) می گردد تا نسبت به عرضه محصول خود در بازار اقدام نمایند. لازم به ذکر است در سال جاری 600 نفر از باغداران شهرستان سیب خود را در سردخانه میوه میلاد دنا ذخیره نموده اند.

سردخانه میوه

نگهداری میوه در سردخانه‌‌ها سبب جلوگیری از کمبود میوه و تعدیل قیمت‌ها می‌شود

صابری اظهار داشت: با توجه به اینکه در زمان برداشت تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد بایستی نسبت به انبار میوه سیب اقدام و در فصول مختلف نسبت به عرضه آن مبادرت نمود لذا نگهداری انواع میوه از دیرباز مورد توجه بشر بوده است میوه پس از تولید و برداشت از باغات باید به طریق مناسب برای زمان کمبود نگهداری  و یا فرآوری گردید در غیر اینصورت دچار فساد و ضایعات خواهد شد با نگهداری میوه چندین هدف عمده برای انسان تامین می‌گردد، 1- با نگهداری آنها می‌توان کمبود را در زمانیکه امکان تولید آن نیست مرتفع نمود، 2- با نگهداری میوه برای زمان‌های خاص می‌توان به تعدیل قیمت‌ها کمک نمود. بطوری که می‌توان از کاهش بیش از حد قیمت در زمان برداشت جلوگیری به عمل آورد که این به سود بخش کشاورزی و باغداران سخت کوش است. همچنین از افزایش بی رویه قیمت آنها در زمان کمبود جلوگیری نمود که این مورد نیز به نفع مصرف کنندگان می باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین روش های نگهداری میوه استفاده از سردخانه های بالای صفر درجه می باشد سردخانه ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری محصولات باغی، زارعی، مواد غذائی، پروتئین، صیفی جات و گل و گیاه بوده و این امر حاکی از اهمیت احداث سردخانه در ایجاد صرفه اقتصادی محصولات کشاورزی نفش کلیدی دارند و به عنوان یک حلقه واسط بین تولید و بازار می باشد که می توانند در حفظ کیفیت محصول نقش اساسی ایفا کنند و به عنوان مراکز ذخیره سازی در شرایط مناسب امکان ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در هر زمانی از سال را فراهم کنند که بکارگیری تجهیزات مدرن در سردخانه ها باعث کاهش قیمت نگهداری میوه با کیفیت و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی در سردخانه ها شده و موجب تداوم توسعه بخش کشاورزی می گردد.

مدیرعامل شرکت میوه میلاد دنا (ارجمند) احداث سردخانه در محل تولید میوه (سیب) باعث کاهش هزینه های حمل و نقل، سرعت حمل و نقل، سرد ماندن میوه از باغات تا سردخانه، مشخص شدن (از نظر آماری) میزان تولید و میزان ذخیره سازی، کاهش واردات، رونق صادارات، کنترل بازار داخلی، متعادل نمودن عرضه و تقاضا و واقعی شدن قیمت ها می گردد.

به گزارش موج؛ شهرستان سمیرم با مساحت 5224 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان اصفهان با ارتفاع متوسط 2400 متر از سطح دریا بین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع گردیده است که فاصله مرکز شهرستان تا اصفهان 150 کیلومتر و تا تهران 590 کیلو متر می باشد، شهرستان سمیرم  9.4 درصد از مساحت استان اصفهان را شامل می گردد.

شرکت میوه میلاد دنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه